Episod 6

198 16 0
                                    

Lelaki yang aku terlanggar tadi dah bawak aku ke sebuah kedai cafe.Entah kenapa dia bawak ke sini,aku pun tak tau.

Sebuah kerusi ditarik keluar lalu dia menyuruh aku untuk duduk melalui isyarat mata.Dan aku hanya menjadi pak turut.

"Tunggu sekejap.Aku ada kerja nak kene buat dulu."

Aku mengangguk lalu lelaki tu menghilang di sebalik kaunter kedai ni.Beberapa saat kemudian,dia keluar dari bahagian belakang kaunter tu lengkap berpakaian seragam uniform yang sama dengan apa yang dipakai pekerja kedai cafe ni.

Lah.....dia kerja sini ke?

* * *

Aku memandang jam tangan.Tadi aku masuk ke cafe ni pukul 8.30 malam kan?Tapi sekarang dah pukul....9.08 malam.Lama lagi ke lelaki tadi nak bekerja?

"Arian!"

Seorang perempuan yang menjaga bahagian kaunter bayaran memanggil kuat nama seseorang dan apa yang lebih mengejutkan lagi.....Lelaki yang bawak aku ke cafe ni tadi memberi reaksi kepada panggilan nama 'Arian' tu.

Arian terus berjalan ke arah kaunter tu lalu perempuan tadi meletakkan belakang telapak tangannya di dahi lelaki tu.Wait.....Tangan perempuan tu,dekat dahi Arian?Lah........Lelaki tu ada makwe rupanya.

'How pathetic my life can be any worst?Lelaki jerk macam Arian tu pun boleh ada gf.....'

Perempuan yang memanggil Arian tadi mencapai lengan kanan lelaki tu pulak lalu melihat apa yang tertera di atas jam yang berada di pergelangan tangannya.

"You can rest for now."

Perempuan tu berkata.

"Tapi Mya....."

"Jangan melawan Arian.Siapa yang nak tolong kalau kau pengsan nanti?"

Mendengarkan ayat yang baru keluar dari mulut perempuan tu,Arian akhirnya akur lalu berjalan dengan penuh lemah ke arah meja yang sedang aku duduki.

Arian mengambil tempat duduk di hadapan aku lalu kedua-dua belah tangannya direhatkan ke atas meja manakala kepalanya masih ditundukkan.

Aku mengintai jam yang berada di pergelangan tangan kanan Arian.Tapi....ia bukannya jam biasa.It most likely.....jam yang akan tunjukkan suhu korang pada setiap masa tu.

"Sorry it take a while."

Aku terdiam apabila melihat muka Arian mula kemerahan.

"So....what's your name?"

"Hana Adra."

"Aku Arian.Hilman Arian."

Aku masih mendiamkan diri.Lama aku menunggu Arian memberhentikan aktivitinya mengibas kolar baju sehinggalah aku membuat keputusan drastik.

"I'm leaving."

"Sit."

Suara penuh authoritary dari Arian membuatkan aku mengambil tempat duduk semula.

"So....care to explain kenapa kau menangis secara tiba-tiba kat depan aku tadi?"

Automatik aku terasa malu bila mengingatkan kejadian tadi.Boleh pulak.....aku menangis kat depan lelaki tadi?"

Tit!

Bunyi kuat dari jam Arian mengalihkan perhatian aku ke arah lelaki tu.Dia hanya memandang sekilas jam tangannya sebelum menghembus nafas lega.

"Kenapa kau ada jam macam tu?"

"You mean this body temperature watch?"

Jari telunjuk kanannya mengetuk skrin jam tu.Aku mengangguk sekali lagi.

"It monitor my body temperature and it's none of your business.Just answer my question already."

* * *

Arian masih mendiamkan diri selepas mendengar penjelasan aku.Kedua-dua belah tangannya disilang ke dada sambil merenung tepat ke arah mata aku.

"So....ni kes putus cinta lah?"

Tak mengangguk mahupun menggeleng.Takut lelaki ni gelakkan aku nanti.

"Hah...."

Keluhan yang berat kedengaran dilepaskan dari mulut Arian.Aik.....Dia tak gelak ke?

"Just forget about him and find a better person for you.You just gave me a heart attack there when you just suddenly start crying in front of me."

Hujung bibir lelaki tu terangkat sedikit dan entah kenapa mendengarkan ayatnya telah menggeletek hati aku yang tengah sakit ni.

Ketawa kecil dilepaskan akhirnya.

"Sorry...dah buat kau risau tadi."

"It's okay...."

Kepalanya digeleng perlahan.

"Tapi...kerja kau dah habis ke?"

"Belum lagi.Aku just take a rest."

Keadaan sunyi kembali mengambil alih diantara kami berdua sehinggalah Arian memecahkan kesunyian tu.

"Give me your phone."

Tanpa membantah,aku mengeluarkan handphone dari poket belakang lalu diserahkan ke tangan Arian.

Lama dia menaip sesuatu di skrin telefon sebelum ia diserahkan semula.

'Counselor'

"Kaunselor?"

Arian mengangguk.

"Kalau kau ada masalah, just give me a call.I will answer it somehow.And...not worth it to cry over a man."

Ayat yang keluar dari mulut Arian telah membuatkan aku tersenyum semula.

"Thanks,...Arian."

Hilman ArianWhere stories live. Discover now