Bab 22 "Pengunjung dari Rumah Lan"

12 2 0
                                    

“Jadi…” Pandangan Bai Xiao beransur-ansur menjadi dingin,“Oleh kerana bimbang, Datuk dan Pakcik, mereka memberikan semua pil Dan yang berharga kepada Ibu! Tetapi kemudian Ibu… dia melakukan perkara yang tidak terfikirkan dan memberikan semuanya kepada Ayah!”

   Untuk membeli pil Dan itu, Rumah Lan bukan sahaja menghabiskan tabung mereka, mereka juga menggunakan banyak harta benda mereka sebagai cagaran untuk pinjaman. Jika bapa saudara mereka dapat menggunakan pil itu untuk membuat kejayaan beberapa tahun yang lalu, maka Rumah Lan tidak akan pernah tumbang seperti ini!

   Akhirnya, mereka membayar harga yang tinggi hanya untuk memberi manfaat kepada Bai Zheng Xiang yang tidak berhati perut…

   "Dan bagaimana datuk boleh jatuh sakit saat ini?" Bai Yan mengerutkan kening sedikit apabila dia bertanyakan perkara ini.

    Apabila bercakap tentang topik ini, wajah Bai Xiao bertukar menjadi lebih dingin sehinggakan api kemarahan dapat dilihat pada iris matanya.

   "Sudah tentu disebabkan oleh Bai Zheng Xiang!"

    Kali ini anak muda itu langsung tidak menggunakan perkataan "bapa" dan terus menggunakan nama lelaki itu, menunjukkan betapa dia marah.

“Sejak kematian ibu kita, kesihatan Atuk semakin teruk. Kemudian enam tahun yang lalu kakak juga menghilang, memburukkan lagi keadaannya kerana bimbang. Akhirnya, pada masa itu sepupu (perempuan) kita bergaduh dengan Bai Zhi. Mereka berdua cedera, tetapi Bai Zheng Xiang dengan sewenang-wenangnya bergegas ke Rumah Lan dan membuat Datuk bertanggungjawab atas kejadian itu.  Tidak dapat menahan kemarahan, dia pengsan akhirnya."

    Mengikut ingatan Bai Yan, dia masih ingat datuknya sudah tidak sihat ketika dia pergi. Jika apa yang Bai Xiao katakan adalah benar, maka pukulan berulang-ulang kepada roh dan minda ini pasti boleh menyebabkan kemudaratan yang cukup untuk membuat orang tua itu sakit di atas katil. Jika tidak, Bai Zheng Xiang tidak akan mempunyai keberanian untuk membuat masalah di Rumah Lan jika Datuk berada dalam keadaan sihat.

  “Mengikut kekayaan Rumah Lan, membeli beberapa pil Dan tidak sepatutnya menjadi masalah. Jadi mengapa mereka mengambil masa yang lama untuk pulih daripada pukulan kewangan itu?”Sambil mengusap dagunya, Bai Yan akhirnya mendedahkan keraguan dalam hatinya.

    Terhadap soalan itu, Bai Xiao hanya mampu menggelengkan kepalanya. "Perinciannya saya tidak tahu.  Mengapa kita tidak pergi berjumpa dengan datuk dan mengetahuinya?”

    Tidak seperti ketika mereka masih muda, Bai Xiao tidak terus menjauhkan diri dari Rumah Lan selama enam tahun ini, malah dia sering melawat nenek mereka setiap hari.

     "Baiklah, mari kita lakukan itu," Bai Yan mengangguk.

    Walaupun nampaknya secara kebetulan, ketika mereka hendak menuju ke tempat lain, Rumah Lan juga menghantar seseorang selepas mendapat berita tentang kepulangan Bai Yan.

     Pada masa ini, seorang nenek tua duduk di ruangan utama kediaman itu.  Dengan perlahan meletakkan cawan teh, dia bercakap.

    "Puan tua saya ialah nenek sebelah ibunya, adakah kamu orang yang tidak tahu malu sehingga awak akan menghentikan pertemuan mereka semula?"

    Tegas dan kuat suaranya, kenyataan nenek tua itu menyebabkan Bai Zheng Xiang mengerutkan dahinya.

    Sejujurnya, ini seperti yang dikatakan wanita tua itu. Dia tidak mahu anak-anaknya terlalu bergaul dengan Rumah Lan, atau sama sekali dalam hal itu. Disebabkan isu ini, dia pernah memukul Bai Xiao sekali sebelum ini kerana melawat sebelah sana secara harian tidak lama sebelum!

“Bai Yan baru sahaja pulang, saya takut dia tidak akan dapat pergi bersama kamu untuk…”Sebelum dia sempat menghabiskan kata-kata terakhirnya, sosok agung yang dimaksudkan itu telah masuk ke dalam dewan. menolak apa sahaja yang ingin dikatakannya kembali ke bawah tekaknya. Ini jelas menyebabkan Bai Zheng Xiang berada dalam kedudukan yang sangat memalukan.

  “Awak dihantar oleh nenek untuk menjemput saya? kalau begitu, mari kita pergi. Saya tidak mahu dia menunggu lama.”

   Seolah-olah tidak melihat kewujudan bapanya, Bai Yan memintas lelaki itu dan berjalan ke sisi nenek tua itu, mengejutkan si wanita tua itu seketika.

    Ini bukan kali pertama! nenek tua di Rumah Lan ini datang menjemput gadis itu, tetapi setiap kali dahulu dia ditolak dengan tegas tidak seperti hari ini. Jadi kenapa tiba-tiba berubah hati?

  “Bai Yan!”Bai Zheng Xiang menjadi marah, "jangan lupa, anak perempuan yang sudah berkahwin adalah air yang terpercik. Ibu awak kahwin dengan saya jadi dia isteri saya! Dan kamu dan Bai Xiao adalah darah daging saya, menjadikan Rumah Lan adalah orang luar. Kau dengar?! Tanpa kebenaran saya, awak tidak akan ke mana-mana!"

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now