بان وسيرنكس ولحظة الجمال العظيم

37 8 1
                                    

النهاردة هنتكلم عن أسطورة الإله الإغريقي سيء السمعة بان Pan، إله الغابات والمراعي، وقصته الشهيرة مع الحورية سيرنكس Syrinx..

قبل ما نبدأ قصة بان وسيرنكس محتاجين نعرف شوية تفاصيل عن الإله بان وصفاته اللي جعلته من أكتر الآلهة المثيرين للجدل. قصة ولادة بان أختلف عليها الرواة، شوية يقولوا ده ابن زيوس Zeus وشوية يقولوا ده ابن هيرميز Hermes، المهم يعني اللي اتفقوا عليه أن أمه، الحورية اللي زيوس\هيرميز نام معاها، أول ما أنجبته وشافت أن طفلها له قرون ورجلين معزة صرخت ورمت الطفل على الأرض وجريت. آلهة الأوليمب أشفقوا على الطفل ده وأخدوه يربوه هم ونصّبوه إله على الغابات والمراعي. بان كانت من أشهر صفاته حبه للرقص والموسيقى والعربدة وملاحقة الحوريات (هو كان بيلاحق الحوريات والربّات والرعاة وكلاب السكك كمان بس ما علينا).. ده غير أن كان معروف عنه استخدام صرخته المرعبة لإثارة الفزع في قلوب أعدائه، وعلشان كده كلمة "فزع" بالإنجليزية panic مشتقة من اسمه.

نبدأ قصتنا..

في يوم من الأيام وبان ماشي في الغابة لمح حورية جميلة جدًا وهي بتستحمى وتغني (حورية بقى!). الحورية دي كان اسمها سيرنكس، وكعادة بان قرر يلاحقها. سيرنكس أول ما شافت بان اتفزعت وقعدت تجري، ولازم هنا نعرف أن هروب سيرنكس من بان مكانش سببه بس شكل بان المثير للخوف ولكن إدراك سيرنكس لنية بان المهببة كمان. سيرنكس كانت من أتباع الربّة أرتميس Artemis، ربّة الصيد والبرية، وكان من المعروف عن أتباعها التزامهم بالحفاظ على عذريتهم. المهم سيرنكس فضلت تجري تجري تجري وبان يجري وراها بلا كلل ولا ملل لحد ما سيرنكس وصلت لضفاف نهر لادون Ladon واستنجدت بإله النهر وأخواتها من الحوريات. لادون والحوريات شافوا الموقف وقرروا يتصرفوا بسرعة وتفتق ذهنهم – ما شاء الله عليهم – عن فكرة نيرة جدًا وهي أنهم حولوا سيرنكس لمجموعة من أعواد القصب المجوفة اللي بتنمو على ضفاف الأنهار دي!

أول ما بان وصل لضفة النهر قعد يبص يمين وشمال باحثًا عن سيرنكس اللي لسه كانت بتجري قدام عينيه دلوقتي بس مالقهاش. بان أطلق تنهيدة حزن وخيبة أمل فنفسه، مر من خلال أعواد القصب المجوفة وعمل صوت جميل ورقيق أشبه بصوت سيرنكس اللي بان سمعه من قبلها بشوية والحورية بتستحمى. بان بص بتأثر لأعواد القصب وسألها "سيرنكس؟" فالرياح مرت خلال الأعواد وعملت نفس الصوت الملائكي تاني. بان قرر يقطع أعواد القصب دي، وبعد ما قطعهم ربطهم ببعضهم وحولهم لآلة موسيقية المعروفة حاليًا بالبان فلوت pan flute أو الـ panpipes واللي أحيانًا بيطلق عليها برضه اسم سيرنكس. بان أحتفظ بآلة السيرنكس دي وبقى شايلها معاه طول الوقت بينفخ فيها بحزن، وأصبحت الموسيقى العذبة الساحرة اللي بتصدر منها من أهم صفات الإله بان وأكبر دليل على وجوده في المكان.

 بان أحتفظ بآلة السيرنكس دي وبقى شايلها معاه طول الوقت بينفخ فيها بحزن، وأصبحت الموسيقى العذبة الساحرة اللي بتصدر منها من أهم صفات الإله بان وأكبر دليل على وجوده في المكان

Ops! Esta imagem não segue nossas diretrizes de conteúdo. Para continuar a publicação, tente removê-la ou carregar outra.
حواديت قبل النومOnde histórias criam vida. Descubra agora