Episod 21

140 7 0
                                    

Aku merenung muka seorang perempuan yang tengah dok asyik pandang je muka Arian yang tengah bekerja tu dari tadi.

Memang....suspicious.Apa pasal pulak perempuan tu pandang Arian je dari tadi?Is she......

No,no,no,no.Jangan fikirkannya Hana.Tapi... macam mana kalau betul?Macam mana kalau perempuan tu pun suka kan....

Ah!!!Aku memang tak boleh fikirkan possibility tu.Let's just....ask her properly.

Aku mula bangun dari tempat duduk aku lalu menarik kerusi yang berada di hadapan perempuan ni dan terus mengambil tempat duduk di hadapannya.

"So....why are you keep staring at him?"

"Hmm....?Oh!Because of his face."

Perempuan tu menjawab tanpa sedikit pun mengalihkan pandangannya dari Arian.Wait.

Because of his face - I like him

Hah!!!Perempuan ni nak cakap dia pun suka kat Arian ke?Oh,no!!Don't!Step back miss.Arian is mine.

Tapi...bila aku nak ajukan soalan yang lain,entah kenapa nada suara aku boleh bergetar.

"Kau pun.....suka....Arian ke?"

Perempuan tu terus mengalihkan pandangannya ke arah aku bila dengar nada suara aku bergetar lalu ekspresi mukanya yang senang bila dapat tengok muka Arian sebentar tadi terus bertukar kepada.....reaksi muka yang mengatakan....

"Ugh!!Me?Liking that man?Please!"

Yeah...semua yang perempuan tu nak katakan terungkap hanya dengan sebuah...ekspresi muka yang ditunjukkannya.

"Cik."

Perempuan tu memegang kedua-dua belah tangan aku yang berada di atas meja.

"Saya bukannya apa tapi....saya pun ada taste jugak."

Aku gelak hambar sebelum perlahan-lahan menarik tangan aku dari genggaman tangan perempuan tu.

"Oh....jangan risau.He's all yours."

Serta-merta muka membahang bila aku mendengar kata-katanya.

"So then...."

Aku mengalihkan pandangan ke arah Arian jugak lalu kami berdua sama-sama memerhatikan lelaki tu bekerja sambil menopang dagu.

"....kenapa kau kata kau suka tengok muka Arian tadi."

"Oh that.....aku memang suka tengok semua lelaki yang ada muka handsome.You can say....it's a syndrome."

Aku tergelak kecil lalu menanyakan nama perempuan tu.

"Nama aku Hawa.Just call me Hawa.Yours?"

"Hana Adra.Call me Hana or Adra.I don't care."

* * *

Aku dan Hawa bertukar nombor telefon pulak selepas tu.

Hah....this is first time I've made a real friend other than Arian.

Oh....korang tanya masa aku waktu sekolah dulu?Wah.....aku memang takde kawan lansung masa zaman sekolah dulu.Lansung takde.None.

So....Kak Rissa yang selalu jadi kawan aku.Yap!Kak Rissa,wife Hariz.Wife abang aku.Dan orang yang dah banyak tolong aku dulu.

But...she's dead now.It's okay,Kak Rissa memang terlalu baik.Baik sangat sampai Allah jemput dia dulu.

Sebaik sahaja aku dah sampai kat rumah,kaki aku terus terlanggar sebuah kotak yang ada tertampal kertas kat atasnya.

'Kak Rissa'

Itu yang tertera kat kertas tu.

Ah....terlupa pulak nak kemas kotak yang ni masa pindah rumah hari tu.Aku tutup pintu rumah lalu punggah sisi kotak tu kat depan ni jugak.

Hmm......let's see.Ada gambar-gambar aku bersama Kak Rissa.Ada hadiah yang aku dapat daripada Kak Rissa sempena hari jadi aku and oh....

Buku ni.Dah lama aku tak nampak buku ni.

Aku membelek muka surat yang paling depan sekali buku note yang Kak Rissa bagi kat aku sehari sebelum dia meninggal dulu.

'For my love one,Hana.'

Itu yang tertera dekat muka surat pertama buku ni.Aku menyelak muka surat yang seterusnya.

'HOW TO GET A BOYFRIEND.'
'p/s: kalau Hana nak banyak boyfriends          pun takpe.Senang sikit nak pilih husband.'

Aku tergelak kecil membaca pesanan yang diberikan Kak Rissa tu.

Then,aku membaca tulisan-tulisan yang seterusnya.

'First of all.Make some friends,Hana.I know....you have trauma from the past but.....Hana nak bergantung kat siapa nanti kalau Kak Rissa dah takde nanti?Nak harapkan abang Hana tu?Makan pakai dia pun Kak Rissa yang uruskan.'

Aku tersenyum nipis.

'Second!Bila korang dah berkawan tu kan.....Hana try lah untuk kenal personality lelaki tu macam mana dulu.Kalau lelaki tu okay.....just chase him!!Kalau lelaki tu jerk....Ugh!!Just slap him in the face.'

Oh my god.Sekarang aku dah tau aku ikut perangai ganas depan lelaki yang tak guna ni daripada siapa.

'Third!!Hana.....kalau Hana rasa dia suka nagging,annoying but at the same time lelaki tu care pasal Hana.....That,I think you need to accept him.Guys like that,walaupun annoying tapi dia nak yang terbaik je untuk Hana.So...try to accept him tapi, kalau tak jalan jugak Hana try lah lelaki lain.'

Entah kenapa lelaki yang annoying and suka nagging ni perangai dia sama macam Arian.

'4.....I need to remind you.Kalau Hana dah try untuk kejar lelaki yang Hana suka but....dia tetap tak nak terima Hana.Maybe tu bukan jodoh Hana.So....move on je lah.But!Ada but nya.Kalau Hana rasa he's the one.He's the right man.Hana....just keep trying.Don't give up okay?'

Okay Kak Rissa.

'5.....I think....tu je kot advice daripa Akak.Kau tau jelah,akak ni mana ada pengalaman bercinta sangat.Dulu,abang kau yang tergila-gilakan akak.'

Ouh....abang tipu aku lah ni?Dia kata kat aku dulu Kak Rissa yang tergila-gilakan dia.

Hah....aku melepaskan keluhan yang berat.Can Arian....really will fall in love with me?I really think he such a nice guy.

Okay!!Mesti boleh punya.Lagipun Kak Rissa siap dah kasi aku advice banyak-banyak pulak tu.

It couldn't get any worst right?Right?

* * *

Itulah apa yang aku fikirkan sejak 3 hari lepas sehinggalah kejadian hari ni....memang buatkan....hati aku sangat sakit.

It couldn't get any worst konon.

Aku...terdiam seketika masa Arian cakap;

"Why the hell did you liked me anyway?I'm not gonna return that feeling though."

Aku memberanikan diri untuk membalas kata-kata lelaki tu.

"But....you said before yang kau...."

"What?Please wait for my response?I'm sorry,but.....it's not that easy.Ada lagi lelaki lain yang lebih baik untuk kau tapi kenapa kau pilih aku jugak?!"

Ah!!What's wrong with you,Arian?

Hilman ArianWhere stories live. Discover now