Aku terjaga sebaik sahaja terdengar bunyi loceng rumah aku ni berbunyi. And perkara pertama yang aku buat adalah tengok dulu sekarang ni dah pukul berapa.
9.35 a.m.
Agh!!Seriously?!!Hari ni hari cuti kot.Siapa pulak yang ganggu aku nak berehat ni?
Dengan penuh kemalasan aku bangun daripada katil and duduk kat birai katil ni kejap untuk beberapa saat sebelum aku mengangkat punggung aku untuk cari tudung sarung.
Lantaklah kalau orang kat balik pintu ni nanti nampak aku punya air liur basi tu bagai.
Perelahan-lahan aku membuka pintu lalu menyandarkan bahu aku ke pintu ni sambil menyilangkan tangan ke dada.Walaupun dah sarung kardigan aku ni, tapi entah kenapa tetap rasa sejuk.
"Ya,nak ape?"
Mata aku masih tertutup rapat.Aku hanya menunggu dengan setia apa yang bakal orang kat depan aku ni nak katakan nanti.And mata aku terus terbukak luas bila orang yang menjawab pertanyaan aku tadi....dia jawab dengan suara google assistant.
Aku pandang atas-bawah,atas-bawah lelaki yang tengah berdiri kat depan aku ni.
"Kau...cakap apa tadi?"
Aku bertanya buat kali kedua.Saja nak dapatkan kepastian,betul ke apa yang aku baru dengar je tadi?Yelah.....aku kan baru bangun tidur,so aku takut maybe aku tengah hallucination je sekarang ni.
"I'm your new neighbour."
Aku menepuk kedua-dua belah pipi.Sah aku dengar suara google tadi.Lelaki kat depan aku ni siap tunjuk lagi depan muka aku apa yang dia taype kat handphone ni.
Dia mengeluarkan rokok yang sedari tadi berada di bibirnya lalu menghembuskan asap rokok tu ke sisinya.Tengok daripada gaya lelaki ni,dia.....memang dah lama merokok.But....bibir dia tak berapa nak gelap kalau nak dibandingkan dengan perokok-perokok yang pernah aku jumpa selama hari ni.
Kita jadikan ayah aku sebagai contoh.Orang tua tu lah....He need to stop smoking!Umur dah nak masuk 60-an dah.Karang meninggal awal,siapa yang susah?Aku dengan keluarga aku jugak yang susah.
Bila lelaki depan aku ni nak masukkan balik rokok tu ke dalam mulutnya, dan entah dari mana datangnya seorang perempuan ni lalu rampas rokok tu dari tangan lelaki kat depan aku ni and perempuan tu menghisap sekali rokok tu sebelum menenyeh sekuat hati puntung rokok yang dah selamat mendarat kat atas lantai depan rumah aku sekarang ni dengan kasut kanvasnya.
Wei.....drama apa pulak yang diorang buat kat depan aku sekarang ni?
Perempuan tu menghembuskan asap rokok tu sebelum dia menundukkan badannya sebagai tanda mintak maaf.
"We both are your new neighbour.Sorry kalau lelaki ni buat masalah tadi.He....really can't communicate that well."
Walaupun tanpa secalit senyuman kat muka perempuan tu,tapi entah kenapa aku boleh rasa keihklasannya daripada nada suara dia.
Aku hanya mengangguk sambil tersenyum sebelum tanya soalan yang lain.
"Bila korang pindah?"
"Baru je tadi."
Sekali lagi,aku dengar suara google assistant tu.
Perempuan tu merampas handphone lelaki tu sebelum dia menjengketkan kakinya supaya sama tinggi dengan paras tinggi lelaki tu lalu membisikkan sesuatu.
And....aku tak tau apa yang perempuan tu bisikkan tapi lelaki tu terus tersenyum kecil sebelum ekspresi mukanya kembali beku.
"If you need any help.Just tell us."
Itu je yang lelaki tu cakap sebelum dia berlalu pergi sambil kedua-dua belah tangannya dimasukkan ke dalam poket jeansnya.
