lihatlah. media.
ANGIN sepoi-sepoi bahasa menampar pipi Haira lembut. Meliuk-lentok tudungnya tika ini. Tenang sekali pemandangan di Pulau Puteri yang tak jauh dari Bandaraya Melaka. Hilang rasa sedih berganti rasa nyaman. Tambahan pula, cuaca yang redup begitu mendamaikan hati yang sangat parah ni. Daripada tadi, Haira hanya berjalan-jalan di pesisir pantai menyaksikan betapa indahnya ciptaan Tuhan.
Beberapa orang kanak-kanak yang mungkin berumur empat hingga ke enam tahun sedang seronok membina istana pasir. Ini membuatkan Haira berasa nak je kembali pada zaman kanak-kanaknya yang tak seindah seperti orang lain.
Zaman kanak-kanaknya berbeza. Dia kurang kasih sayang daripada ibu atau ayah. Hanya Kak Hayani Zafirah tempat dia bergantung harap juga menumpang kasih. Kini, Kak Hayani sudah dijemput Allah. Hanya Doa jadi penghubung mereka berdua.
Haira melabuhkan punggung beralaskan kasut sneakers. Stokin dia dah basah akibat terkena air laut. Mesti busuk haha. Azan Asar sudah berkumandang sedari tadi. Dia tak usah risau memandangkan dia sedang uzur.
Telefon pintar diambil daripada dalam beg lalu pemandangan di hadapannya yang serba indah dirakam sesekali. Tiba-tiba, nama Najla Busuk muncul. Apahal pulak minah senget ni telefon? Senget-senget pun tetap kawan baik dia.
"Assalamualaikum, bebeh!" Ceria suara Najla menyapa gegendang telinga Haira. Mujur tak pecah. Ceria ni mesti ada sebab tu. Ke terjumpa lelaki pulau kat sana?
"Waalaikumussalam, Najla," Tenang suara Haira membalas ditemani bunyi deruan ombak.
"Kau kat mana? Buat apa tu?" Bertalu-talu pula soalan yang ditanya.
"Aku kat Pantai Puteri. Seorang je kat sini. Saja ambil angin. Lama tak lepak sini," Senyuman menghiasi bibir. Rasa rindu pulak dekat sahabat dia seorang ni.
"Lah, seorang je? Dan mana? Kesian kawan aku jadi lone ranger," Balas Najla pula dengan hilai tawanya.
"Dan ada kat rumah abang aku kut. Entah dia. Jumpa kawan-kawan kot," Balas Haira. Dia pun tak tahu keberadaan Haidan. Selalunya, mereka berdua seperti belangkas. Pergi mana mesti bersama-sama. Bawak Haidan pun tak apa tadi. Huwaaa, menyesal pulak tinggal Haidan kat sana.
"Kau okay tak ni? Macam tak okay je. Aku saja telefon sebab bosan siot kena campak dekat Pulau ni sebulan," Adu Najla. Dengar suara dia bernada menyampah tu pun tahu sangat.
"Aku tak okay sangat-sangat," Jawapan Haira membuatkan Najla ter menjerit di talian. Okay, dia tak rasa Najla menjerit sebab dia.
"Weh siot aku nampak lelaki handsome," Balas Najla dengan terujanya. Haira menepuk dahi. Dasar mata ke ranjang. Haha.
"Anak siapalah ni?" Perlahan suara Haira sambil menggelengkan kepalanya.
"Okay back to the story. Kenapa tak okay? Kena paksa kahwin ke?" Tebakan Najla membuatkan Haira tersedak.
Minah ni kan, jarang la weh mulut dia tak masin. Ini yang dia rasa nak humban minah ni dalam Tasik Madu ni. Biar kena makan dengan nemo.
"Ya. Macam ni ceritanya..." Haira mula menceritakan peristiwa daripada malam kejadian, dia difitnah juga dipaksa berkahwin dengan lelaki itu.
"Bapaklah weh. Sini, aku peluk kau. Kesian kawan aku. Aku faham perasaan kau. Lagi-lagi, orang yang kau kena kahwin tu Ariq Zayyan tu. Kena fitnah dengan keluarga sendiri, sakit tu," Balas Najla berjaya membuatkan Haira sebak juga sedikit sebanyak lega.
“Ya, thank you dengar luahan aku ni." Balas Haira dengan suara perlahan.
“Sama sama, takda hal la. Entah-entah kan Ariq tu sihir satu keluarga kau," Mulalah Najla nak jadi Sherlock Holmes.
YOU ARE READING
Bidadara Dalam Hati©
Romans﷽ 𝐹𝑖𝑟𝑠𝑡 𝐴𝑐𝑡𝑖𝑜𝑛 𝑅𝑜𝑚𝑎𝑛𝑐𝑒 ♡ @haniswrite 🌙 also known as, Bidadara Dalam Hati. Nurul Haira Jannah- Dirinya mungkin disangka naif dan polos jika dinilai dari mata kasar. Namun, dia percaya akan dirinya yang berani dan gagah. Apabila s...