BAB 13

207 10 0
                                    

Hari Isnin dimana akan diadakan majlis watikah pelantikan ketua pengawas dan biro ajk pengawas . Awal -awal lagi Medyna sudah rasa tidak mahu ke sekolah kerana dia dilantik untuk menjadi pengawas tanpa pengetahuannya . Sejujur -jujurnya Medyna tidak mahu sebarang jawatan disekolah tetapi dia telah dipaksa oleh daddyna dan terpaksa akur dengan arahan.

"Akak Medyna kan?" Tanya seorang pelajar perempuan tingkatan 2.

Medyna hanya mengangguk .

"Cikgu suruh pergi belakang dewan . " Lalu pelajar tingkatan 2 itu pergi dari situ bersama rakan -rakannya .

"Don't be so nervous babe .Nanti kitaorang sorak kuat -kuat masa kau keluar ." Afifa menepuk bahu Medyna lalu tersenyum manis .

Medyna menari senyuman kecil .Awkward dan dengan langkah yang berat Medyna berjalan ke arah belakang dewan . Masih belum ramai yang berapa di dalam dewan memudahkan Medyna bergerak tanpa rasa takut .

"Ha ,Medyna nanti kamu teman Harith beri ucapan ye? " Kata salah seorang guru yang mengendalikan majlis itu .

"Kenapa saya? This is my first time ." Bantah Medyna .

Belum sempat cikgu itu ingin memujuk, Harith terlebih dahulu bersuara "It's okey Medyn , skrip dah ada .Rileks lah ." Senyuman mengejek ditayangkan . Sebenarnya dia yang menyuruh cikgu memasukan nama Medyna sebagai tamannya kerana dia ingin mengenakan gadis itu .

Medyna menghentakan kakinya kuat .Sabar Medyna sabar .

"Dijemput ketua pengawas kita  Harith Farhan dan wakil  ajk pengawas tingkatan 5 iaitu Sofea Medyna untuk memberikan ucapan sepatah dua kata ." Kata pengacara majlis .

Tepukan gemuruh dapat didengari dengan kuat  dari luar dewan . Medyna sudah cemas tapi sehabis baik dia cuba untuk mengawal.

"Ready dear ?let's go ." Harith membetulkan blazernya sebelum bergerak diiringi Medyna ke hadapan pentas . Senyuman manis ditayangkan .

"Assalamualaikum semua , yang sedia maklum saya adalah ketua pengawas pada tahun ini . Harapan saya adalah untuk menjadi pemimpin yang bagus yang dapat menjaga tingkah laku disiplin disekolah ini dan saya harap selepas ini tiada lagi berlakunya perkara -perkara yang boleh menjejaskan nama baik sekolah . Tindakan undang displin akan diambil. Keep your attitude and manners . Itu sahaja terima kasih ." Panjang ucapan yang diberikan oleh Harith sempat dia menjeling Medyna disebelah . Muka Medyna tampak merah dan dia berpeluh .

Sehabis baik Medyna mengawal riak wajahnya . Dia tidak biasa dengan keadaan bergini. Keadaan dimana berhadapan dengan ramai orang . Wajah Syafiq dipandang lama memberi maksud yang tersirat . 

Seakan faham dengan keadaan Medyna, Syafiq bergegas bangun dan pinta untuk ke belakang dewan. Ubat yang sentiasa berada dengan dia juga dibawa . Medyna memerlukannya . Ini detik mencemaskan bagi seorang Sofea Medyna .Bahu Medyna ditolak sedikit oleh Harith .

Medyna memegang mic dengan keadaan menggigil. Dirinya cuba mengawal riak wajah dan pergerakan badan .

"Hye , saya harap semua dapat memberi kerjasama dengan pihak pengawas . Thankyou ." Wajah dingin Medyna memberikan aura menyeramkan pada semua pelajar kerana sejak dia berpindah jarang sekali Medyna ingin mengeluarkan suaranya jika tiada benda yang penting .

Dengan laju Medyna bergerak menuju belakang pentas . Dadanya sesak ,sakit dan badanya mengigil dengan kuat . Pernafasannya tersekat -sekat . 

"Kau okey tak?!" Tanya Harith risau dengan melihat keadaan Medyna . Tidak sampat tiba ditangga turun ke belakang pentas Medyna jatuh terduduk .Semua yang berada di dalam dewan melihat dengan keadaan cemas. Keadaan dewan menjadi riuh dengan suara -suara yang terkejut dengan situasi itu,

Suara Medyna tidak dapat dikeluarkan lagi .Ya dia sangat benci dengan keadaan ini dimana semua dapat melihat kelemahannya."Medyn!" Jerit Harith. Medyna memejamkan mata untuk mengawal tetapi gagal.

