Aku merenung Arian yang dari tadi tak berhenti bekerja.Dia mengambil pesanan dan dia yang menguruskan pengurusan pembayaran.And dia jugak yang menghantar pesanan pelanggan.
Bila pelanggan dah mula sikit,Arian mengambil tempat duduk di hadapan aku lalu mengiba-ngibas kolar bajunya.
Terus mata aku yang nakal ni terpandang dada bidang Arian dari sebalik baju uniformnya tu.
Laju aku mengalihkan pandangan ke tempat lain.Uish....kenapa dada dia boleh jadi.....sexy macam tu?
Aah!!Kau gila Hana!!
"Hana!"
"Yes?"
Aku tersentak lalu menyahut panggilan Arian dengan muka yang terasa membahang.
"Kau balik lah dulu.Looks like I can't play with you for today."
"Huh?!Play?"
Aku memandang tajam ke arah muka Arian dan lelaki tu hanya memberikan his sexy smirk to me.
"Okay...disebabkan aku cuti hari ni,apa kata aku tolong kau for today?"
"Really?!"
Arian bertanya dengan matanya yang bersinar-sinar bersama dengan senyuman boyish nya.Woah...Comel!
"Yelah...lagipun hanya ada kau and perempuan yang tengah buat coffee tu je yang ada kat kedai ni kan?"
"Mya."
Aku termenung sekejap.
"That girl over there is Mya.Since you want to help me,kau kene lah tau nama dia dulu kan?"
* * *
So...tugas aku hanya lah mengambil pesanan.Not hard...But the hardest part is bila ada pelanggan yang tiba-tiba memesan beverage yang takde dalam menu.
Sudahnya Arian yang menguruskan bahagian mengambil pesanan.Katanya pelanggan tu pelanggan tetap and memang diorang selalu ada menu baru yang takde dalam senarai.So....aku membantu perempuan yang bernama Mya tu menghantar pesanan pelanggan ke meja mereka.
"Here's your drink."
Dengan cukup berhemah aku meletakkan pesanan lelaki yang muka macam samseng jalanan ni.
Lelaki tu memandang pesanannya lalu memandang tajam muka aku.Aku menelan liur.Aku ada buat salah ke?
"Anything else?"
Dan tak semena-mena samseng celup tu menuang pesanan airnya yang susah payah aku bawak ke hadapan mata dia ke atas kepala aku.
"This is not what I ordered before."
Aku mengelap muka yang dah dibasahi dengan air ni.Wah...Wah...Wah...Lelaki ni memang ada nerve untuk buat benda macam ni eh?
Aku menyinsing lengan baju sampai ke atas siku.Nasib baik aku pakai handsock hari ni.
Mata ditebarkan ke sekeliling kawasan kedai ni.Bagus....takde pelanggan lain yang ada selain pelanggan mintak kaki ni.
"Woi-"
Kata-kata aku terputus bila tiba-tiba je kawasan di sekeliling aku jadi gelap.And it's because Arian is standing right in front of me now.
"It's not right for the son of the Da Rosa family is causing trouble in my shop,right?"
Aku terdengar Arian membisik kata-katanya ke telinga lelaki tu sambil memasukkan kedua-dua belah tangannya ke dalam poket seluar jeans.
Woah...he gives me a different vibe of aura when he said those words.
Lelaki samseng tu mendengus kasar lalu tersenyum sinis sambil memandang aku and pandangannya dialihkan kepada Arian semula.
"Ouh....So Alvarez family already has someone that they are interested into huh?But...."
Aku menunggu ayat yang bakal keluar dari mulut lelaki tu.
"Your not the Heirs.So don't act like you're one of Alvarez family!"
Bang!
Lelaki tu menghempas kasar pintu kedai ni saat dia berjalan keluar.Haih....boleh sakit jiwa aku kalau hadap pelanggan macam ni setiap hari.
"Arian!"
Mya tiba-tiba menjerit dari belakang kaunter lalu terus meluru ke arah Arian yang dari tadi hanya mendiamkan diri walaupun selepas lelaki tak guna tu keluar dah dari cafe ni.
Dan aku terus tersentak bila ternampak ada titisan cecair berwarna merah yang tengah mengalir keluar dari telinga kanan Arian.
* * *
So....Mya telefon doktor peribadi Arian sementara aku tengah mencuci darah kering yang berada di pipi Arian.
"How the hell your ear can bleed...."
Kata-kata aku terhenti bila ternampak hearing aid yang berada di telinga kanan Arian.Perlahan-lahan aku menanggalkan hearing aid tu lalu mempamerkan reaksi muka pelik kepada Arian.
"You don't know?"
Lagi aku berasa pelik.
"Tau apa?"
"That I'm deaf..."
Arian berkata dengan muka innocent nya tu.
"What?!Since when?How?Then how the hell kau boleh dengar apa yang aku cakap selama hari ni?"
Tiba-tiba Arian menggenggam kedua-dua belah pipi aku lalu memaksa aku supaya memalingkan wajahku ke arahnya.Bila dia lelaki tu sedar yang dia tengah memegang pipi anak dara orang,dia terus menjatuhkan tangannya semula.
"Okay,first of all,you need to calm down."
Aku mendiamkan diri lalu menunggu ayat yang bakal keluar dari mulut Arian.
"To answer your question,I'm deaf since dari kecik lagi.And sebelum ni aku memang pakai hearing aid whenever I meet someone.Maybe kau je kot yang tak perasan.But benda tu dah tak boleh guna dah."
"So kenapa kau pakai?"
"'Cause it became habit of mine to wear it first thing in the morning."
Aku terdiam sekali lagi sambil cuba memproses maklumat yang baru diterima ni.
"Then....selama hari ni macam mana kau boleh communicate dengan aku?"
"Hah..."
Arian mengeluh sambil tangan kanannya mencapai kapas yang berada di dalam first aid kit tu.Aku terus memberhentikan perbuatannya lalu merampas kapas tu semula.Tangan kanan aku yang merampas kapas tu dibawakan ke pipi Arian yang masih bersisa dengan cecair merah.
"So...answer my question already."
"I....read your lip."
Aku hanya mendiamkan diri lalu meletakkan kapas yang dah dipenuhi dengan darah tu ke atas meja semula and tanpa aku sedar aku dah mencapai hearing aid Arian tu.Tangan kanan yang tengah menggenggam alat pendengaran tu diangkat tinggi-tinggi lalu aku mengehmpas kasar benda tu ke dalam tong sampah.
"From today onwawards,kau jangan pakai dah benda ni.Because of this stupid little shitty thing,your ear was bleeding.And...."
Aku mengangat jari telunjuk lalu menghalakannya ke arah Arian.
"....I will learn sign language so then you don't need to read my lip anymore."
Arian mengelip-ngelipkan kedua-dua belah matanya sebelum tertawa kecil.
"Kenapa kau gelak?"
"Nothing...Just,....thank you."
Thump!
This thump thing again!Why the hell bila aku nampak Arian tersenyum ikhlas macam tu,my heart will race and it will like....thump?!
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...