Bab 14

11.9K 635 8
                                    

WALAUPUN dah dua hari aku balik dari hospital tak pernah walau sekali Firdaus bercakap atau bertentang mata dengan aku.

Aku tahu dia masih lagi rasa bersalah walaupun, dah jenuh aku cakap aku maafkan dia.

Dia pun tidur di ruang tamu je rasanya sebab selalu je aku tengok ada selimut terlipat atas sofa. Dia memang serius elakkan aku seratus peratus.

Memang la apa yang dia buat tu tak patut tapi aku tahu niat dia nak bergurau je.

"Ngah ni dah melampau sangat tau!" Suara tinggi mama buatkan aku melihat apa yang terjadi di ruang tamu. Mama marahkan Firdaus.

"Ngah mana tahu dia takut sampai macam tu sekali. Ngah dah minta maaf kut"

"Tu la dalam kepala tu asyik nak kenakan orang je kerjanya. Untung luka sikit je. Bila kamu nak jadi seorang yang bertanggungjawab ni ngah?"

"Apa yang mama nak ngah buat lagi? Ngah dah minta maaf kat dia. Mama nak ngah melutut ke?" Soal Firdaus dan nadanya mula meninggi.

"Kalau mama cakap semuanya nak lawan..."

"Ngah nak keluar la!" Firdaus terus berlalu pergi dan tak hiraukan panggilan mama lagi dah. Hurm, mereka gaduh lagi pasal aku.

Firdaus tak balik sejak semalam dan aku mulai risau. Aku nak keluar cari dia dan pujuk dia balik jumpa mama.

Mama pun macam susah hati je sebab Firdaus tak call langsung sejak pergi.

Aku memandu ke arah bengkelnya setelah mendapat alamat daripada Fir.

Patutlah dia selalu singgah bengkel, rupanya jarak bengkel dari pejabat 10 minit je.

°°°°

~FIRDAUS~

"Dah la marahkan mama kau tu, sampai bila nak merajuk ni?" Zaril ni tak habis-habis lagi ke pasal ni. Bosan aku dengar.

"Aku tak marah, aku geram je. Semua orang dalam rumah tu salahkan aku"

"Dah terang lagi bersuluh kut, memang salah kau"

Dia ni sengaja nak tambahkan black pepper atas luka aku ke apa? Ingat luka aku ni chicken chop?

"Ok! Sorry la, bukan aku nak salahkan kau. Aku cuma pelik la dengan aku ni sebab suka sangat kenakan dia, setahu aku kau ni bukannya kaki prank pun" H

a, betul jugak apa yang mamat ni cakap. Tak pernah-pernah aku kerjanya duk prank orang je. Dah kenapa aku suka usik dia sangat?

"Boss, awek baju kurung cari!" Laung Emir, salah seorang pomen yang kerja kat sini. Siapa pulak awek baju kurung ni?

"Cari aku ke?" Soal aku padanya dan mengesat tangan kotor pada baju kerja.

Aku berjalan ke depan dan bila aku tengok dia yang berdiri sambil tersenyum terus aku U-turn nak masuk balik.

"Awak! Tunggu la kejap!" Panggilnya dan kemudian aku dapat rasakan lengan aku dipegang kemas.

"Nak apa?" Soal aku malas tetapi tak lepaskan tangan dia dari lengan aku. Dia pegang kedua tangan aku dan pandang mata aku dalam-dalam.

"Awak balik la rumah hari ni, kesian mama risaukan awak" ujarnya dan aku buat tak dengar. Mama je ke?

"Saya pun risaukan awak. Saya tak tidur pun semalam sebab risau awak tak balik-balik"

Tambahnya lagi dengan mata yang seakan merayu supaya aku percayakan dia.

"Ya la, petang sikit aku balik la. Banyak kereta hari ni"

Aku cuba untuk tak tunjuk lemah, kalau ikutkan hati sekarang jugak aku ikut dia balik. Tapi lelaki ada ego kut, tinggi melangut pulak tu.

"Ok. Saya nak pergi pejabat ni, saya jumpa awak kat rumah" ujarnya dengan senyuman semanis madu dan melepaskan tangan aku.

Aku hanya tayang wajah selamba dan menunggu keretanya hilang dari pandangan mata sebelum masuk semula ke bengkel.

Dah kenapa Zaril tersengih macam kambing ni?

"Kau kenapa?" Soal aku pada Zaril dan dia hanya bersiul senang dan abaikan soalan aku macam tu je.

Menyampah sungguh dengan hamba Allah sorang ni. 








Esok sambung...👌🏻

Suami Muda(✅)Where stories live. Discover now