Arian;
So....seperti yang 'dijanjikan',Hana memang betul-betul tak berputus asa untuk datang ke cafe ni pada setiap petang.
I mean....perempuan tu memang tak kenal erti putus asa kan?
Whenever dia datang ke arah aku untuk mengambil pesanan,setiap kali tu jugaklah dia akan kasi aku some kind of sticky note that saying "Arian~Love you!"
My god....then my heart will not stop pounding that entire day.I mean,aku pun bukannya tak suka kat Hana tu cuma....She really likes me because of who I am or because she's pitying over me.You know....sebab aku ni kan deaf.
"Hei,Arian!"
Aku tersentak lalu mengalihkan pandangan ke arah Mya.
"Kau okey tak?Senyap je dari pagi tadi."
Aku hanya tersenyum lalu berkata;
"I'm fine."
Disebabkan perempuan tu tak percaya cakap aku,dia berjalan ke arah aku lalu mencapai lengan aku yang tengah memakai temperature watch tu.
34.6°c.Still normal.Bila difikirkan balik,temperature aku akhir-akhir ni selalu stable.But...since when?
"Okey then.Kau dah boleh balik kalau nak."
Mya kembali berjalan ke arah kaunter.
"But Mya,shift aku belum habis lagi."
"Hah?Apa kau merepek ni?Shift kau dah habis 2 jam lepas dah."
Aku melirikkan mata ke arah jam yang tergantung di dinding cafe ni.
2.30 p.m.Hah....Nampaknya fikiran aku memang tak ada kat cafe ni kan masa aku tengah bekerja?
Aku berjalan ke arah pintu cafe ni lalu berpaling.
"Aku pergi dulu Mya!"
Mya hanya mengangguk.Baru aku nak berjalan keluar dari cafe ni,Mya menjerit memanggil nama aku terlebih dahulu.
"Jangan lupa papa ajak dinner malam ni."
Aku hanya tersenyum hambar lalu menganguk bagi menyedapkan hati Mya.Yelah....aku selalu larikan diri dalam setiap dinner yang keluarga Alvarez adakan.Why the hell did I addressed them as 'Alvarez family' and not 'my family'.
Well...that's because aku memang tak mengaku diorang semua sebagai keluarga aku.Those psychotic people...
* * *
Hah...aku ni memang suka cakap besar and tengoklah apa yang jadi sekarang ni.Tak sangka pulak aku yang Mya sendiri secara sukarelanya membawa aku untuk bertemu dengan 'ayah' masa dinner time ni.
"Alah...papa bukannya jahat sangat pun.Kau...cubalah tolak dulu tepi masalah lama tu."
Mya memberi ceramah kepada aku masa aku membuat percubaan melarikan diri untuk kali kedua.
So...what now?Kenapa semua orang masih berdiam diri?Aku hanya boleh dengar bunyi sudu dan garfu yang berlaga dengan pinggan je dekat dining hall ni.
"So...apa yang buat kamu ubah fikiran untuk datang ke dinner kali ni?"
"Jesophine!"
'Papa' menjerit nama isterinya.Mungkin dia risau aku terasa kot dengan apa yang perempuan bergelar 'mama' ni baru je katakan?Jangan risau.Aku dah selalu dengar dah ayat-ayat yang agak tak beradab keluar dari mulut perempuan tu.
"Don't worry Mr.Alvarez.Saya tak kisah pun dengan apa yang dia baru cakap tadi."
Dengan sukarelanya aku memberikan senyuman yang manis kepada Mr.Alvarez.
Aku mengalihkan pandangan kepada anak-anak 'papa' pula.Sepasang kembar perempuan dan seorang anak lelaki.Yang anak lelaki tu masih remaja.17 tahun mungkin?
Tiba-tiba kedengaran bunyi pintu berkeriut dari arah ruang tamu.Semua orang yang ada kat meja makan ni mula mengalihkan pandangan diorang ke arah manusia yang tengah berjalan masuk ke ruang dining hall ni.
Dan....jeng,jeng,jeng.Lelaki tak guna tu jugak yang muncul.Aku terlupa yang Mr.Alvarez mula-mula kahwin dengan Josephine dulu baru dengan mak aku.
And yeah....diorang berdua ada anak pertama lelaki bersama sebelum 'papa' aku berkahwin dengan mak aku.Judging by his look,lelaki tu dah umur 30?
"Ah....Dia akhirnya datang ya hari ni?"
Lelaki tu hanya memandang aku sekilas bila menekankan perkataan 'dia' tu sebelum mula berjalan balik ke arah Mr.Alvarez lalu mengucup tangan kanan lelalki tua tu.
"Ah...Lupa nak kenalkan kat Arian.This is Adrian,your older brother."
Older brother my foot!Lelaki bernama Adrian tu hanya memberikan senyuman plastiknya kepada aku sebelum dia mengambil tempat duduk bertentangan dengan aku.
* * *
Aku baru nak berura-ura untuk keluar dari rumah ni sebelum Mya halang tindakan aku.Katanya aku kene spend time dulu dengan Adrian baru aku boleh balik.
Why me?Takde orang lain ke?Ouh...lupa nak bagi tau,mesti korang tertanya-tanya apa hubungan aku dengan Mya sebenarnya kan?
Perempuan tu anak ketiga dalam keluarga ni bermaksud dia lahir selepas aku.Yeah...memang betul dia anak hasil hubungan Mr.Alvarez dengan Josephine tapi Mya seorang je yang layan aku macam human being kat dalam rumah ni.
"So....you're the one that papa always talking about?"
Aku memandang sekeliling.Lah....Mya tinggalkan aku ke?Adik-beradik yang lain pun hilang ke mana ni?
"It's a shame yang kau ada mata grey tu."
Cepat-cepat aku mengalihkan pandangan ke tempat lain bila Adrian memandang lama mata aku yang berwarna kelabu ni.Warna mata yang sama dengan Mr.Alvarez.
"Hey,aku bukannya tak suka kau ada kat sini.Cuma...sejak papa tau yang kau masih hidup,he keep mention you dalam semua perbualan keluarga ni.Just to remind you,Kau....hanya.Ada.Half of the Alvarez blood."
Hah?Kau ingat aku kisah ke?!
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...