BDN | 49

1.2K 113 73
                                    

kindly see the media, pesanan ikhlas daripada abe hud kita >3

HARI ini Puan Maryam datang ke bakeri demi menemui Haira. Haira nak jemput Puan Maryam di rumah tetapi wanita separuh abad itu berkeras pula menolak. Sejak tingkat atas dibuka kembali, memang Haira agak sibuk. Sibuk banyak bukan sikit! Nak melepak mamak dengan Najla pun tak sempat.

“Umi nak minum apa?" soal Haira. Manis senyumannya ketika bertanya pada Puan Maryam.

Umi? Jangan terkejut ye anak-anak. Puan Maryam suruh Haira menggelarnya begitu sejak hari Haira datang ke rumah mereka. Sekarang, Haira dah ada dua umi dan seorang Ibu!

“Limau ais je, Ara." pinta Puan Maryam sambil membalas senyuman Haira. Rindu pada gadis yang sudah dianggap seperti anak sendiri tak dapat dibendung lagi.

Alright!" Haira laju menuju ke dapur. Aina dan Hawa ada jugak disitu. Sekadar memerhati tingkah Haira sebab customer tak datang lagi. Masih awal pagi.

“Akak nak kahwin dah?" soal Aina sambil mendekati Haira yang sedang mengacau air di dalam gelas. Limau dipotong kepada dua bahagian sebelum dipicit masuk ke dalam air tadi.

“Insya Allah, tak lama lagi," Haira tidak dapat menyembunyikan senyuman yang sedari tadi meniti di bibir.

Bohonglah kalau dia tak bahagia. Bahagia sangat. Alhamdulilah.

“Yeay! Tahniah, akak." ucap Aina dan Hawa kepadanya.

“Terima kasih, jangan risau nanti akak mesti jemput punyalah Aina dengan Hawa," ujar Haira sebelum meminta diri bagi menghantar air kepada Puan Maryam.

“Sama-sama, so happy for you!" mereka berdua membalas teruja sebelum Aina membisik di telinga Haira.

I've never liked your ex husband, he's something else. Tapi kalau Abang Hud, trust me akak akan happy," bisik Aina sambil tersengih-sengih. Dia yakin, Hud mampu menggembirakan Kak Haira serta memadam kesedihan pada wanita itu.

“Insya Allah," Haira membalas dengan senyuman.

“Nah, umi," Segelas cawan berisi limau ais diletakkan di hadapan wanita separuh abad itu.

“Duduklah, Ara." Haira akur tanpa banyak bunyi.

“Esok, kita dah boleh start cari baju pengantin untuk Haira dengan Hud. Ara free?" soal Puan Maryam sambil menyedut limau Ais. Sejuk hingga ke tekak!

“Ara boleh ambil cuti. Majlis bila tu Umi?" soal Haira berhati-hati. Risau pulak takut Puan Maryam di depannya ini mula membebel. Tapi, Haira memang tak tahu! Ibu pun takda bagitau apa-apa.

“Lah, Umi ingatkan Haira dah tahu. Bulan depan, sayang oi," jawab Puan Maryam sambil menggelengkan kepalanya.

Haira sudah terlopong. Walaweh? Bulan depan? Nikah express ke apa ni? 

“Cepatnya, Umi. Ibu tak bagitau apa pun dekat Ara so Ara ingatkan dalam dua ke tiga bulan lagi," balas Haira pula. Biasa dalam novel tu mesti tiga bulan tempoh pertunangan.

Wake up, Ara! Kau dalam realiti bukan novel. Haira menepuk-nepuk pipinya manja.

“Ibu Ara lupa kot. Umi pun tak tahu kenapa cepat sangat. Hud yang buat keputusan. Katanya, Ara tak kisah pun bila-bila masa. Hud tak bincang dengan Ara? Nak kena anak aku seorang ni!" Puan Maryam sudah menyingsing lengan bajunya. Mujur pakai handsock!

Haira tertawa kecil. Depan bakal mak mentua bolehlah nak control ayu. Depan Hud dia bantai je. Tak adanya nak cover-cover.

“Takpe, Umi. Nanti Ara marah dia. Takpe kita relax je hari ni. Esok baru kita start kelam kabut tau, Umi. Nanti Umi cakap je Haira nak buat apa. Haira boleh buat," ujar Haira dengan sisa tawa. Puan Maryam kelakar!

Bidadara Dalam Hati©Where stories live. Discover now