hear. the. song. amaran keras ehek.
HAIRA terus bersalaman dengan Puan Hashimah saat tiba di rumah milik Abang Hairi. Kesemua mereka berwajah serius menambahkan rasa sebu dalam perut Haira. Kak Hafia juga hanya berdiam diri saja sejak tadi. Haira merenung seketika wajah Ibunya yang agak kelat. Mata Ibunya memerah. Ibu menangis ke?
"Ada apa Ibu, Abang, Akak? Macam serius je semua," Soal Haira apabila kesemua diantara mereka hanya berdiam diri. Dah macam suasana dekat kubur.
Haira memandang Haidan. Adiknya juga senyap tak berkutik. Hanya menunduk memandang lantai. Masing-masing tak berani bersuara apabila wajah Puan Hashimah mencuka.
"Hairi. Cakaplah dengan adik kamu tu," Arah Puan Hashimah bernada tegas. Kemudian, Ibu melabuhkan punggung bersebelahan Kak Hafia bertentangan dengannya.
"Pagi tadi, ada seorang perempuan hantar surat ni. Dalam surat ni ada gambar. Buka dan tengoklah sendiri," Kata Abang Hairi lalu menghulurkan sepucuk surat kepada Haira.
Dengan penuh debaran di dada, Haira membuka surat tersebut. Haira menekup mulutnya. Allahuakhbar. Gambar Ariq dukung dia. Gambar kedua di belek, gambar Ariq mencium pipinya di hadapan sebuah bilik hotel. Banyak lagi gambar cuma Haira dah tak sanggup untuk melihat segala noda itu. Permata jernih mula bertakung di pelupuk mata.
Demi Allah Yang Maha Melihat, dia tak buat semua ni. Ya Allah, apa salah dia sampai difitnah sebegini sekali?
"Ibu...," Haira melihat wajah Ibunya dengan air mata yang sudah basah laju menuruni pipi.
"Cakap dengan Ibu, ni Ara kan? Jangan tipu, Ibu," Puan Hashimah kembali bersuara apabila semua hanya mendiamkan diri.
"Ibu kenal kan Ara macam mana? Ara takkan buat benda-benda macam ni Ibu. Ibu percayakan Haira kan?" Haira cuba meraih lengan Ibunya. Juga cuba meraih kepercayaan Ibunya.
"Perempuan yang datang tu menangis-nangis beritahu Ibu yang Ara cuba nak rampas bakal suami dia. Apa semua ni, Ara? Sanggup Ara malukan Ibu macam ni?" Suara Puan Hashimah naik seoktaf. Dia menolak Haira sehingga Haira jatuh terduduk.
Bakal isteri? Siapa? Sejak bila pulak Ariq Zayyan bertunang. Tak pernah tahu pun.
"Ibu, Ibu percayakan Haira, Ibu. Ara tak buat. Demi Allah, Haira tak buat!" Suara Haira meninggi mempertahankan maruahnya yang seperti dipijak-pijak. Haira mengelap kasar air matanya. Dia memandang Haidan, meminta adiknya mempertahankan dia. Haidan cuma tunduk. Begitu juga Kak Hafia.
"Sudahlah, Ara. Cukup. Jangan buat Ibu marah lagi," Kata Abang Hairi sambil menarik Ibu duduk. Risau jika darah wanita separuh abad itu naik mendadak.
"Ibu nak Ara menikah dengan lelaki tu. Nak atau tak nak kahwin jugak dengan dia. Minta maaf juga pada bakal isteri dia. Lagi cepat lagi bagus. Takut kalau perut tu tiba-tiba berisi," Usai habis bicara terus saja Ibu menaiki tangga naik ke biliknya.
Haira terduduk. Sanggup ibu kandungnya melemparkan fitnah pada dia? Sampai begitu sekali segala tohmahan juga hinaan diberi kepadanya. Pilu hatinya saat ini. Air mata bagaikan hujan mencurah-curah menuruni pipi.
"Abang...," Haira cuba juga meraih lengan Abangnya. Cuba meraih simpati daripada lelaki itu.
"Abang, Abang kenal kan Haira macam mana? Haira takkan buat macam tu. Haira tak nak kahwin dengan lelaki tu. Tolonglah. Haira tak sedia lagi," Dengan nada suara yang tidak berapa jelas, Haira cuba memberanikan diri memujuk Abangnya.
"Abang tak kira, Haira Jannah! Kahwin jugak dengan dia! Ara dah malukan keluarga kita tahu tak. Jaga sikit maruah Ibu," Kuat suara Abang Hairi menengkingnya. Bergema seluruh rumah itu dengan suara tegas lelaki itu. Pertama kali dalam sejarah hidup Abang Hairi menengkingnya kuat.
YOU ARE READING
Bidadara Dalam Hati©
Romance﷽ 𝐹𝑖𝑟𝑠𝑡 𝐴𝑐𝑡𝑖𝑜𝑛 𝑅𝑜𝑚𝑎𝑛𝑐𝑒 ♡ @haniswrite 🌙 also known as, Bidadara Dalam Hati. Nurul Haira Jannah- Dirinya mungkin disangka naif dan polos jika dinilai dari mata kasar. Namun, dia percaya akan dirinya yang berani dan gagah. Apabila s...