Bab 29 "Pertemuan Pertama Yang Tidak Sangat Baik (1)"

10 1 0
                                    

Selepas memberikan kata-katanya mengenai perkara itu, Tuan Tua Lan dengan pantas menyuap pil itu ke dalam mulutnya. Hampir serta-merta, orang tua itu dapat merasakan arus kehangatan mengalir melalui organnya, perlahan dan beransur-ansur membaiki bahagian dalamannya.

    Sudah beberapa tahun sejak dia berasa selesa sebegini selepas naik ke atas katil, sehinggakan dia mahu ketawa. Namun, untuk tidak kehilangan muka akhirnya, tulang tua itu memutuskan untuk menolak secara paksa keterujaannya demi mengekalkan imej yang digambarkannya.

    "Saya sudah makan ubat sekarang jadi adakah kamu tidak fikir sudah tiba masanya untuk menjelaskan mengapa awak pergi tanpa mengucapkan selamat tinggal?" Jari-jemarinya menjalar di janggutnya sambil bertanya dengan nada tegas.

     Mengingati kejadian dulu menyebabkan mata Bai Yan menjadi gelap. Tajam.  "Mengandung sebelum berkahwin bukanlah niat saya, ini adalah rancangan Bai Ruo. Demi mendapatkan putera kedua untuk dirinya sendiri, dia sengaja memberi saya dadah supaya dia boleh berkahwin dengan kerabat diraja."

     Tuan Tua Lan mengeratkan penumbuk tuanya. Malah Puan Tua Lan dan Lan Yu dapat merasakan perubahan mendadak tuan tua itu.  Bilik itu tiba-tiba terasa sesak melihat suasana yang mencengkam di udara.

    "Mengapa kamu tidak kembali dan memberitahu saya perkara ini apabila sesuatu yang begitu besar menimpa kamu?"  Marah dan sedih, Tuan Tua Lan menjerit kuat, kecewa dengan fakta bahawa dia tidak dapat menyelamatkan gadis itu.

    "Saya tidak mempunyai peluang untuk mengucapkan selamat tinggal kepada adik saya jadi bagaimana saya boleh datang ke sini." Masih tenang seakan-akan mangsa dalam cerita itu bukan dia.

    "Ketika itu Bai Zheng Xiang tiada di rumah jadi Yu Rong mengambil kesempatan daripada masalah ini untuk menjual saya kepada ketua lama Rumah Qian sebagai gundik. Saya hanya berjaya melarikan diri apabila mereka membawa saya keluar dari kediaman itu.”

     Pernafasan Tuan Tua Lan semakin laju dan penumbuknya semakin mengerat kuat, urat jelas kelihatan di permukaan. Perlahan-lahan memejamkan mata tuanya, bagaikan hanya perbuatan ini sahaja yang dapat mengurangkan rasa sakit yang ditanggung di hatinya sekarang.

     "Anak, saya salah faham dengan awak." Hanya selepas beberapa lama orang tua itu berjaya menggumamkan ini keluar dari bibirnya, suaranya jauh lebih lembut daripada sebelumnya.

    Berapa banyak penderitaan yang dialami oleh keturunan keluarga Lannya di sana? Dia selalu beranggapan bahawa Rumah Bai tidak akan melakukan sesuatu yang begitu keras sehingga mencederakan darah mereka sendiri, tetapi dia sangat salah sehingga berdosa!

    "Bai Yan..." Mata Lan Yu begitu penuh dengan kesedihan sekarang, ya, kesedihan atas pengalaman tragis anak saudaranya. “Kenapa awak tidak datang kepada kami terus? Jika kamu datang kepada kami sejurus selepas kamu melarikan diri dari genggaman Rumah Qian maka saya, bapa saudara kamu, pasti akan mencari keadilan untuk kamu!"

    Sambil tersenyum menyedihkan, Bai Yan menjelaskan. "Kamu mungkin percaya saya tetapi itu tidak berlaku untuk seluruh dunia. Lagipun saya adalah anak perempuan Rumah Bai jadi kebenaran tentang Yu Rong menjual saya tidak akan berlaku. Pada akhirnya pendapat orang ramai hanya akan berakhir dengan pihak itu dan saya akan kehilangan semua keupayaan untuk menentang.”

    Nasib baik, saya kini mempunyai kekuatan dan kuasa untuk melawan.  Untuk semua orang yang mencederakan saya ketika itu, saya akan membalas mereka dengan segala-galanya dan banyak lagi!

    “Anak kesayangan saya.” Lelaki tua itu menepuk tangan cucunya dan menghembuskan nafas yang sakit, "Perkara ini, adakah kamu memberitahu adik kamu Bai Xiao?"

     Bai Yan menggelengkan kepalanya. "Jika adik tahu saya hampir dijual maka dia pasti akan tergesa-gesa mencari Yu Rong untuk membalas dendam. Sekarang ini saya ada sesuatu yang perlu saya sahkan dahulu.  Sebelum itu, Rumah Bai boleh terus hidup.”

   Tuan Tua Lan jelas marah dengan kemarahan sekarang berdasarkan rasa berat di dada. "Kamu akan tinggal di sini mulai sekarang! Orang-orang bajingan dari Rumah Bai itu tidak layak untuk kamu jadi jika mereka berani muncul di depan pintu saya, saya sendiri akan menolak mereka keluar dengan penyapu! Saya tidak terlalu tua sehingga saya tidak dapat melindungi cucu saya!”

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now