Episod 26

117 7 0
                                    

Arian;

I have loved Hana since.....I don't know.Maybe sejak dia berusaha sangat untuk membuatkan aku mempunyai perasaan yang sama terhadapnya sama seperti apa yang dia rasakan terhadap aku.

You know...

She love me first.And then....

I love her afterwards.

My feelings are sincere but.....takkanlah aku nak melamar Hana and then biarkan perempuan tu hidup seorang diri je lepas aku dah takde nanti.

So....it's better to hurt her feelings now rather than after if we both can get married. 

* * *

Arian;

Sebaik sahaja aku membuka mata,aku hanya nampak siling putih tu.Lama aku merenung siling tu sebelum aku tersentak disebabkan aku terdengar seseorang berdehem.

Aku mengalihkan pandangan ke sisi katil aku dan dengan jelas aku nampak Mya tengah duduk kat atas kerusi yang memang dah tersedia kat tepi katil ni.Dia memandang tajam ke arah aku sambil menyilangkan kakinya.

"So,.....care to tell me what's all this tumor thing about?"

Aku tergelak hambar tanpa sedar lalu dengan lajunya aku mengalihkan pandangan ke arah lain.

"A.Ri.An!"

Hah....aku mengeluh panjang lalu mengubah posisi aku kepada duduk.Mya menolong aku menegakkan kepala katil ni.Lama kami berdua mendiamkan diri sebelum akulah orang pertama yang memecahkan kesunyian ni.

"I'm.....sorry."

Keadaan kembali sunyi.Dan bila Mya tiba-tiba je menagis,aku terus tak tau nak buat apa.

"Why....Kenapa...kau...selalu keep....secret from me?!"

Mya bertanya dengan nada suaranya yang tersekat-sekat tu.Aku mengeluh kecil lalu mengelap lembut  air matanya yang masih tersisa di pipinya and perempuan ni....boleh berani pulak tepis tangan aku?

"You know.....kita berdua bukannya step-siblings sangat pun.You and I are basically siblings.I mean...real siblings.We both have the same father,Arian.Walaupun kau ada keluarga angkat,sekali-sekala cubalah fix hubungan kau dengan keluarga kandung sendiri.And...."

Mya mencapai tangan kanan aku lalu dia bermain dengan jari-jemari aku dan perempuan ni lansung tak nak mengangkat mukanya bila dia menyambung ayatnya semula.

"....Please don't keep secret from me anymore."

Aku tersenyum kecil lalu mengangguk sekali.

"Say....Kalau stage three tu....it still can be treated kan?So...kenapa kau tak nak terima treatment tu?Arfan sendiri dah bincang pasal treatment kau dengan aku."

Aku hanya mendiamkan diri untuk beberapa ketika sebelum aku menjawab soalan Mya tu.

"Cause I don't want to.Lagipun kalau aku terima treatment tu pun,there's a possibility jugak yang maybe aku tak akan bertahan untuk setahun or dua tahun yang akan datang.So....daripada aku berharap yang maybe aku mungkin boleh hidup lebih lama,lebih baik aku nikmati je dulu sisa hidup aku yang tinggal ni,kan?"

Dan akhirnya,Mya mendiamkan dirinya selepas tu.

 * * *

Hah....aku rasa....terlalu bersalah lah.Yelah....I think,I'm being to harsh on Hana that day.And aku dah keluar daripada hospital 2 hari lepas dan dah 2 minggu berlalu sejak insiden aku bergaduh dengan Hana hari tu.

Maybe I need to apologize to her.

* * *

Aku tau kat mana rumah parents Hana and I ask them kat mana Hana tinggal but I can't believe yang....perempuan tu tinggal dekat je kat mana taman perumahan aku terletak.

Lama aku memerhatikan rumah dia dari jauh sebelum aku membuat keputusan untuk berjjumpa dengan Hana hari ni.

Tapi langkah aku terhenti bila ternampak ada seorang lelaki menekan loceng pintu rumah Hana.Yeah.....loceng kat taman perumahan ni semuanya ada betul-betul kat sebelah pintu so it's really worried me sebab orang lain boleh sesuka hati je masuk ke dalam kawasan rumah perempuan tu.

Hana membuka pintu rumahnya dan I don't know what's that guy talking about with her afterwards.But suddenly ada seorang perempuan lain datang and rampas puntung rokok yang ada kat mulut lelaki tu and apa entah yang berlaku lepas tu aku tak beri perhatian sangat.

Aku hanya menumpukan perhatian aku kepada Hana for the past few minutes lalu tergelak kecil.Nampak sangat muka perempuan tu dia baru bangun tidur.

But....who's that man just now?Hana dah ada....NO,no.no!Jangan fikir kemungkinan tu Arian.Korang berdua baru tak berjumpa for two weeks,tapi.....2 minggu tu pun boleh bawa perubahan kepada diri seseorang kan?'

Hah....let's just...meet her for now.

Laju jari aku menekan loceng pintu rumah Hana and after a few seconds,that girl just staring at me bila dia dah bukak pintu.

Anf after that....perempuan ni terus menghempaskan pintu tu tepat kat depan muka aku.

* * *

Hana;

Jantung aku serius tengah berdegup laju sekarang ni.Macam tak percaya je sekarang ni yang Arian....tengah berdiri kat depan rumah aku.

Ah!!!Sebab terkejut sangat tadi,aku terus hempas pintu ni.

Aku menarik nafas lalu menghembusnya dulu sebelum aku perlahan-lahan membuka pintu ni balik.

"I'm sorry Aria-..."

Aku tak dapat meneruskan kata-kata bila nampak Arian tengah melutut kat depan aku sambil tangan kananya tengah menekup mulutnya.

Dan dengan jelas....aku boleh nampak ada titisan-titisan cecair yang berwarna merah sedang mengalir dari celah jari-jemari Arian yang tengah menekup mulutnya tu.

And there's no doubt that...cecair yang ada kat tangan Arian tu adalah darah.

Hilman ArianWhere stories live. Discover now