3 Hari Lepas;
Arian;
Aku berjalan masuk ke dalam ruang cafe ni sambil bermain-main dengan kunci motor aku dengan hanya gunakan sebelah tangan.
Kot labuh yang aku selalu pakai bila keluar dari rumah disangkut ke penyangkut yang memang dah sedia ada kat sebelah pintu masuk kedai cafe aku ni.
"Arian!Lambatnya kau datang hari ni."
Mya menegur aku sebaik sahaja kaki aku dijejakkan ke dalam kedai ni.Eh?Lambat?Oh,yelah....lepas bangun je tidur tadi aku terus mandi and datang ke sini.Lansung tak sempat sarapan.Aku mengalihkan pandangan ke arah jam dinding yang selalu tergantung kat atas ruang kawasan kaunter pembayaran tu.
Hmm....10.30.Woah...memang,....agak lambat.Patutlah nada Mya macam tengah marah tadi bila dia tegur aku.But,it's weird.Aku tak pernah bangun lewat lebih dari pukul 9.00 pagi sebelum ni.And bila difikirkan balik,aku memang masih rasa macam penat sekarang ni.
Otak aku pun tak habis-habis berpusing dari tadi.Serius rasa pening yang aku rasa sekarang ni lebih kepada rasa macam otak aku nak meletup je.
Nah....nanti berhenti lah tu rasa pening ni nanti.Let's,...just prepare for work for now.
* * *
Hari ni macam biasa aku ada appoitment dengan Arfan pukul 5.30.And here I am now.Laying right in front of him sambil tengah menunggu apa yang bakal lelaki tu katakan sekejap je lagi pasal tahap kesihatan aku.
Yap!Korang tak salah dengar.Aku memang tengah laying sekarang ni.Laying kat atas sofa yang memang sedia ada kat dalam bilik kerja Arfan.
"Hei,Arian...."
Aku hanya mendiamkan diri sambil cuba untuk take a nap lalu hanya buat tak tau dengan panggilan Arfan.
"Hei Arian,listen to me!"
Patung kecik yang kepala dia boleh goyang-goyang tu dibaling lelaki tak guna tu and tepat kene dahi aku.
"You son of a-....."
Aku tak dapat meneruskan kata-kata bila nampak reaksi muka Arfan yang keruh tu.Aku terus bangun daripada sofa ni and terus mengambil tempat duduk di hadapan lelaki tu.
"So....apa yang kau nak cakap tadi?"
"I...don't think there's another way to tell you about this."
Aku hanya mendiamkan diri.Menunggu ayat yang bakal keluar dari mulut Arfan selepas ni.
* * *
Hah.....kata-kata Arfan dekat hospital tadi masih bermain-main kat dalam ruang fikiran aku sekarang ni.
"You have tumor."
Yeah....I....didn't expect that either.Tumor huh?
"Kau boleh hidup for 3 or 4 months without treatment and 1 or 2 years kalau buat treatment.So....aku cakap sebagai kawanlah Hilman,pleaselah buat treatment tu."
Treatment.......Like kemoterapi kan?
"But there's a chance yang aku akan mati jugak kalau treatment tu tak berkesan,kan?"
Hah.....aku melepaskan nafas aku ke atas tapak tangan.Sejuk......Hari ni entah kenapa semuanya terasa sejuk.
* * *
"Oh,you're back!Aku baru ingat nak hantar kot kau tu kat rumah kalau kau tak datang cafe lepas appoitment."
Mya hanya tersenyum bila perempuan tu nampak aku melangkah masuk ke dalam cafe ni.
Yeah....she still smiling.Bukannya dia tau apa yang berlaku kat aku pun,kan?Aku mengambik kot tu lalu berura-ura untuk berjalan keluar dari cafe ni tapi tindakan aku terhenti bila tiba-tiba Mya memanggil nama aku.
"Arian!Before you go,papa nak buat family reunion hari ni."
"I don't think I can make it today."
"Ala....datanglah.Dah lama aku tak tengok kau borak dengan papa."
"Mya....I really can't-...."
"Arian...please,just for tod-..."
"Mya!!"
Aku boleh nampak badan Mya tersentak bila dia dengar suara aku ditinggikan tadi.
"I'm sorry,but I really.....can't."
Sesudah bercakap macam tu,aku terus menapak keluar dari kedai ni.Seriously...kenapa semua orang suka sangat mendesak aku hari ni?
First si Arfan.Why the hell that guy want me to take the treatment?And now Mya?That woman.....she really loves me meeting 'papa' ,hah?
* * *
Adrian menumbuk muka aku sebaik sahaja aku dah beberapa meter jauh dari kedai cafe aku berada.
"Why are you getting mad at Mya?!!"
Hah....aku mengelap sisa darah yang mula jatuh dari dalam lubang hidung aku.Mata sempat dijelingkan ke arah kereta Adrian yang diparking di depan cafe tu.
"Yeah.....just punch me all you want.Aku tak kesah pun sekarang ni."
Aku mengerling ke arah genggaman tangan Adrian yang digenggam lagi kuat dari sebelum ni.Bersedia untuk menumbuk aku buat kali kedua.
"Ugh!Why you....."
"What?Acting like I don't fucking care about anything else in this world?"
Aku tersenyum sinis selepas selesai mengatakan apa yang aku pendam dari tadi.
"Hah....Just go home Adrian."
Aku berjalan melepasi Adrian selepas tu.Memang takde mood nak bergaduh bila aku dapat berita yang buruk dari Arfan petang tadi.
YOU ARE READING
Hilman Arian
Romance"Hana, just like the flower." * * * Jalan cerita untuk percintaan seorang gadis bernama Hana....amatlah sukar untuk ditafsir. Memang susah pun!! Lelaki yang pernah aku cintai dah lama takde sejak 2 tahun lalu and aku dah jumpa lelaki lain untuk move...