Episod 37

136 8 0
                                    

It's been a week and aku lansung tak balik ke rumah....Arian semula.

Ouh.And lupa nak bagi tau yang aku tengah duduk kat rumah mak aku sekarang ni.

And bila mak tanya;

"Gaduh dengan Arian ke-"

Aku terus potong cakap mak tanpa sedar and cakap;

"Takde lah."

And terus capai tudung sarung lalu berjalan keluar dari rumah ni.

I don't have any friends untuk discuss pasal 'pergaduhan' aku dengan Arian ni.

Kalau nak bercakap dengan Mya pun,perempuan tu aku tak tau dia tinggal kat mana.

Nak jumpa kat cafe?Hah!!Memang tak lah.Karang tak pasal-pasal aku terserempak dengan Arian.Bukannya aku tak nak berbaik dengan lelaki tu,but....I just want to give him some space.So nanti boleh lah dia selesaikan masalah dia dengan keluarga angkatnya tu.

And even better kalau Arian boleh bagi tau pasal condition dia ni dekat keluarga kandung dia.

* * *

Hah...aku mengeluh panjang bila nampak rumah Arian yang gelap gelita tu.Nampaknya lelaki tu tengah kerja.

Kereta dia pun takde.

Bila aku nak berura-ura untuk masuk balik dalam kereta and pergi dari sini,tiba-tiba je jiran aku yang baru pindah hari tu datang tegur aku.

Hmm....walaupun rambut perempuan ni pendek dah macam serupa lelaki,but I still can't deny that pretty face this girl has.

"Kau wife Arian,kan?"

Aku mengangguk dengan ragu-ragu.

"He told me to call him if ever I see you around."

Aku terus merampas handphone perempuan ni tanpa sedar bila dia berniat untuk telefon Arian.

Lama kami berdua mendiamkan diri and tiba-tiba je perempuan kat depan aku ni tergelak dengan nada yang memang menyakitkan hati aku je.Like....dia tengah mempersendakan aku.

"Don't worry.Aku pun bukannya nak masuk urusan rumah tangga orang."

Aku terdiam lalu perlahan-lahan mengembalikan semula handphone ni kepada pemiliknya.

Suasana sunyi kembali mengambil alih di antara kami berdua sehinggalah perempuan ni mengambil keputusan untuk meninggalkan aku.

"Wait!"

Tanpa sedar aku terus mencapai lengan dia yang mana membuatkan perempuan ni tersadung.Topi yang dipakainya dari tadi terus terjatuh.

"Ugh!What the hell is wrong with you?!"

Perempuan ni memarah aku sambil mencapai topinya yang dah selamat mendarat kat atas jalan tar depan rumah Arian ni.

Dia memalingkan wajahnya ke arah aku lalu memandang muka aku dengan geram.

And....I can't believe I just stunned bila ternampak muka jiran aku ni sebaik sahaja dia memalingkan wajahnya untuk memandang aku.And disebabkan topinya yang terjatuh tu,aku dapat tengok dengab lebih jelas muka dia yang.....handsome?

Agh!!Gila kau Hana.Perempuan pun kau boleh kata handsome.

"Hey...Are you sure you're a girl?"

Perempuan ni terkejut bila dia mendengar soalan aku semasa dia tengah memakai topinya semula.

"How....Macam mana kau tau aku perempuan?"

"Eh....it's so obvious."

* * *

And.....entah macam mana aku boleh end up kat dalam rumah jiran aku ni.Aku duduk dengan tak selesanya kat atas sofa ni disebabkan aku bukannya kenal sangat pun perempuan ni.

We just met once masa diorang mula-mula pindah ke sini.

"Hmm.....where's that guy?"

"Guy?"

Perempuan ru membuat mua blurnya sambil meminum air soda dalam tin tu.

Lama dia mendiamkan diri.Mungkin cuba mengingati siapa 'guy' yang aku maksudkan ni.

"Ouh!You mean Hattar?Dia outstation.Kene jumpa client kat mana entah."

"Hattar?"

Perempuan tu hanya mengangguk perlahan sambil mengambil tempat duduk di depan aku.She crosses herlegs while spreading her left arm kat atas sofa tu.

"So....nama kau?"

Dengan penuh awkward aku bertanya.

"Arfa.Arfa Haira."

Nama dah sedap.But kenapa bergaya dah macam serupa lelaki ni?

You know muka si Arfa ni......macam muka lelaki handsome yang selalu dikatogerikan dengan kulit putih.Bulu mata lentik.Bibir merah.

Oh my god!!Asal muka perempuan depan aku ni handsome sangat?!!

"So...macam mana kau tau aku perempuan?"

"Hmm...."

Lama aku mendiamkan diri.Cuba mencari jawapan yang paling logik.

"Instinct?"

"Tch!"

Tch?Perempuan ni baru kasi 'tch' ke kat aku tadi?After susah payah aku cuba mencari jawapan untuk soalan mengarut dia tadi tu?

"I try so hard to not look like a girl.Macam mana lah perempuan ni and lelaki tu boleh tangkap aku?"

Walaupun dari gaya percakapnnya macam tengah berbisik,tapi entah kenapa aku tetap boleh dengar setiap butir kata perempuan yang bernama Arfa ni.

"So...why are guys fighting?"

"Who?"

"You and your husband.Aku nampak kau just tinggalkan rumah in the middle of the night while crying."

Arfa mensisip air tinnya sambil menunggu jawapan aku.

"Hmm......macam mana nak terangkan eh.You know.....perasannya bila ada orang selalu rahsiakan everything from you?"

Bersungguh-sungguh Arfa mengangguk tanda dia faham dengan perasaan aku ni.

"So.....that guy don't want to share his burden with me and just kept everything by himself.It's just so frustrating to watch him suffer alone!!!!Tapi tau tak dia kata apa kat aku?He just want to make happy memories with me.Then apa je bezanya aku dengan orang lain?He making happy face in front of his friends and want to do the same thing with me?Agh!!!Hell no."

Arfa mendiamkan diri.Cuba menghandam kata-kata aku.

"Hah....aku faham perasan kau.Hattar pun selalu buat macam tu kat aku.Dia pergi outstation tengah malam tadi pun lansung tak bagi tau aku."

"You're guys relationship even worse hah?Dah berapa tahun korang kahwin sebenarnya?"

Dan tiba-tiba je tin minuman yang dah habis air tu terjatuh ke lantai bila Arfan mendengar soalan aku.

"Kahwin?"

Arfa ketawa.

"Tak,tak,tak.Aku dengan Hattar lansung tak kahwin.I'm his client.No more than that."

"Korang tak kahwin tapi tinggal serumah?"

And dengan innocent nya Arfa mengangguk.Hah....lebih baik aku diam je and buat tak tau dengan relationship Arfa dan Arhan yang complicated ni.

"But...dah sehari dia tak balik rumah.Better you call that guy."

"Who?"

"Agh!!Kau ni memang blur kan?Husband kau lah.Aku dah tak nampak dia balik rumah sejak semalam."

Dan sebaik sahaja Arfan habis bercakap,aku terus mendapat panggilan dari seseorang.Lama aku memandang skrin telefon yang mana ada tertera nama 'Arfan' tu sebelum aku mengangkat panggilan tu.

"Hah...I shouldn't tell you this But I think you need to know.Arian....ada kat hospital sekarang ni."


Hilman ArianWhere stories live. Discover now