Bab 01 "Keturunan Bayi Rubah yang Comel (1)"

68 3 0
                                    

    "Adakah kamu tahu? Khabarnya suatu ketika dahulu, cik pertama keluarga Bai mempunyai hubungan sulit dengan orang yang tidak dikenali di luar dan dia ditangkap oleh cik kedua ketika beraksi. Untuk menjadikannya lebih skandal, cik pertama malah membalikkan keadaan dan menyalahkan adik perempuannya kerana memfitnahnya. Awak boleh percaya ke itu? Cik kedua juga menangis di tempat kejadian apabila ia berlaku.”

   "Bercakap tentang cik pertama, adakah awak tidak fikir nasibnya terlalu baik? Walaupun dia seorang yang tidak berguna, dia masih berjaya menjadi tunangan kepada putera kedua, namun dia masih menipu baginda apabila putera raja tidak peduli dengan ketidakbergunaannya!"

   "Saya tahu betul? Sudah cukup buruk jika dia kehilangan kesuciannya, tetapi wanita itu malah mengandung lagi! Dengan semua kekecohan yang berlaku di luar, air muka keluarga diraja hampir diseret melalui lumpur kerana dia."

   “Saya juga mendengar bahawa untuk membayar pampasan baginda, keluarga Bai terpaksa meminang cik kedua kepadanya. Dan adakah awak tahu? Cik kedua sangat memaafkan sehingga dia cuba memujuk Yang Amat Mulia untuk mengambil cik pertama sebagai gundik tambahan.  Beritahu saya, sebagai wanita yang kehilangan kesuciannya, adakah awak fikir dia layak menjadi wanita putera kedua?"

******

Duduk di katilnya, Bai Yan membelai perlahan perutnya yang masih rata.  Ke arah perbincangan riuh yang datang dari luar, tidak ada emosi di matanya, hanya ketenangan yang boleh didapati seperti dalam kolam yang tenang.

   Tiga bulan yang lalu ketika dia mula-mula datang ke dunia ini, masa di mana dia masih tidak biasa dengan persekitarannya, kakak tirinya yang baik Bai Ruo telah mengatur seorang lelaki yang sangat baik dan hodoh untuknya tanpa kebenaran.

   Lihatlah, pelariannya yang terdesak.

   Walaupun berusaha mencakar jalan keluar dari genggaman lelaki jahat itu, dia akhirnya gagal menahan afrodisiak dalam tubuhnya dan terpaksa bergantung pada lelaki rawak yang ditemuinya di alam liar untuk melegakan kesannya.

    Walaupun hanya ada dia seorang diri di dalam hutan pada masa Bai Ruo tiba di tempat kejadian, kesan pada tubuh badannya sudah cukup jelas tentang apa yang berlaku.

   Dalam fikiran Bai Yan, sepasang mata yang dahagakan darah milik lelaki asing itu tiba-tiba muncul, mengaburkan penglihatannya seperti jerebu kabut. Tidak pasti sama ada ia disebabkan dadah atau terlalu trauma, tetapi dia langsung tidak ingat wajah lelaki itu…

"Kakak," satu suara yang dikenali menariknya kembali ke realiti.

   Sambil mengangkat kepalanya, Bai Yan disambut oleh sosok seorang lelaki muda yang kacak dan anggun berjalan melalui pintu.

   Daripada kenangan yang dia warisi melalui tuan asal badan ini, Bai Yan dapat beritahu budak lelaki itu dipanggil Bai Xiao, adalah adik lelakinya. Dilahirkan daripada ibu yang sama, dia satu-satunya orang yang ada di dunia ini yang dia kisah dan sayang.

   Bertahun-tahun yang lalu selepas ibu kandung mereka Lan Yue meninggal dunia, bapa kandung mereka Bai Zheng Xiang segera menaikkan status salah seorang gundiknya menjadi isteri utama. Akibatnya, wanita bernama Yu Rong (ibu tiri) dan dua anak perempuannya - Bai Ruo dan Bai Zhi - serta-merta naik ke atas Ban Yan dan abangnya dari segi status dalam keluarga. Jika bukan kerana keluarga kandung ibu mereka, keluarga Lan masih ada untuk bertindak sebagai pencegah, mereka berdua - hanya anak yatim pada ketika itu - pasti tidak ada tempat lain untuk pergi..
  
   Namun, semua perkara akan berubah mengikut peredaran masa.  Pada masa kini tidak ada satu jiwa pun yang masih ingat alasan utama di sebalik kejayaan keluarga Bai secara besar-besaran adalah kerana sokongan daripada keluarga Lan.
  
   Ketika itu ketua keluarga Lan enggan membenarkan anak perempuannya berkahwin dengan keluarga Bai kerana lelaki itu telah pun mengambil beberapa gundik di bawah namanya.  Malangnya, Lan Yue mengancam untuk memutuskan hubungan mereka bapa dan anak, sekali gus memaksa Tuan Lan bersetuju.

   Untuk tidak membenarkan Lan Yue mengalami sebarang rungutan dalam perkahwinan ini, keluarga Lan telah menyediakan gaun pengantin yang panjangnya melebihi sepuluh Li, yang membawa kepada sensasi di seluruh bandar.  Selepas itu, keluarga Lan juga memecahkan tabung mereka untuk membeli pil ubat yang tidak terkira banyaknya untuk bertindak sebagai mas kahwin untuk Lan Yue.

(1 Li = 500 meter panjang. Ia adalah metrik Cina yang tidak sering digunakan lagi)

   Tetapi siapa sangka keadaan akan menjadi begitu mengerikan tidak lama kemudian.  Kerana tidak dapat menahan kata-kata manis suaminya, wanita bodoh itu membuat keputusan sepenuhnya untuk menyerahkan ubat-ubatan berharga yang diberikan keluarganya sendiri.  Hasil daripada usaha ini, Bai Zheng Xiang dapat terus memecahkan "Pangkat Langit" dengan bantuan itu dan mendorong keluarga Bainya menjadi keluarga bangsawan peringkat pertama.

   Boleh dikatakan status berprestij keluarga Bai sekarang adalah hasil pengorbanan Lan Yue.

   Jika Bai Yan sendiri - dia yang sekarang - dapat merasakan kemarahan seperti itu, tidak sukar untuk membayangkan betapa marahnya Tuan Lan selama bertahun-tahun untuk menjauhkan dirinya daripada anak perempuannya.

   Ringkasnya, lelaki itu benar-benar terluka dengan darah dagingnya sendiri.

   “Kakak." Bai Xiao kelihatan bergelut untuk bercakap, "jangan terlalu sedih, ini adalah kehilangan putera kedua kerana memutuskan perkahwinan dengan kamu. Saya sudah lama perasan pandangan luar biasa keluar dari Bai Ruo dan putera kedua.  Hubungan di antara mereka berdua tidak normal."

  

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now