Episod 12

150 10 0
                                    

Sibuk aku mengambil angin kat luar bilik,aku terdengar macam bunyi benda jatuh dari dalam bilik Arian yang berada bersebelahan dengan bilik aku.

Laju kaki aku melangkah ke hadapan pintunya lalu aku mengetuk kuat untuk beberapa kali.

"Arian!"

Hah...takde sahutan.Hmm....macam dah takde cara lain je.Aku memasukkan pin nombor yang ada kat pintu ni lalu aku terus menerjah masuk.Arian memang pernah bagi tau nombor pin bilik dia.

Katanya kalau ada emergency kitorang boleh saling tolong menolong.

Aku tersentak bila nampak badan Arian yang terbaring layu kat atas lantai tu.

"Hey,Arian!"

Aku menepuk pipi lelaki tu beberapa kali.Cuba untuk membangunkan dia tapi semua cubaan aku tak berjaya.

Dan akhirnya aku teringat yang Arian ada telefon.Kenapa lah aku tak terfikir dari tadi?

Lama aku mencari nama yang sesuai untuk aku di dail kat dalam senarai contact Arian dan hanya ada nombor aku dan lagi satu orang yang aku tak kenal.

Nombor yang di save sebagai 'Moron Guy' tu aku terus tekan.

"Hah....apa pasal pulak kau telefon aku ni Hilman?"

"No...ni bukan Hilman.I'm his friend."

"Oh....Masalah apa pulak lelaki tu buat kali ni?"

"Hmm...Big problem.What to do if I found him unconscious in front of me?"

"What?!!What's his temperature right now?"

Laju mata aku dialihkan ke arah jam yang selalu dipakai Arian tu.

"32.5°c"

Wait,what?Apa pasal rendah sangat?

"Okey...what you need to do is try to  increase his temperature until it reach 34.5°c.Kalau tak jadi jugak....Take him to the hospital."

* * *

Memanglah lelaki yang aku telefon tadi suruh aku increase kan suhu Arian,but the question is....How?

Aku berfikir lama sambil mengalihkan pandangan ke seluruh bilik ni sehinggalah fokus aku mendarat pada shower yang berada di dalam bilik air.Terus muncul idea yang tak berapa bernas aku ni.

Sedaya upaya aku cuba untuk mengangkat tubuh badan Arian ni.

"How come.....your body....can be this heavy....?"

Aku bermonolog sendirian and bila kami berdua dah sampai kat dalam bilik air ni,aku terus meletakkan badan Arian ke bawah lalu mencapai shower tersebut.Temperature air aku dah buat panas habis dah,so.....tolonglah jangan dapat fever Arian.

Nanti buat aku rasa bersalah je.'Cause aku yang ajak Arian redah hujan petang tadi walaupun dah nampak muka dia merah semacam je.

Apabila air dah mula membasahi badan lelaki tu,dengan jelasnya aku boleh nampak bentuk tubuh badannya.Disebabkan rasa bersalah dan malu,cepat-cepat aku mengalihkan pandangan ke arah lain.

Aku meletakkan shower tu ke tepi lalu menepuk-nepuk pipi Arian sekali lagi.

"Hey,Arian.Wake up!"

No response.Aku hanya boleh mendengar nafas beratnya yang dihembuskan.

* * *

So,.....it's morning already and Arian's condition is getting better.Aku hanya bagi tau Along yang kitorang berdua tak boleh ikut aktiviti untuk hari ni punya schedule.

Tuala basah yang aku letak kat dahi Arian malam tadi dibasahkan semula.Bila aku nak letak balik tuala kecil tu kat dahi Arian,niat aku terus terbantut bila nampak matanya yang dah terbuka lalu aku melirikkan mata aku ke arah jam yang berada di pergelangan tangannya. 

34.3°c.

That's....alright for now right?

Perlahan-lahan lelaki tu bangun lalu memandang aku pelik.

"What time is it?"

"10.30...."

Arian terdiam semula sebelum dia menyambar iphone nya yang berada di tepi katil.

"So....you really call that moron?"

Arian bertanya dengan ekspresi mukanya yang innocent.Aku mengangguk dengan ragu-ragu lalu lelaki tu meletakkan handphonenya ke tepi.

Dia menekup mukanya selepas tu sebelum menghembuskan nafas yang berat.

"Thanks.....for helping me last night."

Aku terdiam lama sambil memandang telinga Arian yang dah bertukar merah.Uuu.....dia tengah malu ke ni?

"No problem....Aku yang sepatutnya mintak maaf sebab ajak kau redah hujan sekali malam tadi."

* * *

Keadaan di antara aku dengan Arian kembali seperti biasa bila dah balik dari Cameron Highland.And kitorang berdua jalani hari-hari kitorang dengan routine biasa.Actually....it's pretty bored bila aku tak dapat melawat cafe kat mana Arian ada part time tu.

Yelah.....aku sibuk sikit kat tempat kerja dua tiga hari ni.Haih...boss aku ni memang tak boleh tengok aku bersenang-senang agaknya.

Aku memberhentikan langkah apabila nampak kelibat Arian yang tengah mengambil pesanan pelanggan dari sebalik dinding kaca tranparent ni.

Tengok dia tersenyum kecil.....buatkan hati aku senang sikit.

Akhirnya aku mengambil keputusan untuk memasuki cafe tu sebelum aku memberhentikan langkah sekali lagi bila nampak Arian tengah menggerak-gerakkan tangannya di hadapan seorang perempuan yang aku pernah nampak sebelum ni.Perempuan yang suruh Arian berehat bila dia nampak lelaki tu penat.

Eh...bila tengok balik tu bukan ke....bahasa isyarat?Wait....kenapa Arian tau bahasa isyarat?

No...tu bukan persoalannya sekarang ni.The question is....why he using sign language.

Hilman ArianWhere stories live. Discover now