BDN | 15

1.3K 119 77
                                    

DID you guys learn Peta Topografi?" Soalan Hud membuatkan hampir semua mata memandang wajahnya. Dengan muka serius pulak tu!

Hud menelan liur lalu air mineral diteguk tiga kali. Sempat dia buat iklan.

“Apa benda tu?" Soalan pertama keluar daripada bibir Ray Jiyyad. Adik bertuah sungguh.

Google." Jawapan Hud membuatkan peta topografi laju terpapar pada slide di hadapan mereka. Laju Luqman buat kerja.

Hud bingkas bangun lalu berdiri di hadapan meja ingin mengemukakan hujahnya.

Another bijak member here." Kata Hilman membuatkan Hud tertawa kecil.

So, as you can see. Ni tajuk geografi tingkatan dua. Peta topografi ni ada dua jenis rujukan grid. Satu, empat angka. Dua, enam angka. Rujukan grid ni untuk jelaskan suatu kawasan tu dengan lebih terperinci dan tepat." Hud berhenti seketika.

“Memandangkan kita terima barcode ni jadi, kita cuba detect location sebenar penghantar email ni. Contohnya macam kita gabungkan 3 nombor pertama barcode satu dengan 3 lagi nombor barcode kedua. Kalau tak dapat, kita gabung dengan nombor yang lain juga." Sambungnya lancar.

Hud menerima tepukan tangan daripada ahli-ahli lain apabila mereka semua merasakan hujah Hud ada bernasnya.

“Apa yang aku dapat pastikan ialah lokasi penghantar email ni betul-betul dekat Johor Bahru," balas Hakim pula. Sakit perutnya sudah reda. Alhamdulilah.

Kemudian, terus terpampang peta kawasan-kawasan di Johor Bahru di dalam bentuk peta topografi. Sakit kepala mula menyerang Hud Jibril apabila melihat nombor-nombor. Berpinar-pinar matanya. Allergic teruk ni.

“Aku cuba gabungkan 401 dengan 540." Fateh mula berdiri di hadapan slide. Ahli yang lain masih sabar menunggu jawapan Fateh.

“Kau tahu ke macam mana nak tengok?" Soalan Hud membuatkan Fateh tergelak kuat.

“Tak." Fateh gelak lagi. Semua ahli memandangnya bagai ingin dibuat masak lemak cili api. Eh, tak payahlah. Kita buat Fateh goreng. Macam sedap.

“Kalau taktau jangan buat palatau!" ujar Asiff dengan nada tegas lalu menyuruh Fateh duduk.

Fateh tersengih lalu meminta maaf. Lama Asiff berdiri di hadapan sebelum menconteng papan putih. Jangan cakap yang dia ni pun tak tahu. Hud sudah menggaru kepalanya. Yang ni pun jangan nak buat palatau.

“Aku dapat Skudai!" Jerit Asiff teruja apabila dapat membongkarkan barcode misteri tersebut.

Kesemua ahli bingkas memberikan standing ovation dan menepuk tangan. Bangga dengan ketua mereka. Terus Asiff Jiddan membuat muka riak.

“Cuba gabungkan nombor ketiga terakhir kedua-dua kod tu pulak." Cadang Hud sekadar mengarah.

“Biar aku buat!" Ray Jiyyad bangun mempelawa dirinya.

So, lokasi pertama Skudai. Bijak jugak Hud ni. Aku ingat tau menembak je." Kata Asiff selamba lalu membulatkan kawasan Skudai dan mencatat sesuatu pada papan putih.

“Hei, jangan pandang sebelah mata tau." Hud mengenyitkan matanya. Asiff menggelengkan kepalanya. Gila nate ni! Haha.

“Aku dapat ni kilang kan. Jadi, kilang dekat Nusajaya." Ray Jiyyad turut mendapat lagi lokasi yang kedua.

Alright." 

"Aku nak cuba nombor 817 dengan 014." Hilman mengangkat tangannya.

Go ahead."

Bidadara Dalam Hati©Where stories live. Discover now