Bab 9

12.1K 648 6
                                    

~FIRDAUS~

Aku perhatikan Ina gosokkan baju kerja aku dan dia senyap je, dah lama aku nak tanya siapa yang kejar dia malam tu tapi dia nak jawab ke? Tanya je la.

"Malam tu, kau lari dari apa?" Soal aku padanya dan dia sedikit terkejut. Tak pasti dia terkejut pasal apa.

"Bila?"

"Malam tu la." jawab aku bosan. Dia ni saja buat-buat lupa ke apa?

"Oh, erm..."

"Cepatlah, lambat betul." ni yang menguji kesabaran aku ni.

"Lupa..." jawabnya perlahan. Ha! Nak bohong aku la pulak sekarang.

"Kau ni umur berapa nak menipu bagai, menipu la nanti mencuri pulak" ha, ingat tak orang tua-tua cakap. Mula-mula menipu lama-lama mencuri.

"Jawab la!" Suara aku dah tinggi satu oktaf buat dia gigit-gigit bibir pulak.

"Fa...Farid." jawabnya gugup.

"Dah agak dah! Kenapa kau tak cakap kat polis hari tu? Kalau tak dah lama dia masuk lokap." tak faham sungguh aku dengan dia ni.

"Saya...tak nak keruhkan keadaan. Lagipun, keluarga dia berpengaruh jadi saya takut semuanya terbalik semula kepada saya. Saya fikirkan adik-adik saya." jawabnya perlahan dengan nada kesal. Farid tu pun manusia jugak, nak takut apa.

"Dia kacau kau lagi ke?" Soal aku padanya dan kali ini dia tersenyum sedikit.

"Sejak kita kahwin dia dah tak ganggu saya lagi dah." dia kelihatan lega, nampaknya sebab itu la dia terima aku sebagai suami. Tetiba rasa semacam pulak.

"Kau ada jumpa Qazira tak?" Sekali lagi wajahnya bertukar muram, cepat betul air muka dia ni berubah, macam tukar channel TV je.

"Saya ada pergi kolej dia tapi dia tak free, tak sempat jumpa" dia senyum sedikit, aku tak pasti apa masalah dia dan adik kedua dia tu dan dia sendiri tak pernah cakap.

Suasana kembali senyap dan dia teruskan menggosok baju tanpa menghiraukan aku langsung, aku nak borak lagi sebab bosan tapi dia macam tak berminat je nak berborak dengan aku.

~QISTINA~

Aku dah agak yang dia akan tanya pasal malam tu, cuak jugak aku tapi bila aku cakap dia macam faham je. bila aku pandang dia lama-lama aku rasa macam pernah terjumpa dia di suatu tempat tapi aku tak pasti kat mana.

"Awak, kita pernah jumpa ke?" Soal aku memecahkan kesunyian yang terbina.

"Pernah." jawapan dia sangat mengejutkan, ke dia nak bagi jawapan tak boleh blah?

"Kat mana?"

"Parking lot, kau tengah gaduh dengan Farid. Senang kata aku kena tumbuk la hari tu." jawabnya selamba dan otak aku ligat berputar ke masa silam, akhirnya seterika terhempas perlahan.

"Awak?! Yang pakai cap tu?"

"Ya la, terkejut sangat kenapa?" Soalnya masih lagi bertenang.

"Tak sangka awak la budak yang berani tu." gumam aku perlahan tapi dia dengar dan dia pandang aku tajam.

"Apa kau panggil aku tadi?" Soalnya garang.

"Erm...budak berani?" Aku mencuba dan dia bangun dari katil, marah.

"For your information, aku bukan budak dan tolong jangan panggil aku budak!" Bentaknya dan berjalan keluar dari bilik. Huish, touchy sangat hamba Allah sorang ni. Tapi dia memang budak lagi. Ish! Dia muda dari kau je la Ina.




Tbc...😁👌🏻

Suami Muda(✅)Where stories live. Discover now