Kini;
Arian;
Sekali lagi,....bila aku membuka mata aku hanya nampak siling yang berwarna putih tu.
"Kau memang nak mati cepat kan?"
Aku hanya buat tak endah dengan apa yang Arfan baru katakan tadi lalu lama aku merenung Arfan yang tengah merekod apa entah dekat atas kertas clipboard dia tu sebelum lelaki tu menggenggam kuat bahu aku.
"Ow,ow,ow!!Sakit Arfan."
Arfan melepaskan bahu aku sebelum menhembus nafas berat.
"Arian....I'm your personal doctor so please listen to me bila aku suruh kau tinggal kat hospital untuk satu minggu je lagi.Tapi kau buat apa?You just don't listen to me and went somwhere else.Ni nasib baik kau pengsan kat tempat yang ada orang.Kalau kau pengsan entah kat mana tempat,kau nak biarkan je satu-satunya kawan kau ni hidup seorang diri ke?"
Aku merenung muka Arfan dengan muka tak puas hati.
"Kau ni memang sengal lah."
Itu je yang aku cakap sebelum aku mengalihkan perhatian kepada Hana yang tengah menyilangkan tangannya ke dada sambil kakinya disilangkan.Aku hanya tersenyum kecil bila tengok kepalanya yang tersengguk-sengguk tu cuba menahan diri dari tersadung kat atas lantai wad hospital ni.
"Kali ni kau jangan cuba lari lagi.Just wait for five days kalau nak keluar sangat pun."
Dan selepas tu Arfan berlalu keluar dari bilik wad ni.
"Hei Hana..."
Aku memanggil perlahan nama perempuan tu tapi tak sangka pulak dia boleh terjaga.
Hana meregangkan kedua-dua belah tangannya ke atas lalu dia memandang lama ke dalam mata aku sebelum perempuan ni mula.....menangis.
Aku tersenyum kecil.Nampaknya Arfan dah bagi tau Hana.Hah....memang aku tak boleh keep secret from everyone selama-lamanya pun,kan?
"Please don't cry."
"Habis tu kau ingat cancer tumor semua ni boleh buat main ke?"
Aku hanya membiarkan Hana melepaskan semuanya.
"Say......"
Aku memandang tepat ke dalam mata Hana lalu tersenyum kecil.
"......do you want to marry me?"
Dan aku hampir tersedak bila terdengar perempuan ni tengah tersedu bila aku mengajukan soalan tu tadi.
"You....Say....what....?"
Selepas setiap satu patah perkataan dia cakap,perempuan ni tersedu.
Aku bangun daripada terus berbaring lalu menuangkan air yang ada dalam jag sebelah kepala katil ni ke dalam gelas lalu aku menyuakan gelas tu kepada Hana.Dia hanya menerima gelas tu lalu meminum rakus semua air yang ada.
"But you said to me before yang...."
Aku terus mencelah Hana dari terus bercakap.
"That's becuase...."
Aku mnggosok belakang leher aku dengan tangan kanan tanda rasa bersalah.
".....I'm afraid that you're gonna be alone if I will be gone first after we get married.You know......I'm gonna die soon."
Hana terus bangun lalu menumbuk perlahan bahu aku.
"That's not your decision to decide.So....."
Hana mengambil tempat duduknya semula.
".....was that your propose just now?"
Serta-merta muka aku terasa membahang seelpas mendengar soalan Hana tu.
"You know....This is not the best propose.Even cincin pun aku takde."
"It's okay,it's okay.Just answer me 'yes' or 'no' supaya aku boleh dapat kepastian untuk bagi tau parents aku nanti."
Perlahan-lahan aku mengangguk.Hana terus menjerit teruja lalu berlari ke arah pintu bilik ni tapi dia terus memberhentikan langkahnya.
"I'm just gonna go home sekejap sebab nak ambik baju spare.And you....!Do not even think about it.You know what I mean,right?Serious ni Arian.Please jangan buat action lari dari hospital pulak masa aku takde nanti."
Dan aku terus memerhatikan kelibat perempuan tu hilang di sebalik pintu bilik ni.Bila dah pasti Hana betul-betul takde dalam bilik ni,aku terus menjerit teruja sambil menekupkan bantal ke muka sendiri.
Serius terasa yang muka aku membahang sekrang ni.
* * *
Hana;
Seperti yang aku katakan petang semalam,aku bermalam kat wad di mana Arian ditempatkan.Cukup panjang lah sofa yang boleh lipat ni untuk aku seorang je tidur.
Sekarang ni?Sekarang ni aku tengah duduk kat atas kerusi sebelah katil Arian sambil memerhatikan mukanya yang tengah tidur lena tu.Tumor....huh?
Mesti lelaki ni selalu sakit kepala.
Dan tiba-tiba aku dapat idea yang tak masuk akal.Aku terus berlalu ke arah beg galas yang aku bawak ke hospital ni lalu selongkar segala isinya.
Hah!!Jumpa pun.Benang berwarna merah tu laju aku bawak keluar dari dalam beg ni lalu melipat benang ni sebanyak 3 kali supaya jadi tebal.
Aku melilitkan benang yang dah ditebalkan tu di sekeliling jari manis kiri Arian.
"I'm awake you know."
"Tau."
"What you're doing?"
"Measturing your finger."
"For what?"
"Nak beli cincin lah.Woah....Jari awak memang besar kan?"
"Hah~ Awak-saya eh sekarang?"
"Mestilah....we're getting married soon.So...biasakanlah diri ya?Ke nak saya panggil awak,darling~"
Serta-merta muka Arian bertukar merah.Lelaki tu hanya membiarkan aku memerhatikan saiz jarinya melalui saiz benang yang dililitkan ke sekeliling jari manisnya tadi.
"I really want to kiss you right now."
Aku terus tersedu.
"A...Ri...An....Kau....me....mang.....sengaja,kan?!!"
Habis aku tersedu selepas setiap satu perkataan aku cakap.
Dan Arian pulak....dia boleh gelak je?Hah....tapi apa boleh buat.Dia gelak pun boleh buat aku stunned.
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...