"Hei...kau pernah kata kat aku sebelum ni yang kawan lelaki kau hari tu dah bertunang,kan?"
Aku mengangguk walaupun masih terasa pelik apabila Arian mengajukan soalan luar alam ni.Oh, korang tanya aku kat mana sekarang ni?Macam biasalah.Lepas habis kerja pukul 5.30 petang,aku terus datang ke cafe tempat Arian bekerja and lepak sekejap.
Tapi....aku perasan jugaklah,setiap kali aku datang mesti Arian akan teman aku.
"Kau....How did you know that you love him all this time?"
Habis tersedak aku dibuatnya.
"Kenapa kau tanya?"
"Just curious."
Lama aku memandang muka Arian sebelum menjawab soalannya.
"Okay macam ni....Perasan dia terasa macam....kau teruja bila nampak dia.Kau seronok bila dapat message dari dia.And kadang-kadang kau teringat dia masa orang lain mansion pasal dia."
Arian pula yang terdiam kali ni.Kedua-dua belah tangannya di silang ke dada.
"So....Have your heart skip a beat whenever you're alone with him?"
Aku meletakkan air ke atas meja semula lalu ditolak ke tepi.Kepala ditelengkan sambil berkata;
"Skip a beat?Apa tu?"
"It's mean.....your heart was like...Jantung kau berdegup kencang bila kau nampak muka dia."
Thump!
Jantung aku berdegup kencang bila Arian memandang aku dengan pandangan redupnya.Ah!Apa kene mengenanya dengan perasan aku yang "I love Nik Iskandar?"
"So..your point here?"
"Kalau jantung kau tak pernah kene benda macam tu,maksudnya kau hanya admire him...as a brother.Kau pun dah cakap tadi yang kau hanya teruja bila dapat message dia,suka bila orang mansion pasal dia tapi kau tak pernah rasa gugup walaupun sikit bila berseorangan dengan lelaki tu.Which means....kau hanya admire dia Hana.Not love him.Love and like.This two things are different."
Entah kenapa....bila dengarkan Arian kata yang aku sebenarnya hanya suka Is disebabkan admire......membuatkan hati aku sakit sangat.
Aku terus bangun lalu mula berjalan ke arah pintu masuk kedai ni.
Pap!
Aku memandang pergelangan tangan aku yang Arian pegang.
"Learn what you are truly feel.Jangan assume that love and like is a same thing,okay?"
Aku tak berkata apa-apa dah selepas tu lalu berjalan keluar dari cafe.
* * *
Ah!!Macam mana ni?Sejak mendengar apa yang Arian cakap hari tu,aku jadi paranoid yang sama ada....aku sebenarnya sukakan Syed Iskandar sebagai abang,atau sebagai seorang lelaki?
Ah!I need to talk to that guy right now.
Counselor....Hah!Jumpa pun.Laju aku menekan perkataan 'Counselor' tu lalu vudeo call dibuat.
"Hello?"
"Arian!This is all your fault!"
* * *
Arian;
So...disebabkan Hana ada masalah dengan perasaanya terhadap lelaki di sekeliling dia,aku terus ajak dia untuk datang ke cafe lalu membincangkan masalah dia.
"So.....You think that you like this guy name Syed Iskandar as a guy tapi kau tak sure dengan perasaan kau sendiri?"
Laju Hana mengangguk.Hampir tergelak aku dibuatnya.Comel betul kalau dia buat muka simpati macam tu....Eh?Apa aku merepek ni?!
"Ehemmm...."
Aku berdehem sekejap sebelum menopang dagu di atas meja ni.
"I think that you like that man as a guy too."
Terus bersinar mata Hana.Aku tersenyum nipis apabila dapat tengok senyumannya lagi hari ni.
"So....where's that guy right now?"
* * *
Hana;
"So....where's that guy right now?"
Aku terus membantu.
"Dia....dah takde..."
Perlahan suara aku ingin mengungkapkan perkataan 'takde' tu.Terasa berat sangat mulut ni.
"Oh.....I'm sorry."
Arian menggosok-gosok belakang lehernya tanda dia memang rasa bersalah.Aku tersenyum nipis sambil berkata..
"It's not your fault.Lagipun mungkin Allah lebih sayangkan dia and nak kasi aku jodoh yang lebih baik."
Arian tersenyum hambar apabila mendengar apa yang aku cakapkan.
* * *
Hah.....takde benda yang menarik lansung yang terjadi kat tempat kerja hari ni.Tapi bila aku tak datang kerja mula lah benda-benda lain yang jadi,macam....
1.Kak Hamilah beranak lah
2.Ada seorang lelaki tu yang kene pecat lah
3.And Mila tiba-tiba je pengsan
Apa kejadahnya nasib aku ni?Asik-asik terlepas benda menarik je.
Tiba-tiba handphone aku berdering.Dengan penuh kemalasan aku mengangkat panggilan tu.
"Apa benda Along?"
"Hana...lebih baik kau balik rumah cepat.."
Kendur je sura Along.Aik?Apasal lelaki ni?Selalunya kalau telefon aku mesti dia orang pertama yang menjerit and membuatkan telinga aku jadi arwah.
"Apasal?"
"Balik je lah cepat!"
Panggilan dimatikan.Hish!Geram aku dengan mamat ni.
* * *
"Assalamualaikum!Hana dah balik ni."
Aku terus terpaku di depan pintu apabila ternampak semua ahli keluarga berkumpul kat ruang tamu.Laju kaki berjalan ke arah mak lalu menyalam dan mengucup tangannya.Aku terus mengambil tempat duduk kat sebelah mak.
Pandangan laju dilarikan ke arah Along lalu aku memberi dia isyarat mata;
"Apa pasal ni?"
Dan dia membalas pandangan aku dengan mengatakan;
"Kau buta?Tak nampak ke orang yang ada kat depan kau tu?"
Perlahan-lahan aku mengalihkan pandangan semula ke depan dan akhirnya....anak mata aku bertembung dengan seorang perempuan.Aku hanya mendiamkan diri apabil ternampak sepasang mata coklat tu.Dan segala trauma yang aku dah pendam selama hari ni mula menjengah semula di benak fikiran.
"Kenapa.....dia ada kat sini?"
Dingin sahaja suara aku menuturkan soalan.
"Adra....tak ingat ib-.."
Tak sempat dia ingin menhabiskan kata-katanya,aku terus memotong.
"Apa....kau buat....sebenarnya kat sini..?Dan...."
Suara aku menggigil.Serius menggigil teruk dan tak semna-mena air mata aku terus jatuh.Laju kaki melangkah keluar dari rumah.Dengan jelas aku mendengar semua orang menjerit memanggil nama aku.
Tapi apa aku kesah?Yang penting....aku kene lari jauh.Jauh dari perempuan yang menggelar diri dia sendiri,....'ibu' tu.
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...