Bai Xiachen nampaknya tidak menyedari kehadiran ibunya di tepi jalan, "Pakcik, saya suka kamu. Kenapa awak tak pulang dengan saya?” Tangan kecilnya terus melingkari kaki pemuda itu, enggan dilepaskan.
Melihat kepada anak kecil comel yang berpaut padanya, pandangan Bai Xiao beransur lembut.
Pipi lembut itu, aroma susu bayi, digabungkan bersama menjadikan kanak-kanak itu kelihatan seperti roti wap kecil yang orang lain akan tergoda untuk menggigitnya.
“Di mana rumah awak? Saya akan hantar awak balik.” Bai Xiao mengusap kepala kecil itu dengan lembut, senyumannya sangat hangat kerana dia menyukai anak kecil itu pada pandangan pertama.
“Saya…” Gembira di dalam hati, Bai Xiachen ingin memberitahu perkara sebenar pada saat ini apabila dia secara tiba-tiba menyedari kemunculan Bai Yan dengan muka gelap. Marah.
Melompat kerana terkejut, malah tangan kecilnya yang kecil telah kehilangan cengkaman apabila dia berundur dengan tergesa-gesa.
Saya sudah selesai!
Kenapa mama ada di sini?
“Kak, awak buat apa kat sini?” Senyuman tulus terbit dari wajah Bai Xiao.
Masih gelap dan muram di wajahnya, Bai Yan mula-mula melemparkan pandangan ke arah budak lelaki yang kotor itu, kemudian mengalihkannya kembali kepada adiknya. "Ambil budak kecil ini dan ikut saya!"
“Ini…” Bai Xiao jelas terpegun dengan permintaan itu. Menggaru kepalanya dalam kebingungan, “Kakak, bukankah ini dikira sebagai menculik kanak-kanak? Idea itu nampaknya tidak begitu bagus."
Mengabaikan soalan itu, Bai Yan hanya berpaling dan berjalan ke hadapan.
Walaupun Bai Xiao pada mulanya teragak-agak, dia akhirnya mengalah dan pergi ke hadapan untuk mengambil kanak-kanak kecil itu. "Maaf anak kecil. Walaupun saya sangat menyukai awak, tetapi kakak saya adalah yang terbesar jadi saya hanya boleh menyinggung perasaan awak kali ini.”
Pada asalnya dia menyangka Bai Xiachen akan meronta dan menangis daripada sentuhannya, tetapi tingkah laku budak lelaki itu benar-benar mengejutkannya. Pendiam dan patuh, si kecil hanya duduk di dalam pelukannya manakala anak kucing dari tadi mengekori di sebelah mereka.
******
Di dalam halaman.
Memasuki dan mengikut arahan kakaknya, Bai Xiao penuh dengan rasa ingin tahu di matanya pada persekitaran sekelilingnya. Baru sahaja dia ingin bertanya tempat siapa ini, wanita di hadapan itu telah berhenti dan duduk di atas bangku batu di situ.
"Adakah awak tahu salah kamu?" Bersilang kaki, dia mula mengetuk-ngetuk jari kanannya di atas meja seperti puan besar.
“Hah?”
Kini giliran Bai Xiao tercengang, apakah kesilapan yang saya lakukan hari ini sehingga membuatkan kakak marah?
Baru sahaja dia sibuk berfikir panjang tentang kesalahan yang dia lakukan, Bai Xiachen yang masih mengantungkan kepala kecilnya di bahu bapa saudaranya tiba-tiba melompat.
Kesian Little Rice. Terperangkap sepenuhnya dengan soalan itu, satu-satunya perkara yang bermain di otak harimaunya sekarang ialah ini, siapa lagi yang lebih tidak tahu malu daripada pemilik kecilnya di sini? Seperti yang dijangkakan, hanya musang yang boleh menjadi licik dan lebih licik!
“Mama.” Sambil tersenyum cerah, lelaki kecil itu membuat muka merayu dengan matanya dan berkata, "Little Rice mengakui kesalahannya jadi tolong maafkan dia."
Mama?
Keadaan huru-hara di dalam, mata Bai Xiao penuh dengan kehairanan mendengar berita itu. Dengan terketar-ketar, dia memandang Bai Yan untuk mendapatkan pengesahan.
Anak kecil ini... adakah anak saudaranya?
“Bai Xiachen!” Menghempas meja batu, "Adakah kamu lupa semua yang mama katakan kepada awak sebelum ini?"
"Mama, Little Rice yang menggalakkan saya pergi. Malah Bai Zhi telah dicakar olehnya, itu sebenarnya bukan saya."
Mengapa dia membawa bersama anak harimau itu? Sudah tentu ia adalah untuk mempunyai rakan berbulu kecilnya itu untuk disalahkan semuanya. Walau apa pun, dia tidak boleh mengaku sebagai pencetus idea itu.
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasy~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...