Dengan mata dingin, Di Cang memandang sekilas pada pengawal di bawahnya sebelum berpaling ke kediamannya.
******
Royal Cang Manor.
Di halaman, seorang gadis sedang duduk di atas bangku batu, jari-jarinya perlahan-lahan bermain dengan rambutnya seperti gadis yang bosan pada hari musim panas yang cerah.
"Puteri, sila minum teh." Seorang pelayan wanita berjalan dengan berhati-hati dengan dulang yang mengandungi set teh dan beberapa makanan ringan.
Sambil memandang ke arah cawan teh porselin di hadapannya, wajah gadis itu serta-merta berubah. "Jadi ini adalah jenis bahan yang digunakan oleh Cang Manor kamu untuk berkhidmat kepada saya, puteri kerajaan? Saya dengan jelas melihat cawan jed itu di dalam bilik belajar, kenapa awak tidak mengeluarkannya untuk melayan saya? Adakah saya tidak layak walaupun saya seorang puteri?!”
Bang!
Menghempas kuat di atas meja batu, muka gadis itu memerah kerana marah sambil menjerit kepada pembantu rumah yang tidak bersalah, menyebabkan pelayan yang malang itu berlutut ketakutan.
“Untuk menjawab Puteri, cawan jed itu dikhaskan secara eksklusif untuk Yang Amat Mulia Putera Yang Berdaulat. Tuan mempunyai perkara untuk kekemasan dan tidak suka barangnya disentuh oleh orang lain."
"Kamu mempunyai banyak keberanian!" Gadis itu tiba-tiba bangun dan menampar muka pembantu rumah itu.
Di atas tanah akibat serangan itu, pipi halus pembantu rumah itu dengan cepat membengkak menjadi lebam keunguan ketika dia membuat muka menyedihkan seperti orang yang menderita ketidakadilan.
“Saya bakal Puteri Berdaulat di Cang Manor ini! Gelaran itu hanya milik saya! Beraninya awak membayangkan dia tidak akan menyukai saya?”
Selama bertahun-tahun dia telah belajar di luar kerajaan, dia tidak menyedari kewujudan Di Cang sehingga beberapa hari yang lalu apabila dia kembali. Walaupun reputasi kejam lelaki itu sudah terkenal di dalam kerajaan, dia tetap jatuh cinta pada lelaki itu pada pandangan pertama. Baginya, selagi dia adalah puteri kerajaan, Di Cang perlu memberikan sedikit muka kepadanya.
Pada ketika itu, pembantu rumah itu tidak mempunyai keberanian untuk berkata lagi. Malah, badannya menggeletar kuat sehingga dia mahu menggeliat ke dalam lubang di tanah untuk melarikan diri.
"Puteri Berdaulat masa depan?"
Sama seperti puteri keenam di sini menyangka pelayan perempuan itu menggigil ketakutan kepadanya, ketika itulah suara dingin dan acuh tak acuh itu menarik perhatiannya dari belakang. "Mengapa saya Putera Yang Berdaulat sendiri tidak tahu bahawa kamu adalah Puteri Yang Berdaulat?"
Menusuk dalam kata-katanya, suara lelaki itu menyebabkan puteri menjadi kaku. Namun begitu, dia menguatkan keberaniannya dan dengan malu-malu berpaling untuk menghadapi suara itu: “Yang Mulia, saya sudah lama menunggu awak di sini. Kenapa awak tak balik lebih awal?” Dia sengaja menukar suaranya menjadi suara yang merengek seperti yang hanya ditemui di antara pasangan kekasih.
“Tetapi…” Puteri keenam kemudian berhenti sejenak untuk memberi jelingan sengit kepada pelayan perempuan itu yang masih melutut di sana, “pelayan di sini terlalu sombong! Mereka tahu saya adalah puteri dan hanya mengeluarkan cawan kelas dua ini untuk saya gunakan!”
Pandangan Di Cang kemudian perlahan-lahan jatuh ke atas cawan teh di atas meja batu. Mengambilnya, jari-jemarinya mengerat dan menghancurkan cawan dalam genggamannya.
Walaupun kandungannya adalah air panas yang mendidih, ia seolah-olah tiada bezanya kepada lelaki itu seolah-olah haba itu tidak boleh menjejaskannya sama sekali. “Kamu tidak layak untuk minum teh dari tempat saya!”
Puteri membelalakkan matanya kerana kecewa sehingga bibirnya terketar-ketar kerana geram melihat keberanian lelaki itu.
Dia sebenarnya berani malukan aku macam tu?
Sambil mencampak serpihan yang pecah, tapak tangannya kemudian menekan perlahan ke meja. Dalam detik berikutnya, seluruh batu itu patah dan runtuh menjadi runtuhan.
“Bersihkan tempat ini dan mop kawasan yang dia sentuh dengan air masin. Pastikan kamu melakukan itu sepuluh kali ganda untuk membersihkan manor.” Suara Di Cang seperti bunyi guruh, membuatkan hati puteri bergetar kerana tidak percaya dan terkejut.
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasy~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...