قصتنا النهاردة هي واحدة من أقدم الملاحم الشعرية المكتوبة باللغة الإنجليزية حتى وإن اختلف النقاد على إطلاق اسم "ملحمة" عليها نظرًا لقصرها مقارنةً بالملاحم الشهيرة الأخرى.. النهاردة هنتكلم عن البطل بيوولف Beowulf وحياته اللي قضاها في مواجهة الوحوش.
مع أن القصيدة مكتوبة بالإنجليزية القديمة إلا أن أحداثها بتدور في المنطقة الاسكندنافية وتحديدًا الدنمارك حيث يعيش الملك هروثجار Hrothgar سعيد ومتهني ومنتصر على أعدائه. وفي يوم هروثجار بيقرر يبني قاعة كبيرة للاحتفالات mead hall – وده مكان بيجتمع فيه الملك مع جنوده وأهل المملكة لشرب الخمر والغناء والرقص والاحتفال بانتصاراتهم – واسماها هيروت Heorot.
هيروت شهدت العديد من الاحتفالات والأفراح وليالي الملاح حتى جاء اليوم المشؤوم..
في ليلة وبعد انتهاء الاحتفال الصاخب، وبعد ما استغرق الجنود وأهل المملكة في نوم عميق هجم عليهم وحش غاضب قعد يقتل وياكل في جنود هروثجار. القصيدة بتعرفنا بالوحش ده وبتقول لنا إن اسمه جريندل Grendel وإنه أشبه للغول في هيئته وإن أصوات الغناء والصخب الصاعدة من هيروت كانت بتسبب له غضب شديد، ومانعرفش بقى سبب الغضب ده كان أنه بيكره الصوت العالي ولا بيكره الوحدة ولا بيكره الاحتفالات في المجمل ولا لم يجد من يحنو عليه ولا إيه مشكلته بالظبط. المهم أن هجمات جريندل اتكررت وفشلت محاولات الجنود في صده لحد ما هروثجار أمر بغلق هيروت وبمنع الاحتفالات.المصيبة اللي واقع فيها هروثجار دي وصلت أصداؤها للممالك المجاروة وتحديدًا للمملكة اللي بيعيش فيها بطلنا المغوار بيوولف.
بيوولف بشجاعته وغروره المعتادين بيقرر يسافر لمملكة هروثجار علشان يقتل الوحش جريندل. هروثجار بيرحب ببيوولف وبيحذره من خطورة المهمة اللي مقبل عليها وبيقول له إن جريندل قتل أفضل محاربيه وأبطال غيره كتير تطوعوا للقضاء على الوحش..
طبعًا بيوولف بيرد عليه "أنت فاكرني مين يا عم، ده أنا بيوولف! ولا عاش ولا كان الوحش اللي يقف قدامي. روح يالا افتح لنا هيروت نشرب كاسين ونهيص"..
بيوولف قضى الليلة فعلاً في هيروت مع جنوده يغنوا ويرقصوا ولا كأنهم مستنين خالتهم اللي جاية من العمرة مش وحش غاضب هيلتهمهم، وفي أخر الليلة بيوولف قلع درعه ورمى سيفه وقرر يواجه جريندل راجل لراجل (أو راجل لوحش بقى) علشان مايتقالش عليه أنه هزم الوحش الأعزل بأسلحته.جريندل ماكدبش خبر وهجم على هيروت بعد ما سمع أصوات الغناء والرقص تتصاعد منها ولكن المرة دي لقى بيوولف في انتظاره. وبالطبع بيوولف بيتغلب على جريندل وبينتزع دراع الوحش اللي بيجري على ماماته وهو بيعيط.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
حواديت قبل النوم
Tarihi Kurguتأملات بالعامية المصرية في الأساطير والفن والفلسفة وعلم النفس... من الحلة إليك