Dengan pantas Syafiq datang naik ke pentas . "Medyn , please inhale and exhale ! " Syafiq tidak berfikir panjang terus mengangkat Medyna ke belakang pentas . 

"Need help ?" Soal guru yang melihat situasi itu .

"Sokay just standby with phone and I need mineral water please !" Arah Syafiq .Air Mineral diambil dan bergegas mencari tempat yang tersembunyi dan jauh dari manusia bagi menenangkan Medyna.

Harith menghalang laluan Syafiq ."Kau nak bawa dia kemana ?!"Soal Harith marah kerana Syafiq sesuka hati memegang gadis itu .Kalau diikutkan guru sahaja dibenarkan kenapa dia berada di belakang pentas.

"Kau nak dia mati ke ,hah?! Tepi ." Bahu Harith dirempuh kasar.

"Harith ,jangan halang .Mari ikut cikgu ." Cikgu Zack menarik Harith ikut bersamanya bagi memberi ruang pada Syafiq .

Medyna diletakan disudut hujung disebalik almari besar ." Baby please . I'm here." Syafiq mengeluarkan ubat Medyna dan menyuapnya pada Medyna .Air mineral yang diberikan oleh salah seorang guru bertugas tadi juga diberikan pada Medyna.  

"Hey , inhale and exhale . I'm here now ,don't worry ." Medyna dipeluk kemas untuk menyalurkan semangat .

Medyna menangis ketakutan ."Please I can't do this . I'm too scared." Belakang Medyna diusap bagi menenangkan kakaknya itu .

Hampir setengah jam Medyna menangis . Dia berhenti dan menyapu sisa air mata yang masih ada .

"Feeling better now hurm?" Soal Syafiq prihatin .

Medyna mengangguk "Muka aku burukkan." Medyna mencebik ingin menangis semula .

Syafiq gelak kuat "Erm tak lah .Nampak macam awek merajuk nak cendol tu je." 

Medyna mendengus kasar .Dia berjalan meninggalkan Syafiq yang masih gelak tak ingat dunia tu . 

"Medyn kamu okey? Kami minta maaf atas kecuaian kami . Nak saya maklumkan pada Tengku Shah?" Kata Cikgu Eva .

"It's okey jangan call Tengku .Saya okey . Saya masuk kelas dulu ye cikgu?" Medyna menundukan sedikit kepalanya tanda hormat dan masuk ke dalam kelas. Lama juga masa diambil untuk bertenang tadi huhuhu . Sekarang ini dia penat , penafasanya masih laju tapi bukan dalam tahap maksimum dan mampu lagi untuk mengawal .

"Ya Allah Medyn ! Kau okey tak? Aku ingat kau masuk wad tadi . Kau asal? Kau sakit ke? Kau ada panic attack ke?" Tanya Fiya bertalu -talu . Rakannya lagi dua orang memimpin tangannya gaya orang patah kaki untuk duduk di kerusi .

"Korang asal? Tak malu ke?" Tanya Medyna rimas. 

"Ala kau kan sakit . Kau kenapa tadi . Perh kena dukung dengan hot stuff sekolah tadi best ?" Tanya Fiya teruja .

"Hot stuff sangat" Jawab Medyna .Perkataan dibelakang suaranya mengecil seakan berbisik menyampah .

"Allahhuakbar . Kami dah pelik asal si Syafiq tu lari punya laju pergi arah pentas .Tepat -tepaat kau jatuh tu dia sampai pastu dukung kau . Semua terkejut ." Cerita Reysha .

"Er semua nampak?" Tanya Medyna tak percaya.

"Gila tak nampak jadi atas pentas kot . Lepas ja dia bawak kau pergi backstage cikgu terus suruh semua masuk kelas sebab bising sangat. Aku ingat ambulance nak datang lagi tiba -tiba kau masuk kelas. Eh kau couple ke dengan Tengku Syafiq?" Sambung Reysha lagi .

Medyna diam .Tidak tahu jawapan apa yang dia mahu berikan .

"Tak reti duduk ke? Semak depan mata aku asal? " Marah Harith . 

Mereka mencebik dan duduk di tempat semula . Waktu subjek seterusnya . Harith menendang kuat kerusi Medyna .

Dengan perasaan yang marah Medyna menolak kembali meja Harith .

"Woi"

Medyna memekakkan telinganya dan keluar dari kelas.

You're My FirstWhere stories live. Discover now