هرقل والمهام المستحيلة

137 7 0
                                    

أسطورة المرة دي هتكون عن أشهر أبطال عالم الأساطير الإغريقية على الإطلاق.. البطل ونصف الإله هرقل Heracles..

الأسطورة كالعادة بتبدأ من عند كبير الآلهة زيوس Zeus اللي، كالعادة برضه، بيُعجب ببشرية اسمها ألكميني Alcmene. ألكميني كانت أميرة جميلة جدًا وكانت حفيدة البطل بيرسيوس Perseus قاتل وزوجها كان ملك، بس ده طبعًا ولا يفرق مع زيوس في حاجة. زيوس أتنكر في صورة زوجها الملك ونام معاها وبعد تسعة شهور ألكميني خلفت توأمين: هرقل وايفكليس Iphicles. وبالرغم أن الاتنين اتولدوا من نفس البطن وفي نفس الوقت، كان واضح جدًا أن هرقل ابن زيوس مختلف عن أخوه البشري ايفكليس ابن الملك.

وفي نفس الوقت في جبل الأوليمب، الربّة هيرا Hera زوجة زيوس كانت قاعدة تغلي وتنكت في نفسها وأول ما ألكميني أنجبت التوأمين قررت أنها تحط هرقل في دماغها وتطين عيشته طول ما هو حي يرزق. مثلاً.. هرقل لما كان طفل رضيع عبيط لسه، هيرا سلطت عليه ثعبانين سامين علشان يعضوه ويموت وتخلص منه، بس هرقل شاف الثعبانين وافتكرهم لعبة وقعد يلفهم ويعضعض فيهم لحد ما ماتوا (هرقل بقى!).

هرقل كبر وأتدرب على يد أفضل المدربين وقوته الخارقة كانت واضحة للعيان. في الفترة دي هرقل كان عايش حياته في سلام نسبي وأتجوز وخلّف.. بس هيرا مانسيتهوش.

في يوم من الأيام هيرا أصابت هرقل بلعنة تسببت في جنونه لبضع ساعات.. في الساعات القليلة دي، هرقل قتل زوجته وأطفاله بوحشية. وأول ما عاد لرشده ولقى نفسه واقف وسط جثث زوجته وأطفاله مابقاش مصدق نفسه ولا أنه هو السبب في اللي حصل ده. هرقل ماكانش عارف يروح فين ولا يجي منين وقرر يروح لمعبد الإله أبولو Apollo وقعد يعيط ويصلي لحد ما العرافة اللي هناك قالت له إن الآلهة قررت أنها تخلي هرقل يكفّر عن ذنبه في مقابل خدمته للملك يوريثيوس Eurystheus لمدة عشر سنوات، ولو هرقل قدر يخدم الملك على أكمل وجه طوال الفترة دي الآلهة هتكافئه برفعه لجبل الأوليمب والخلود.

هرقل وافق.

طبعًا الشرط كان غريب جدًا والموضوع مش محتاج فكاكة علشان نعرف أن هيرا كانت ورا الخطة الجهنمية دي. يوريثيوس كان من أقارب هرقل والأهم من كده أنه واحد من رعايا هيرا وكانت مراهنة عليه يكون الملك والبطل الأوحد في العصر ده، وكون هرقل هيخدمه فده هيديها فرصة أنها تقدر تتلاعب بهرقل أو تتخلص منه زي ما هي عايزة.. ده غير أنها هتذله قدام قريبه الأضعف منه واللي كان بينه وبين هرقل عداوة واضحة.

المهم أن العشر سنين دول مطوا ل12 سنة، وخلال ال12 سنة يوريثيوس أوكل لهرقل القيام باثنتي عشرة مهمة مستحيلة سُميت فيما بعد ب"مهام هرقل" The Labors of Heracles كل مهمة فيهم أنيل من التانية..

المهمة الأولى (أسد نيميا The Nemean Lion):

المهمة الأولى (أسد نيميا The Nemean Lion):

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
حواديت قبل النومWhere stories live. Discover now