Episod 29

130 7 0
                                    

"Hana...."

"Hmm....?"

"What are you doing?"

Aku hanya tersengih sambil masih merenung anak mata Arian yang berwarna kelabu tu.

"Saya.....just suka tengok."

"Suka hmmm?You sure you don't have any other intentions?"

Aku tergelak kecil lalu menggeleng laju.

"Serius takde."

Lama kami berdua mendiamkan diri sehingga akhirnya Arian sendiri yang memecahkan kesunyian di antara kami berdua.

"Hey.Care to tell me what's going on between you and your mom?"

"Which mom?"

"You know who am I talking about."

Aku tersengih lalu mediamkan diri dulu.

"My mom.....she used to be a very kind person but bila ayah kitorang tinggalkan saya,abang dengan ibu macam tu je,she started to change."

"Abang?Hariz ke?"

"Eh,tak lah.Saya dulu memang ada abang kandung.Nama dia Haikal.But....He already gone."

Jawapan aku membuatkan Arian mendiamkan dirinya.

"Anyway.Because of that,Haikal terpaksa drop from his school masa dia still form 4 and kerja part time kat kedai mana entah.I forgot.So....my brother yang sara keluarga ni sampailah saya graduate from school."

"Hah....I don't know what happen but,....masa saya sampai je rumah,I....saw....."

Aku meramas kuat hujung baju aku dengan kedua-dua belah tangan sambil menundukkan kepala.

I'm not gonna cry about what happened that day but it's more likely......I'm traumatize by it.

"You don't need to tell me kalau rasa tak selesa,Hana."

"No,no.It's fair enough saya dah tau apa yang dah jadi kat awak dulu.And I'm just reliefe that you bring this up sebab saya serius tak pernah bagi sesiapa pasal benda ni."

Arian hanya tersenyum kecil ke arah aku.

"Okey so.....She.....killed....him.But don't worry.Mahkamah dah uruskan semua hal tu tapi hukuman dia dikurangkan sebab mental health ape entah.So......"

Aku mengangkat kepala lalu tersenyum kepada Arian.

"........It's allright now."

Dan aku terus tersentak bila lelaki depan aku ni tengah melekapkan batang penggaru belakang badan yang panjang tu ke arah pipi kanan aku bila aku tengah angkat kepala tadi.

Senyuman masih melekat kat muka aku lalu aku tanya lelaki ni;

"What are you doing?And where the hell did you get that from?"

Aku pun pelik.Kita dalam wad kan,so mana dia dapat penggaru tu?But Arian hanya mendiamkan diri dulu lalu mengalihkan penggaru ni ke atas kepala aku dan perlahan-lahan dia menepuk kepala aku beberapa kali.

Lelaki ni meregangkan badannya ke belakang lalu tergelak kecil.

"I want to pat you and comfort you but.....you know.....I can't touch you."

"Yet."

Aku menyambung ayat Arian lalu dia tersenyum nakal.

"Ouh..~So you're really thinking something dirty right now."

"Eh~It's true.We both gonna get married soon.Awak tu.Awak fikir apa tadi?"

Serta-merta kami berdua terdiam sekejap sebelum kami sama-sama tergelak.

"You....promise me to just stay alive,alright?"

"Promise?But semua orang will die somed-...."

Kata-kata Arian terhenti bila aku mengangkat telapak tanganku d8 hadapsn mukanya.Menandakan supaya dia berhenti bercakap.

"Just promise me."

Lama Arian terdiam sebelum perlahan-lahan dia mengangguk sambil memberikan aku senyuman kecilnya.

* * *

Hari ni merupakan hari terakhir Arian kene tahan kat wad and esok dia dah kene discharge.

And I was thinking.Maybe.....

"We can held the wedding next month?"

"Eh?Next month?"

Arian membuat muka blurnya yang comel tu.

"Yeah.Nex-..."

Tak sempat aku nak habis cakap,lelaki ni dah mencelah.

"Eh?!!Next month?No,no,no.Nak kahwin ni bukannya senang Hana.There's a lot of things you need to do."

"Eh..~Tak susah pun.I've already got surat kebenaran kahwin tu and HIV test pun dah buat.So nanti awak perlu isi borang and hantar je lah nanti."

* * *

Arian;

Aku hampir tersedak bila Hana cadangkan kitorang berdua held our wedding next month.

"Eh?!!Next month?No,no,no.Nak kahwin ni bukannya senang Hana.There's a lot of things you need to do."

And perempuan tu boleh pulak jawab....

"Eh..~Tak susah pun.I've already got surat kebenaran kahwin tu and HIV test pun dah buat.So nanti awak perlu isi borang and hantar je lah nanti."

Macam mana perempuan ni boleh dapat surat kebenaran kahwin pun?And since when dia isi segala borang bagai ni?

"Besides.....Awak pun....nak kan benda yang sama jugak kan?"

Hana tersenyum kecil di hujung kata-katanya.But.....

"It's not like I'm gonna deny that anyway." Aku berbisik.

Dan walaupun Hana mendengarnya,dia tetap juga menyuruh aku untuk mengulang kata-kata aku tadi.

"I can't here you~"

Aku hanya buat tak endah lalu berbaring kat atas katil ni semula dan menyelebung diri sendiri dengan selimut.

"Hei,Arian....Cepatlah.Cakap lah lagi sekali.Just once please?"

Disebabkan Hana tak habis-habis mengoncang katil aku ni dah macam nak roboh,akhirnya aku mengalah.

"Fine!I agree with you!Happy?!"

"Reaaaaaally happy!"

Dan aku hanya tersenyum bila dapat dengar suara ceria Hana tu.

Hilman ArianWhere stories live. Discover now