Perempuan tu menunduk sekali sebelum dia mengikuti jejak langkah lelaki tu pergi.Aku terus menghempas kasar pintu utama rumah aku ni sambil menyandarkan belakang badan aku kat pintu ni sebelum perlahan-lahan aku melorot jatuh.
"Woh....suara lelaki tadi.It's....."
.....too deep!! I mean,....deep yang nice lah.But....kalau nak dibandingkan dengan suara Arian,aku lebih suka suara Arian.'Cause....aku pernah dengar dia nyanyi lagu apa entah,tapi serius sedap suara dia bila menyanyi!!
Aku tergelak kecil dan tanpa sedar,air mata aku terus tumpah.
"I really miss....that guy."
* * *
Mya;
Sejak Arian bergaduh dengan Hana hari tu....dia lebih...banyak diamkan diri dari biasa.Kadang-kadang kalau datang kerja pun lelaki tu hanya tidur je kat bilik rehat staff.
Sometimes Arian tak dapat datang kerja sebab katanya sakit kepala and lelaki tu ada buat banyak appointment dengan Arfan.Haih....apa pasal macam aku je yang owner cafe ni?
Baru aku nak telefon Arian sebab nak tanya sama ada lelaki tu datang ke tak kerja hari ni,aku terus tersenyum lebar bila nampak kelibatnya memasuki cafe ni.
But...lelaki tu nampak lebih sakit dari sebelum ni.Dia memakai kot labuh yang selalu dipakainya and ada scarf merah yang meliliti lehernya.Yeah....scarf tu aku yang buatkan untuk Arian masa hari jadinya yang ke-26.Tak sangka pulak lelaki tu masih simpan scarf berwarna merah tu sampai hari ni.
Memanglah dia masih pakai sebelum ni,tapi katanya dia berhenti pakai scarf tu masa Hana muncul kat cafe ni.
He said,temperature dia jadi stabil kalau Hana ada around him.Walaupun Arian masih tak dapat cari jalan untuk naikkan suhunya jadi normal macam orang lain.
Suhu normal Arian,34.5 darjah celcius but kalau suhu orang lain yang normal pulak,36.6 darjah celcius,kan?
Hah....I don't know either kenapa suhu Arian boleh jadi macam tu.Dia memang dilahirkan macam tu.Arian pernah hampir mati banyak kali jugak masa dia masih baby sebab,.....korang tau kan hubungan Arian dengan mak kandung dia macam mana?
His mom always blaming him for the reason sebab kenapa ayah aku,ayah Arian jugak iaitu Mr. Alvarez tinggalkan mak Arian terkontang-kantig seorang diri dalam nak membesarkan Arian dulu.
Yeah....lelaki tu dah menderita teruk sehingga umur dia capai 15 tahun and because of the incident yang mak Arian buat sampaikan....Arian boleh jadi deaf,....Thank god lelaki tu dapat new family.
But...entah kenapa ayah aku nak sangat claim Arian sebagai anaknya bila dia dapat tau yang mak kandung Arian nyaris je terbunuh lelaki tu.
"Mya!"
Aku tersentak lalu mengalihkan pandangan kepada Arian.
"Suhu kau berapa ni?"
Aku bertanya dengan nada risau sambil mancapai tangan kanan Arian lalu aku mengelus lembut tangannya.Sejuk.Sejuk sangat tangan lelaki ni.
"33.2."
Aku mengangkat kepala lalu tersentak bila nampak ada titsan cecair berwarna merah keluar dari hidung Arian.
"You...."
Aku tak dapat meneruskan kata-kata and hanya menghalakan jari telunjuk ke arah bawah hidung Arian.Lelaki tu membawa jari-jemarinya kat tempat yang aku tunjuk lalu dia mengesat kasar bawah hidungnya.And....Arian hanya kata;
"It's okay.Darah sikit je ni.Maybe just tired."
....bila dia nampak calitan darah di jarinya.
Bila kitorang berdua nak jalan beriringan menuju ke bilik staf,aku aku hampir je tak dapat menampung badan Arian bila tiba-tiba je lelaki ni hampir rebah ke aats lantai cafe ni.
"Hei Arian!Wake up!"
Lelaki tu tak menyahut pun panggilan aku.
"Arian!"
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...