Bab 8

12.4K 679 22
                                    

MEMANG dah biasa aku tengok Firdaus ni mendung dan berguruh tapi tak ada la sampai nak ribut petir macam hari ni.

Aku dijelingnya beberapa kali, makan pun hentak sudu dan garfu sampai nak pecah pinggan. Nak tanya ke tak eh?

"Apa pandang-pandang ingat aku ni tayangan ke?" Uish, garangnya. Pandang pun tak boleh apatah lagi nak tanya. Betul ke dia ni umur 24? Macam 4 tahun je. Kepala aku yang mula gatal sedikit aku garu perlahan.

"Saya tidur bilik kembar malam ni." aku memaklumkan kepadanya dan dia hanya tayang muka pelik. Ei, peliknya dia ni.

"Saya pergi dulu, selamat malam." aku segera keluar dari bilik itu. Aku gelengkan kepala dan berjalan ke bilik kembar. Mesti mereka dah lena ni.

°°°°

AWAL paginya dia masih lagi marah-marah dan dia halang aku ikatkan tie dia hari ini. Dia marahkan aku ke?

"Awak nak pergi kerja sama-sama?" Soal aku mula bicara tapi dia hanya jeling aku. Ya Allah main jeling-jeling pulak, juling karang mata tu baru menyesal. Tak matang sungguh.

Aku tinggalkan dia dengan angin tak elok dia dan turun bersarapan bersama orang lain. Aku bekalkan sandwich kepada adik-adik aku dan memimpin mereka ke kereta. Aku akan hantar mereka seperti biasa.

"Abang!" Jerit si kembar dan berlari memeluk kaki Firdaus menyebabkan dia ketawa dan mendukung Qifa. Qifa mula ketawa sementara Qiff merengek minta didukung sama.

"Qifa, Qiff kesian abang tu, Qifa dan Qiff berat kan?" Tegur aku tenang dan Qiff tayang wajah sedih.

"Ala, Long cemburu la tu abang tak dukung dia." apa yang Firdaus cakap buat aku terkejut, biar betul? Dia maksudkan ke apa yang dia cakap tu,?

"Apa awak cakap?" Soal aku dan pandangnya tajam.

"Kau jealous sebab aku tak dukung kau." jawabnya selamba dengan muka tak boleh blah.

"Tolong sikit ya, macam la dia larat nak dukung aku. Macam kuat sangat." aku menggumam perlahan dua ayat dibelakang.

"Apa?" Soalnya dan tanpa disangka aku kini dicempungnya seperti seorang puteri menyebabkan aku terjerit kecil.

"Apa awak buat ni? Letakkan saya." aku cuba untuk melepaskan diri tapi dia memang kuat dan aku takkan malukan diri aku sendiri untuk memberontak. Aku pakai baju kurung kut, karang ada yang tertayang tanpa niat.

"Mengaku dulu yang aku kuat." arahnya dan aku tenungnya tak sangka. Bila nak matang dia ni?

"Awak...kuat..." aku tepuk perlahan lahan bahunya dan senyum sedikit. Si kembar tu dah ketawa geli hati. Suka ya tengok Long dia kena angkat macam ni.

"Ina sakit kaki ke sampai berangkat bagai ni?" Suara Dato' menyebabkan Firdaus dengan pantas jatuhkan aku menyebabkan aku hampir tumbang dan terpaksa bertahan dengan badannya. Tengok tu! Aku pula yang dapat malu sekarang ni.

"Abang tunjuk kuat." jawab Qiff bagi pihak kami dan ketawa kecil lagi. Aku tutup muka dan pandang ke tempat lain.

"Kalau nak tunjuk kuat sangat, bagi cucu ramai-ramai. Barulah nampak kuat!" Tambah Dato' lagi dan kini aku dah tak tahu mana nak letak muka aku sekarang ni.

"Kalau papa bagi 4, Ngah bagi double." dengan itu dia segera berlari keluar dari rumah sambil ketawa. Bagus betul tinggalkan aku sorang-sorang dengan lawak tak bernas dia tu.

"Salam uncle dan aunty cepat." arah aku pada si kembar dan membuka pintu kereta.


✌🏻😊

Suami Muda(✅)Where stories live. Discover now