Bab 23 "Puan Tua Rumah Lan (1)"

11 2 0
                                    

Bai Yan ketawa mendengar kata-kata yang tidak tahu malu itu. "Dan di sini saya fikir kau adalah bapa tiri saya, untuk menganggap darah yang mengalir melalui urat saya adalah darah dari Rumah Bai."

    "Kurang ajar!" Bai Zheng Xiang menampar meja dengan penuh kemarahan, "kau pengkhianat.  Beraninya kau panggil saya bapa tiri kamu. Hari ini saya akan mengajar kau apa ertinya tidak mengikut peraturan. Seseorang datang, bawa saya batang disiplin. Tiada siapa yang boleh menyelamatkan kamu dengan merayu hari ini!”

    Sambil mengecilkan matanya, sejumlah besar tenaga yang tersembunyi di telapak tangan Bai Yan  bersedia untuk dilepaskan apabila suara nenek tua di sebelahnya memotong tiba-tiba.

  “Berhenti!”Dengan berat meletakkan cawan teh di atas meja, "Tuan Bai, sudah cukup buruk kamu tidak tahu berterima kasih terhadap Rumah Lan kami, sekarang kamu cuba memukul cik Pertama di sini juga? Nampaknya sudah tiba masanya puan tua kami pergi ke istana dan berjumpa Yang Amat Mulia ratu tua untuk berbicara baik.”

    Ratu tua itu telah lama sangat menyukai Lan Yue ketika dia masih hidup dan telah berniat untuknya berkahwin dengan raja pada masa itu.  Tetapi oleh kerana wanita itu bertekad untuk tidak memasuki istana dalam, ratu janda hanya boleh melepaskan idea itu ketika itu.

    Jika bukan kerana Bai Ruo telah menjadi puteri mahkota, Bai Zheng Xiang tidak akan begitu berani sebaliknya. Ia juga tidak membantu apabila ratu tua itu menumpukan perhatiannya kepada Buddha sekarang dengan dia mencapai usia yang sangat tua.

  “Bai Yan, jika kamu berani pergi bersama orang Rumah Lan maka kamu bukan lagi darah daging saya!  Saya harap kamu akan mempertimbangkan keputusan itu dengan baik!”Angkuh di wajahnya, lelaki itu membentaknya dengan angkuh.

    Melengkungkan bibirnya menjadi senyuman, Bai Yan membalas dengan jawapan langsung. "Saya tidak boleh berharap lebih."

Saya tidak boleh berharap lebih?

    Menjeling dengan mata terbeliak, lelaki itu terperanjat dengan apa yang didengarinya. Jelas sekali dia tidak dapat memahami kata-kata itu kerana dia merenggus teruk.

    Apa yang gadis ini katakan? Dia lebih suka memilih Rumah Lan yang hampir musnah daripada Rumah Bai yang sedang berkembang maju?

“Pergi!”Bai Zheng Xiang berteriak, "keluar dari rumah saya segera.  Mulai hari ini saya tidak akan mempunyai anak perempuan seperti kamu!”

   "Dan kamu!" Pandangannya beralih kepada Bai Xiao yang berada berdekatan, wajahnya muram. "Kamu juga, berhenti berinteraksi dengan perempuan seperti dia, takut kalau dia mengubah kamu menjadi orang yang mengerikan seperti dirinya! Memandangkan kau sudah mempunyai kakak yang baik seperti Bai Ruo, tidak ada sebab untuk kamu  mengaitkan diri dengan orang seperti itu.”

    Bai Xiao yang sedang berpaling untuk pergi tiba-tiba terhenti langkahnya apabila dia mendengar kenyataan itu. Dengan membelakangi ayahnya, dia menjawab.“Di dunia ini tidak ada orang lain yang dapat menandingi kakak saya. Bai Ruo, kalau dia bernilai sangat."

  “Bai Xiao!”Tersentak dari kerusinya, penumbuk lelaki itu bergetar menahan marah. "Jangan kamu berani ambil langkah keluar dari rumah ini, kalau tidak!"

    Agak jelas pemuda itu tidak akan memberikan sebarang muka kepada Bai Zheng Xiang. Tanpa berkata-kata lagi, susuk tubuhnya yang kacak bergaun putih itu beredar dari ruangan itu mengikuti jejak kaki kakaknya.

   Dengan wajah buruknya, Bai Zheng Xiang ingin meletup pada ketika itu. Malangnya, Bai Xiao berbeza dengan Bai Yan. Pemuda itu adalah satu-satunya anak lelakinya, dan satu-satunya pewaris Rumah Bai.

     Tidak diketahui bila nenek tua itu pergi, tetapi Yu Rong tidak pernah mengalihkan pandangannya dari ambang pintu tempat kumpulan itu berlalu. Sejurus selepas mereka bersendirian lagi, suara teresak-esak keluar dari wanita yang tidak tahu malu itu.

    "Suami, saya tahu dalam hati Bai Xiao saya selamanya orang luar bersama anak-anak saya. Untuk meredakan ketegangan, tolong izinkan saya meninggalkan rumah ini dengan menceraikan saya.”

    Dia sudah penuh dengan amarah pada mulanya. Sekarang isterinya pula menangis semula seperti dia yang dianiaya, kemarahan di dalam diri semakin membuak-buak.

  “Ini semua kerana Bai Xiao tidak tahu tentang orang yang dia jumpa, ini tiada kena mengena dengan awak.  Tidak seperti kamu dan anak-anak perempuan kita yang baik dan lemah lembut, Bai Yan seorang busuk hati.  Jangan risau, suatu hari nanti budak itu akan tahu betapa salahnya dia!"

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now