"Ah!!Your nose!"
Laju tangan aku mencapai tisu yang ada kat atas meja kecil sebelah katil ni lalu menyumbat tisu tu ke dalam hidung Arian.
Lama aku memandang muka Arian selama beberapa saat and terus menyandarkan tubuh badan aku ke atas dada lelaki ni.
Aku mencapai kedua-dua belah tangannya lalu melilitkan tangan Arian di sekeliling pinggang aku.
We just....stay silent for a couple of minutes sebelum Arian sendiri yang memecahkan kesunyian ni.
"When I'm gone..."
Aku terus mencelah.
"You're not going anywhere."
Arian terdiam lalu tergelak kecil sambil merehatkan kepalanya di atas bahu aku.
"I'm serious right now.Don't laugh."
"Okay,okay.I'm not going anywhere."
"Promise?"
"Can't promis-..."
"Arian..."
"Fine....I promise."
Arian mengetatkan lagi pelukannya.
Hah....I wish things like this can stay longer.
* * *
"You guys mean....kad kahwin ni memang betul-betul dari korang berdua?"
Hawa mengangguk laju dan Nik pulak hanya tersenyum malu.
"Ugh!!Don't smile like that.Aku tak pernah lagi tengok kau senyum miang macam tu."
"Mana ada aku senyum!"
Nik cepat-cepat menekup mulutnya sendiri.
"Hai sweetheart."
Arian turun daripada tingkat atas sambil mencium dahi aku.
"Hai.Abang nak pergi mana-mana ke?"
Aku tanya pun sebab Arian tengah pakai sut yang selalu orang pakai untuk pergi majlis-majlis orang kaya tu.
"Papa nak jumpa kawan dia hari ni.Majlis apa entah.Agh!! I really hate wearing this thing."
Aku hanya tergelak kecil bila Arian merungut sebab dia tak berjaya pakai tali leher tu dari tadi.
Aku berjalan ke arah lelaki tu lalu membantunya memakai tali lehernya.
"So....wedding tu Sabtu ni kan?"
Hawa mengangguk.
"Hmm...Kitorang datang kot.Ah!Done!"
Arian terus mencium pipi aku lalu aku menyalam tangannya sebelum dia melambaikan tangannya kepada aku lalu terus berlalu pergi.
And after that Hawa dengan Nik pun berlalu pergi.
Aku hanya memandang siling rumah ni sambil merehatkan badan kat atas sofa.Thinking yang....siapa je tau yang Arian ada penyakit berbahaya macam tu ya?
I mean....aku tau yang Doktor Arfan and Mya dah tau pasal condition Arian ni.
So that's mean....there's only 3 of us yang tau pasal penyakit Arian?Serious lah?
Hari tu aku dah tanya jugak lelaki tu sama ada dia bagi tau keluarga dia atau tak?
But Arian kata dia masih belum bagi tau Mrs. And Mr.Alvarez.
And....entah kenapa aku ada idea yang mungkin akan buat Arian marah tak lama lagi.
* * *
I asked Mya kat mana alamat rumah keluarga angkat Arian and it took me 30 hours drive untuk sampai ke sini.
Keluarga angkat Arian memang ada datang masa wedding kitorang hari tu,but....you guys know how it turned out.
Arian nampak Adrian and dia terus berkurung dalam bilik.Tapi rupa-rupanya lelaki tu tak bagi tau aku pun yang penyakit dia tu makin memburuk and sebab tu lah he just shut himslef out in that room.
Hah....
Aku menghembus nafas dulu sebelum laju jari telunjuk ni menekan loceng rumah ni.
And beberapa saat selepas tu,ada seorang lelaki keluar dan terus membuka pintu pagar rumah ni.
But suprisingly,lelaki tu....ialah lelaki yang baru je pindah kat sebelah rumah aku hari tu.
"Aren't you that guy...the other day?"
Lelaki tu memandang muka aku lama dengan muka berkerutnya.Mungkin cuba mencari imej muka aku ni kat dalam kepala dia tu.
And he suddenly snap his fingers.
"Ouh!That girl.Apa yang kau buat kat rumah aku ni?"
Dia bertanya dengan nada dinginnya sebaik sahaja he come to his sense.
"Bukan ke ni....rumah Arian?"
Semakin berkerut muka lelaki tu.
"Yeah....but who are you?"
"I'm Arian's wife."
* * *
Mak Arian hanya suruh aku memanggilnya dengan panggilan mak and....you guys know what I need to call Arian's father by what right?
And that guy....I still don't know his name.Yet.
"So...Hana buat ape datang sini sorang-sorang?Arian tau tak?"
Dengan segera aku menggeleng.
"Dia ada shift petang hari ni.So Hana saja je datang sekejap."
Mak Arian hanya mengangguk perlahan tanda faham dengan apa yang aku cakap.
"So....siapa lelaki tu?"
Aku bertanya sambil berbisik ke telinga mak.
Mak hanya tersenyum kecil sebelum dia pula berbisik ke telinga aku.
"Tu...adik Arian?"
"Eh?Adik?"
"I mean diorang adik-beradik angkat and basically Arian memang lebih tua pun."
"Eh...so kenapa muka dia nampak lebih tua dari Aria-..."
Aku tak sempat menghabiskan kata-kata bila lelaki yang kononnya adik angkat Arian tu mengetuk perlahan kepala aku dengan tin air.
Dia menyuakan tin tu ke arah muka aku lalu aku hanya mengambil tin tu dengan kasar.
"For your information,korang berdua borak kuat sangat tau tak?And I have a name."
"Kalau macam tu apa nama kau?"
Aku bertanya sambil membuka tin tu.Mak Arian pulak hanya memberi aku ruang untuk berbual dengan adik angkat Arian ni lalu berlalu pergi.
"Arhan."
"Hah?"
"Are you deaf?Nama aku Arhan."
"Ouh...."
Aku menghirup sikit air tu dan cuba membanding bezakan si Arhan dengan Arian.
"Kau ni beza sangat lah dengan Arian."
Arhan mengambil tempat di depan aku lalu bertanya;
"Dari segi apa?"
"Personality of course.Tak kanlah muka pulak.Kalau pasal muka tu sah-sah lah korang berdua bukan blood related kan?"
Arhan hanya mendiamkan diri sambil menghirup air dia kat dalam tin minumannya tu.
"So...kau datang sini sebab nak cakap pasal Arian kan?"
Aku tersentak.
"Macam mana kau tau?"
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...