"Hah?Lawatan?Dengan kau?"
Aku pandang atas bawah,atas bawah badan along.
"Alah...tolonglah Hana.Takde cikgu lain yang nak bertugas masa lawatan tu nanti."
"Kenapa kau libatkan diri in the first place?"
"Sebab lawatan tu kat Cameron Highland.Bukan kau kata kau nak sangat pergi kalau dah habis belajar?Jom lah Hana...."
Lama aku berfikir sambil menyilangkan tangan ke dada.
"Siapa lagi yang ikut?"
"T-takde siapa....Just you and me."
Along berkata sambil matanya dilirikkan ke arah lain.Hmm.....nampak sangat dia menipu aku.Ah,lantaklah.It's not my bussiness to butt in.
"Yelah...Aku ikut kau."
* * *
Aku mengeluh sambil mengibas-ngibas tudung yang aku tengah pakai sekarang.Ah!Along aku memang gila.Siapa lagi yang dia tunggu ni?
Aku rasa macam dah kene panggang sekarang ni.
"Along,cepatlah....pelajar kau boleh masuk bas,tapi aku tak boleh?"
"Alah....kau teman lah aku sekejap."
Hish...elok aku dah lawa-lawa tadi,habis senget-benget tudung ni.
"Ah,Hariz!"
Thump!
Thump?Kenapa jantung aku berdegup gencang bila dengar suara tu?No!Most importantly,pahal Arian yang abang aku bawak ke lawatan ni?
* * *
Sibuk aku menghayati pemandang di luar tingkap,tiba-tiba,aku terasa macam kerusi di sebelah aku diisi oleh seseorang.
Laju kepala ditolehkan lalu dipusing semula bila nampak Arian yang tengah duduk kat sebelah aku.
"What are you doing here?Bukan ke kau duduk dengan Along tadi?"
Arian dengan secara tiba-tibanya memegang bahu aku lalu membuatkan aku memandang ke arahnya.
"Apa yang kau cakap tadi?"
"I-I said....What are you doing here?Bukan ke kau duduk dengan Along tadi?"
Habis keluar penyakit gagap yang aku tak pernah ada sebelum ni.
"Oh..."
Arian melepaskan bahu aku.
"He's asleep and I'm bored.Can you...talk with me?"
Dengan ragu-ragu aku mengangguk.
* * *
"So.....You guys are just stepsibling?"
Aku mengangguk.
"Aku mula datang ke dalam family Along since I'm 11 year old."
Arian terdiam selepas tu.
"Enough about me.Kau ada sibling ke?"
"Hah....just 2 including me tapi kadang-kadang tu rasa macam ada 10 siblings je kat rumah tu."
Arian tergelak......Huh...Comel.
"Okey,cakap pasal keluarga je,what do you think about me?"
Aku menopang dagu di atas tempat letak tangan kerusi yang berada between me and Arian lalu mengelip-ngelipkan mata.
"Hmm...."
Arian menundukkan badannya sedikit lalu menopang dagunya di hadapan aku.Ah....terlalu dekat lah.Bau minyak wangi dia pun aku boleh bau.
"Your voice.....and your dimple whenever you smile."
Hujung bibir lelaki tu terangkat sendikit.Sedaya-upaya aku cuba untuk hide this red face of mine.
"Then how about me?"
Arian makin mendekatkan wajahnya kepada aku lalu aku terpandang akan matanya yang berwarna seakan kelabu cerah tu.
"Your eyes....?Make me feel calm.."
Tanpa sedar aku terlepas cakap pasal warna matanya.
"Serius kau suka warna mata ni?"
Aku mengangguk laju.
"Then....you can see these eyes of mine whenever you get in problem."
* * *
Aku mencampakkan diri ke atas katil.
"Then....you can see these eyes of mine whenever you get in problem."
Terngiang-ngiang suara Arian di dalam kepala aku.Bantal yang berada di belakang kepala terus disambar lalu ditekup ke muka sendiri.
"Why his voice so damn good?!"
* * *
Sudahnya aku tak dapat tidur malam tadi sebab teringat pasal apa yang Arian cakapkan kat dalam bas semalam.
Hah...Does his voice has some kind of spell or something?
Aku hanya memerhatikan dari jauh murid-murid along yang tengah 'meneroka' butterfly farm ni.
Really?Butterfly farm?Tak boleh ke kita pergi Lavender Garden?Wangi sikit kalau kat situ.
Lama aku mengenang mistake aku dengan keputusan untuk datang ke sini sampai lah tak sedar ada orang mengambil tempat duduk kat sebelah aku.
"You're bored?"
Arian bertanya tanpa menoleh ke arah aku.Aku hanya memerhatikan matanya tu tanpa berkata apa-apa.
"Want to go somewhere else?"
Arian memandang tepat ke arah mata aku saat menanyakan soalannya.
Perlahan-lahan aku mengangguk.
* * *
"Better?"
Aku mengangguk laju sambil menyuapkan ice cream lavender ni ke dalam mulut.
"But why....kau tak makan?"
"I can't stand cold things."
Aku hanya terdiam sambil memerhatikan badan Arian yang memakai dua lapis swether dan juga scarf berwarna biru yang meliliti lehernya.
"I know it's cold here but kau memang tak tahan sejuk?"
Arian mengangguk.
"It's a shame you can't taste this...."
Aku membuat-buat nada suara merajuk supaya Arian makan sekali.Yelah....lelaki ni dah lah bawak aku ke sini tapi dia tak makan satu ice cream pun.
"Hmm....fine.But just one time."
Aku mengangguk sambil menyuakan sudu tersebut ke mulutnya lalu dia menyambutnya.
Serta-merta aku dapat melihat pipi Arian bertukar merah disebabkan warna kulitnya yang cerah.
* * *
Dan selepas tu aku dan Arian pergi ke berbagai tempat sampai lah Along telefon aku katanya sebab dia tak nampak kelibat aku dengan Arian kat mana-mana.
Hah...it's already 5.00 o'clock and 4 hours after I went missing tapi lelaki tu baru perasan aku hilang sekarang?Abang tak bertanggungjawab betullah!!
"Jom balik?Dah petang sangat dah ni."
Aku menangguk bagi mengiyakan cadangan Arian tu.But....
"Muka kau merah sangat lah.Kau ada makan apa-apa pelik ke?"
Arian tersentak lalu dia meletakkan tapak tangannya di dahi lalu menggeleng sambil mengatakan;
"I'm alright."
....lalu tersenyum.
"Okey....If you say so."
Aku berkata dengan nada ragu-ragu.
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...