Bab 34 "Dua Berwajah Bai Xiachen (1)"

11 1 0
                                    

Lumpuh di atas tanah, puteri keenam tetap menggigil seperti makhluk lemah yang menyedihkan.

    Terhadap wajah yang sebak itu, malah pengawal di kawasan sekitar tidak dapat menahan perasaan simpati.

     Namun begitu, Di Cang tidak bersuara seperti tiada apa yang gadis itu lakukan dapat mengubah fikirannya. Dia seperti seorang yang mengawal hidup dan mati, Tuhan yang menentukan nasib semua orang lain.

    "Tuanku…."

   Melihat kesuraman di wajah tuan mereka, hati pengawal itu serta-merta tenggelam dan tahu tiada jalan untuk berpatah balik lagi. Dengan kaki yang goyah, dia terhuyung-hayang ke sisi puteri keenam.

   "Maafkan kesalahan saya Puteri."

    Selepas berkata demikian, pengawal itu segera menghunus pedangnya dari pinggang. Terhadap cahaya pedang yang berkilauan sejuk, hati puteri menjadi panik sepenuhnya.

    "Anjing, jangan berani sentuh saya!"

    Di hadapan Di Cang, dia masih menggigil ketakutan, tetapi di hadapan seekor anjing yang dianugerahkan kepada Putera Berdaulat oleh bapa dirajanya, tidak mungkin dia akan berundur.

    "Puteri, orang bawahan ini juga tidak mahu melakukan ini, tetapi daripada tidak mengikut perintah Yang Mulia adalah nasib yang lebih menakutkan daripada kematian."

     “Kau…”

     Dia mahu menyerang balas kerana marah, tetapi sebaik sahaja dia mencuba, tekanan yang sejuk dan tidak dapat dinaikkan menyebabkan badannya membeku seperti dihempap ​​di bawah gunung.

     “Ah!”

    Baru sahaja bilah pengawal hendak memotong jari gadis itu, puteri itu tiba-tiba membuat jeritan yang kuat dan pengsan.

    Di bahagian bawahnya, bau masam meresap ke udara kerana air kencing dengan cepat mengotorkan pakaian dan lantai di bawahnya.

    Kini giliran pengawal untuk membeku. Memandangkan puteri itu sudah pengsan, dia tertanya-tanya sama ada dia perlu meneruskan atau tidak.

     Dia berpaling untuk mendapatkan persetujuan daripada Di Cang. Tetapi ketika dia melakukannya, sosok keunguan dengan rambut perak itu sudah pergi, tidak meninggalkan apa-apa selain angin sejuk menyerang diri mereka yang tidak gentar.

    “Jadi apa yang kita buat sekarang?”  Pengawal yang lain cemas bertanya selepas bangun.

    “Pertama buang puteri dari sini.  Seseorang pasti akan membawanya kembali ke istana.”

     "Tidakkah kamu fikir itu tidak begitu baik? Gadis itu masih seorang puteri.  Sekurang-kurangnya kita patut hantar dia balik…”

     Pengawal yang diarahkan oleh Di Cang untuk memotong jari puteri itu  melemparkan pandangan menghina ke arah temannya. “Adakah kamu bodoh?  Kau mahu menyinggung perasaan Yang Teramat Mulia? Walaupun yang menghantar kami ke sini ialah Duli Yang Maha Mulia Raja, tetapi tuan kami sekarang ialah Putera Yang Berdaulat. Selain itu, selepas kejadian hari ini dengan puteri keenam, tidak mungkin kita boleh kembali ke sisi itu."

   Mungkin, inilah sebab Tuan menyuruh mereka melakukan ini hari ini….  Pengawal itu merungut sendiri.

    Satu tekaan yang baik, tetapi sebenarnya pengawal itu terlalu memikirkan perkara itu. Di Cang tidak peduli jika pengawal ini akan menyebelahinya.

    Jika Di Cang tidak memandang keluarga diraja itu dengan sebelah mata, untuk apa dia perlu mengambil berat apa yang mereka fikirkan tentangnya?

    Dia hanya tidak mahu mengotorkan tangannya.

    Itu sahaja.

******

Di tempat lain pada masa yang sama di jalan yang sibuk.

    Bai Xiachen sedang berdiri di sudut jalan, tangannya masih memegang anak harimau putih.

   “Little Rice, adakah kamu pasti anak perempuan jahat itu akan muncul di sini?”

    Perempuan jahat yang disebut oleh budak lelaki itu sudah tentulah Yu Rong, dan yang mereka tunggu di sini ialah Bai Zhi, anak bongsu.

    “Saya sendiri menyaksikan mereka masuk ke dalam restoran. Saya mengesyaki mereka akan keluar tidak lama lagi. Tuan Kecil, bagaimana kamu hendak membalas dendam dengan gadis itu apabila kamu menemuinya?”

    “Kamu tidak perlu risau tentang itu.  Satu-satunya tugas awak ialah mencakar gadis itu dengan kejam apabila kita menemuinya!”

     Sambil melambai-lambaikan penumbuk kecilnya, Bai Xiachen ingin menggambarkan penampilan yang gagah dan mengancam. Malangnya, tidak kira bagaimana seseorang melihatnya, ia adalah kelakuan yang sangat comel yang menyebabkan orang lain mencubit pipinya kerana memuja.

    Memusingkan mata harimaunya, Little Rice cuba membantah permintaan tersebut. "Saya harimau putih, bukan kucing!"

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now