Bab 15 "Saya Cik Besar Rumah Bai"

12 2 0
                                    

"Sayang, adakah awak percaya orang-orang dari Rumah Bai itu layak untuk berjumpa dengan awak?" Di jalan yang sibuk ini, Bai Yan berdiri di sana tidak bergerak, pandangannya mencurah ke wajah kecil anaknya yang lembut.

    "Selain Pakcik, tidak ada orang lain yang layak bertemu dengan saya."  Mencucuk dahinya, Bai Xiachen membuat muka tidak sesuai dengan usia mudanya.

“Kalau begitu, bukankah itu baik?  mama akan mencari peluang untuk membawa bapa saudara kamu kepada kamu. Sebelum itu, jangan biarkan mereka dari Rumah Bai menemui kamu."

Tidak kira betapa matangnya Bai Xiachen yang pintar, semua orang selama bertahun-tahun telah menjaga budak lelaki itu di bawah perlindungan yang ketat dan kasih sayang yang besar, tidak pernah dia mengalami ketidakadilan. Oleh itu, Bai Yan tidak mahu anaknya mengotorkan telinga kecilnya dengan kata-kata kotor daripada keluarga itu.

    "Kalau begitu kita akan berjanji, mama mesti bawa Pakcik untuk mencari saya dan tidak menipu saya hanya kerana saya masih muda."  Sambil menjulurkan jari kelingkingnya dalam jangkaan, dia serta-merta menyebabkan Bai Yan menjadi gelap di muka.

    Usia muda? Tipu dia hanya kerana dia berumur lima tahun? Tidak ada khayalan dalam fikiran ibu ini bahawa anaknya tidak boleh ditipu, hanya anaknya yang melakukan muslihat.

   "Baiklah, kami akan berjanji pinky." Tidak kira apa yang difikirkan oleh hatinya, Bai Yan hanya boleh melakukan apa yang di mahukan oleh budak lelaki itu, "Sekarang awak patut percaya mama kan?"

   Menunjukkan senyuman tidak bersalah.“Mama, di manakah rumah yang mama sediakan untuk saya?  Saya katakan ini sekarang, melainkan persekitarannya sebaik pulau kita di Tanah Suci, saya tidak akan tinggal di sana."

   Sambil merungut samar-samar untuk bertahan, Bai Yan menerangkan. "Semasa kita berada di luar, sebaiknya kamu jangan terlalu mengharap banyak. Jika awak menuntut terlalu tinggi maka mama akan terpaksa menghantar kamu kembali dengan segera.”

Malah istana kerajaan tidak dapat dibandingkan dengan Tanah Suci, apatah lagi beberapa rumah agam.  Dan sekarang dia masih mahukan persekitaran yang sama seperti kabin mereka di pulau itu? Adakah anaknya masih tidur, atau mengelamun?

“Mama, saya tahu saya salah kalau begitu, tolong jangan hantar saya balik. Jika kecantikan besar seperti mama tiada di pulau itu maka saya akan menjadi gila berhadapan dengan muka tua itu. Tetapi mama, kamu mesti ingat untuk kembali dan memasak untuk saya, jika tidak, saya akan mati kelaparan.”

    Dipeluk dalam lengan budak lelaki itu, Little Rice mengangkat kepalanya dan membuat raungan perlahan seolah-olah merayu dakwaan Bai Xiachen.

    Oleh kerana diarahkan oleh Bai Yan bahawa dia tidak boleh bercakap bahasa manusia semasa di hadapan orang ramai, harimau putih hanya boleh menggunakan kaedah primitif ini untuk menyatakan maksudnya.

   "Mama sudah cari awak tukang masak."  Dia menepuk kepala budak itu, "dan, awak tidak boleh memilih pasal makanan."

   Sambil membuat muka marah, Bai Xiachen menundukkan kepalanya dan menggumam, bagaimanakah makanan daripada tukang masak itu boleh dibandingkan dengan makanan mama?

   Walaupun dia tidak mahu, anak kecil  itu lebih tahu daripada membangkitkan bantahan, jika tidak dia akan dihantar pulang sendirian!

    Di dalam Kerajaan Liu Huo, kediaman Rumah Bai sudah tentu terletak di Jalan Timur yang paling makmur di bandar itu kerana mereka adalah salah satu daripada empat rumah bangsawan besar.

    Kebetulan, rumah yang ditemui Bai Yan untuk anaknya tidak begitu jauh dari kediaman Bai. Tetapi sebagai perbandingan, ia lebih senyap dan suasananya mempunyai udara yang lebih indah dari luar.

"Mama, walaupun rumah ini lebih rendah daripada pulau di dalam Tanah Suci, tetapi ia jauh lebih baik daripada tempat Rumah Bai."

    Oleh kerana melalui kediaman Bai dalam perjalanan ke sini, Bai Yan telah mengambil kesempatan untuk menunjukkan rumah agam milik keluarga itu, jadi sebab mengapa budak lelaki itu sangat gembira sekarang kerana dia tahu rumahnya jauh lebih baik.

Humph!  Itulah yang mereka dapat kerana membuli mama!

“Sayang, di sini bukan Tanah Suci jadi kamu tidak boleh mengambil kesempatan atas ketiadaan saya dan melarikan diri untuk membuat masalah.  Awak faham maksud mama?”Bai Yan dengan tegas bertanya ini, memastikan untuk menekankan maksudnya dengan menepuk bahu anak kecil itu.

   Bai Xiachen berkelip mendengar permintaan itu: "Tetapi bagaimana jika seseorang membuli saya?"

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now