Bab 11 "Lelaki Kacak Lukisan (1)"

16 2 0
                                    

Keputusan untuk mencuri resipi pil Dan dibuat oleh mereka bertiga, malah proses pemurnian juga dilakukan bersama. Namun lihatlah mereka sekarang, dua pengkhianat yang tidak tahu malu ini sedang menolak tanggungjawab ke atas kepalanya!

    "Murid saya yang berharga, izinkan saya menjelaskan."  Qiu Shu Rong (Tiga Tua) membuat senyuman janggal sambil melayangkan tangannya ke udara, tidak pasti di mana hendak meletakkannya.

“Saya hanya melakukan ini kerana ingin tahu. Saya akan meminjamnya sebentar kemudian memulangkan resipi selepas memberikannya percubaan.”

“Tunggu.. awak buat pil Dan?  Bukankah itu bermakna seluruh pulau akan diletupkan sebelum anda berjaya?" Wajah Bai Yan menunjukkan ekspresi hodoh, "dan sekarang masalah taman herba saya yang awak hancurkan. Bagaimana kita hendak mengira hutang ini?”

    Mengambil kesempatan ketika perhatian Qiu Shu Rong (Old Three) berbelah bahagi, Zheng Qi (Old First) dan Ren Yi (Old Two) bertukar pandangan dan melompat ke hadapan untuk menyerang abang mereka. Seorang memegang erat bahu manakala seorang lagi menggunakan kelajuan terpantasnya untuk merampas beg simpanan khas dari pinggang.

“Murid, seseorang mesti bertanggungjawab apabila melakukan sesuatu yang salah. Beg simpanan di sini mengandungi harta benda hidup Old Three. Saya sekarang akan menggunakannya untuk membayar pampasan kerugian awak."

   Wajah tua Qiu Shu Rong serta-merta menjadi gelap. Dengan marah meraung kepada saudara-saudaranya.

   "Zheng Qi, Ren Yi, kamu pengkhianat!'

   Sebagai tindak balas, Zheng Qi (Old First) menepuk bahu abangnya dan berkata.

    "Old Three, tidak mengapa apabila kita hanya mempunyai seorang murid ini. Sama ada sekarang atau akan datang, semua harta kita akhirnya akan menjadi miliknya. Adakah saya betul atau saya salah?”

    Tidak ada yang salah dalam perkataan itu.

Tetapi……

   Sambil menahan hatinya yang berdarah, Qiu Shu Rong tanpa belas kasihan menjeling abangnya.

   "Kalau begitu kenapa kamu tidak membawa keluar beg simpanan kamu?"

"Hoho, yang membuat kesilapan adalah kamu, jadi sudah tentu yang memberi pampasan ialah awak."  Ren Yi (Old Two) tanpa segan silu menyatakan ini dengan betulnya.

    Mengabaikan pertengkaran yang berlaku antara mereka bertiga, Bai Yan mengaktifkan kuasa rohnya untuk menyiasat isi di dalam beg. Dia sangat terkejut, kerana semuanya berisi herba berharga yang sangat berkualiti.  Malah wang tidak boleh membeli ini di luar!

   Sambil menenangkan wajahnya, dia tersenyum.“Demi pertimbangan atas keikhlasan dan pampasan kamu, awak boleh mendapatkan resipi itu. Selain itu, saya juga akan menyerahkan kertas dengan kaedah penghalusan kepada kamu bertiga.”

   Mendengarkan kata-kata Bai Yan, wajah Qiu Shu Rong yang tertekan serta-merta menjadi cerah sehingga dia memancarkan cahaya di mata tuanya.

“Murid, kamu tidak menipu Shifu sekarang kan? Awak benar-benar sudi untuk mengajar kami?”

"Bagaimanapun, saya akan pergi buat sementara waktu jadi pelajaran saya akan tangguh sehingga saya kembali."  Pandangan dingin meletup keluar dari matanya.

Enam tahun sudah…

   Sudah enam tahun sejak dia meninggalkan Rumah Bai, membiarkan keluarga itu senang dalam lima tahun. Kali ini, dia berniat untuk membayar mereka semua, mereka yang telah menyakitinya!

   Dalam pandangan mata mereka, tulang-tulang tua ini semua tahu tentang masa lalu murid berharga mereka selepas menghabiskan banyak masa dengannya.

   Qiu Shu Rong yang bersuara terlebih dahulu selepas memikirkan perkara itu.

“Saya mendengar bahawa lima tahun lalu permaisuri diraja putera kedua melahirkan seorang anak lelaki, dan haiwan itu berlutut di hadapan bayi itu. Mengikut khabar angin pula.  Sekarang putera kedua telah mengambil gelaran putera mahkota, wanita itu adalah puteri mahkota sekarang.”

“Murid kesayanganku, bukan Shifu kamu tidak percaya kemampuan kamu, tetapi mereka dari Rumah Bai terlalu tidak tahu malu. Saya takut mereka akan memualkan awak dengan kewujudan busuk mereka.”

    Ren Yi (Old Two) berfikir sejenak meneruskan,“mari kita lakukan dengan cara ini. Kami akan menghantar beberapa orang kembali bersama kamu. Jika seseorang berani membuli awak, minta orang kita bunuh terus! Dengan kami menyokong kamu, awak boleh berjalan mengiring jika awak mahu. tiada siapa boleh mengatakan sebaliknya!”

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now