"How would I know?Well....."
Arhan meletakkan tin minumannya kat atas meja kecil yang berada di antara aku dengan dia sebelum menyambung semula kata-katanya tadi.
"....because Arfan is my friend."
"Really?And you guys are not siblings? Sebab for me nama Arfan dengan Arhan tu terlalu sama lah."
"Ah....it's up to you to believe me or not."
Kami berdua mendiamkan diri semula.
"So....mak dengan ayah Arian dah tau ke?"
"Before I answer your question,let me ask you this first.Keluarga kandung dia dah tau ke pasal condition lelaki tu?"
Aku tersentak dengan soalan Arhan tu sebelum perlahan-lahan menggeleng.
"So kau dah dapat jawapan kau.If Arian tak bagi tau pasal diri dia kat keluarga kandung dia,mestilah keluaraga angkat lelaki tu pun dia tak bagi tau,kan?"
Aku terdiam sambil cuba memproses maklumat yang baru diterima.
"Yeah....you right?"
Aku berkata perlahan kepada diri sendiri.Cukup untuk aku sorang je dengar.
Aku berura-ura untuk meninggalkan rumah ni sebelum aku berpaling semula lalu menumpukan perhatian kepada Arhan.
"Please.Don't tell about this to anyone.Not even Arian's parents.Let's just.....biar aku je yang bincang dengan diorang dua."
Arhan tak berkata apa-apa lagi dah lepas tu dan hanya meneruskan minum air yang ada kat dalam tin minuman tu.
* * *
So....I really did it.Aku pun tak percaya yang aku betul-betul berbincang pasal penyakit Arian dengan keluarga angkat dia petang tadi.
But....lain pulak cerita dia dengan keluarga kandung Arian.Maybe aku kene berbincang pasal benda ni dengan Mr.Alvarez when Arian is around.
Aku terus memarking kereta kat depan rumah.Ah....esok je lah parking dalam rumah.Aku malas nak bukak pagar hari ni.
Sebaik sahaja aku turun dari kereta,aku terus nampak muka risau Arian.
Disebabkan rasa pelik bila tengok Arian asik-asik pandang je skrin telefon dia,aku terus keluarkan phone aku yang sedap je berehat dalam poket seluar jeans ni and....
It suprise me bila ada 38 missed call dari Arian.Agh!!Kenapalah aku pergi mute phone bila berjumpa dengan parents Arian tadi?Terus rasa bersalah diri ni.
"A...rian..."
Perlahan suara aku memanggil nama lelaki tu and sebaik sahaja dia nampak kelibat aku,Arian terus meluru ke arah aku and suddenly he hug me tightly.Like he really don't eant to let me go.
Aku hanya tersenyum kecil dan terus memeluk balik pelukan Arian ni.
"Hah....risau sangat sampai tak dengar enjin kereta Hana yang dah selamat parking depan rumah ni ya?"
Arian tak berkata apa-apa dan hanya terus menerus memeluk aku.
Beberapa saat kemudian dia meleraikan pelukan dan terus tanya;
"Where the hell have you been?Kenapa tak bagi tau abang apa-apa."
Aku hanya tersengih tanda rasa serba salah.
"Sorry.Hana just nak jumpa someone."
"Hah....it's okay.Yang penting y-..."
Arian tak dapat meneruskan kata-kata bila tiba-tiba je ada panggilan masuk kat iphone nya.
Aku hanya mengangguk bila Arian memberi isyarat untuk aku masuk ke dalam rumah dulu lalu memberikan dia ruang untuk bercakap dengan orang kat sebelah sana tu.
Lama aku hanya mendiamkan diri kat atas sofa ni sehinggalah bila kedengaran pintu masuk rumah ni terhempas kuat,aku terus tersentak lalu mengalihkan pandangan ke arah Arian hanya berdiam diri kat depan pintu tu dengan pandangannya yang mendung.
Aku berjalan ke arahnya lalu mencapai kedua-dua belah tangannya.
"What's wrong?"
"Did you...."
Arian mengangkat kepalanya.
"Did you tell my foster parents?"
Aku tersentak lalu tanpa sedar terus melepaskan genggaman aku pada kedua-dua belah tangan Arian.
"I just want they to know what really happen to yo-"
"That's my decision to decide,Hana!!"
Ternaik sikit bahu aku bila dengar suara Arian yang ditinggikan tu.
Bila dia dah sedar yang dia dah tertinggikan suaranya pada aku,lelaki tu terus cuba untuk mencapai bahu aku.
"Hana I'm sor-"
But aku hanya mengelak dari tangan Arian yang cuba untuk menyentuh bahu aku.
"You never try....to talk to me about your problem,Arian.And dah nak dekat beberapa bulan dah sejak awak dapat penyakit ni kan?So sampai bila lagi nak hide everthing from your family?"
"But they're my family Hana.Not yours."
Sekali lagi aku tersentak.
"Then....Am I not your family?"
Lama Arian mendiamkan diri sebelum dia memandang aku dengan...pandangan sayunya tu.
"I just want to talk with you about happy things.Just that!Just that all I ever want with you.Happy.Things."
"Then saya takde bezanya dengan orang lain lah kalau macam tu,Arian.Everyday,you just put your fake smile in front of everyone and try jugak untuk hide all those feelings.But please,at least in front of me,tak boleh ke kalau awak try to share your problem with me?"
"That's my problem not yours.And saya try so hard Hana!!Try so hard untuk only have happy memories with you.That's all I ever ask.Can't you do that?"
Lelaki depan aku ni mencapai kedua-dua velah tangan aku lalu menggenggamnya.
"I'm sorry."
Aku berkata sambil melepaskan tangan Arian.
"But I'm your wife.Not just some stranger that live in your house."
And after that...I left the house just like that.
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...