النهاردة هنحكي قصة لطيفة، بس حزينة شوية، من البرازيل اسمها "لهذا يئن البحر"...
القصة بتحكي عن أميرة صغيرة اسمها دايونيسيا عايشة في قصر طويل عريض مع والدها الملك، وبطبيعة الحال وبالرغم من حياتها الرغدة، دايونيسيا بتعاني من الوحدة وبتتمنى أن يكون عندها أصدقاء تلعب معاهم زي أي طفلة في سنها.
في يوم، دايونيسيا الصغيرة بتروح تقعد على الشط وبتبكي حالها. وفجأة الأميرة بتسمع صوت جاي من البحر بينادي باسمها "دااايونيسييييا".. دايونيسيا بتستغرب طبعًا ودهشتها بتزيد لما بتشوف أفعى طالعة من البحر. الغريب في الموضوع أن دايونيسيا ماخافتش من الأفعى خالص
وشافت في ملامحها رقة وحنان ماحستهمش مع حد تاني. الأفعى بتقول لدايونيسيا إن اسمها لابسمينا وإنها جاية تلعب معاها وتؤنس وحدتها بشرط أن محدش يعرف بوجودها. دايونيسيا بتفرح بوجود لابسمينا في حياتها وعلاقتهم بتتوطد بمرور الأيام وبقوا يقضوا مع بعض معظم الوقت.
بتمر الأعوام واليوم اللي أتمت فيه دايونيسيا عامها السادس عشر لابسمينا بتصدم دايونيسيا وبتقول لها إنها مش هتقدر تلعب وتقضي الوقت معاها تاني، بس لو احتاجت أي حاجة كل اللي مطلوب تعمله أنها تيجي على الشط وتنده على لابسمينا وهي هتظهر.
دايونيسيا بتبكي على فراق صديقتها الوحيدة، وبما أن المصائب لا تأتي فُرادى، الملك كمان بيبلّغ دايونيسيا إن فيه ملك عجوز من مملكة مجاورة طلب يتزوجها وهو وافق. دايونيسيا بترفض ولكن والدها بيصر على الزواج فبتروح على الشط تندب حظها المهبب..
وفجأة دايونيسيا بتفتكر كلام لابسمينا وبتقوم على طول تنده عليها. لابسمينا بتطلع من البحر ودايونيسيا بتحكي لها على اللي حصل وبتطلب مساعدتها في الهروب من التدبيسة الكرب دي. لابسمينا بتقول لها "روحي للملك العجوز واطلبي منه يجيب لك فستان بلون الحقول وزهورها مقابل موافقتك على الزواج"
دايونيسيا بتعمل كده فعلاً والملك العجوز بيجيب أمهر الخياطين علشان يعملوا لدايونيسيا فستان بلون الحقول وزهورها. الملك العجوز بيهدي الفستان لدايونيسيا اللي بترجع للابسمينا تسألها تعمل إيه تاني. لابسمينا بتقول لها تطلب من الملك العجوز فستان ثاني بلون البحر وأسماكه، والملك بيعمل لها الفستان فعلاً. ثالث مرة دايونيسيا بتطلب فستان بلون السماء ونجومها، ولثالث مرة برضه الملك بيطيعها. بعد الحصول على الثلاثة فساتين، لابسمينا بتقول لدايونيسيا إن موضوع الفساتين ده كان خطة علشان تكسب وقت تقدر خلاله تبني لها مركب تهرب فيها،
وقالت لها "هاتي الفساتين ويالا هوب على المركب وأنا هزقك لمملكة بعيدة محدش هيعرفك فيها." بعد أيام في المركب في عرض البحر، دايونيسيا بتوصل للمملكة البعيدة اللي بتحكمها ملكة وابنها الأمير..
VOUS LISEZ
حواديت قبل النوم
Fiction Historiqueتأملات بالعامية المصرية في الأساطير والفن والفلسفة وعلم النفس... من الحلة إليك