النهاردة هنتكلم عن واحدة من أقدم الملاحم الأسطورية المعروفة للبشر، الملحمة السومرية الشهيرة جلجامش Gilgamesh..
نبدأ القصة من عند بطلنا الأسطوري جلجامش ابن الربّة نينسون Ninsun والملك نصف البشري لوجلبندا Lugalbanda، وده معناه أن جلجامش نفسه كان ربع بشري وثلاثة أرباع إله. المهم، بعيدًا عن المِكس جرل ده، جلجامش كان بطل مغوار ومعروف عنه القوة والجمال ومكانش حد بيعرف يقف قدامه، ده بجانب أنه كان ملك مدينة أوروك Uruk اللي كانت من أكبر وأهم الممالك وقتها. وبما أن محدش كان بيقدر يتحدى جلجامش بسبب قوته الأسطورية المفرطة فطبيعي أنه بدأ يطغى ويعامل رعاياه وممتلكاتهم على أنهم مِلكه، فكان بياخد اللي عايزه منهم وبيفرض الضرائب المجحفة عليهم وبيستبيح نساءهم. فالناس استغاثت بالآلهة وطلبت منها المساعدة لكبح جماح جلجامش، وبالفعل الآلهة استجابت لأهل مدينة أوروك بأنها صنعت إنسان بدائي من الطين على نفس مقدار قوة وعزيمة جلجامش واسمته أنكيدو (بتُنطق أنكي-دو) Enkidu.
أنكيدو زي ما قولنا كان إنسان بدائي بشعر طويل مغطي جسمه كله (في بعض المنحوتات القديمة كان بيتصور بقرنين زي قرون الحيوانات) ومابيعرفش يتكلم وفضل عايش مع الحيوانات في الغابة بيصطاد ويأكل معاهم كأنه واحد منهم لحد ما شافه صياد من أوروك واستغرب جدًا أن فيه إنسان عايش بالمنظر ده. الصياد رجع للمدينة وأبلغ جلجامش باللي شافه، جلجامش استغرب برضه بس ماداش الموضوع أهمية وطلب، كنوع من التجربة المسلية، أنهم يبعتوا للراجل البدائي ده شامات Shamhat أشهر عاهرة في المملكة. شامات راحت لأنكيدو في الغابة فعلاً وأغوته، وهو كمان ما صدق لأنه أول مرة يشوف أنثى من نوعه فريّل عليها، وفضلت قاعدة معاه في الغابة أسبوع. الحيوانات بقى لما لقت أنكيدو بينام مع واحدة بشرية والخطيئة لوثت طبيعته البدائية النقية رفضته وبعدت عنه. ساعتها شامات، اللي بدأت تعرف تتواصل معاه، أقنعت أنكيدو أنه يسيب الغابة.. وبالفعل سابوا الغابة وراحوا لمدينة قريبة فضلوا عايشين فيها لحد ما حلقت له شعره وهذبته وعلمته الكلام والتحضر والذي منه.
وفي يوم شامات أخدت أنكيدو ورجعت على أوروك، وهناك عرضت عليه أنهم يحضروا فرح، ودي كانت أول مرة أنكيدو يشوف فرح. وهما في الفرح بيقابلوا راجل عجوز بيقول لهم إن الملك جلجامش هيجي دلوقتي علشان ينام مع العروسة قبل زوجها علشان هو متعود يعمل كده كل مرة يبقى فيه فرح في المملكة (طاغية بقى!).. أنكيدو استغرب جدًا وقال له إيه العبط ده! وأنتم ساكتين عليه إزاي؟ فالراجل قال له إن محدش قدر يتحدى أو يهزم جلجامش بسبب قوته الإلهية.. فالجلالة طبعًا أخدت أنكيدو وراح قال "أنا هتحداه!"
جلجامش عرف بطلب أنكيدو ووافق أنه يتحداه باستهزاء لأنه عارف أن مفيش بشري هيقدر عليه مهما بلغ من القوة. الناس اتجمعت وقعدوا يتفرجوا على العركة المهيبة بين جلجامش وأنكيدو.
YOU ARE READING
حواديت قبل النوم
Historical Fictionتأملات بالعامية المصرية في الأساطير والفن والفلسفة وعلم النفس... من الحلة إليك