Bab 06 "Keturunan Bayi Rubah Yang Comel (6)"

22 3 0
                                    

"Saya patut berterima kasih kerana membawa saya pergi dari Rumah Bai."

    Bibirnya mengukir senyum kecil, senyumannya ibarat bunga yang cantik.

   "Sebentar lagi, bantu saya maklumkan kepada Yu Rong bahawa hutang antara kami akan diselesaikan pada masa hadapan."

    Oleh kerana terkejut dengan semua itu, sesaat empat hamba itu sedar semula, tempat duduk di dalam sedan sudah menjadi kosong. Apa yang tinggal sekarang hanyalah angin malam yang menyeramkan yang sentiasa melanda saraf mereka...

   Bai Yan tidak mengetahuinya pada masa itu, tetapi pemergiannya pada malam itu menyebabkan kekecohan di kerajaan Liu Huo.

   Sememangnya, Rumah Qian akan datang mencari seseorang untuk bertanggungjawab sekarang kerana produk berbayar mereka telah tiada.  Untuk menutup perkara itu dari telinga orang ramai, Yu Rong hanya boleh memberi pampasan kepada pihak lain dengan sejumlah wang yang besar.  Ini sudah tentu memperdalam kebenciannya yang sudah membara terhadap Bai Yan akibatnya.

   Walau bagaimanapun, yang paling menyakitkan hanya Puan Yu kerana setiap kali dia memikirkan pil rohani gred tiga yang hampir jatuh ke tangannya, dia akan menangis di jalanan. Untuk mengurangkan kejadian yang memalukan itu, Yu Rong memutar belit cerita itu dan mendakwa ibunya menangis kerana risau terhadap cucu yang tidak berterima kasih yang kahwin lari dengan seorang lelaki.

   Disebabkan perkara itu, Puan Yu tua menjadi nenek yang penyayang dan sejati manakala Bai Yan menjadi cucu serigala yang tidak berhati perut.  Berita itu sangat sensasi sehingga tersebar di setiap sudut dan celah di bandar ini.

   Untuk seketika, kemasyhuran Rumah Bai mencecah tahap tertinggi sepanjang zaman, menyebabkan Bai Yan menghadapi kutukan keji orang ramai.

   Sudah tentu, orang yang paling terluka secara emosi selepas pemergian Bai Yan ialah adiknya Bai Xiao. Selama beberapa bulan, pemuda itu hanya mengurung diri didalam biliknya dan enggan keluar.  Dan apabila dia melakukannya, budak lelaki remaja yang muda masa itu telah tiada.  Sekarang adalah seorang lelaki matang yang tidak mempunyai emosi di matanya…

******

Beberapa bulan kemudian di dalam lembah tandus, Bai Yan sedang memegang perutnya yang sakit sambil peluh mengalir dari mukanya.

  "Hari yang saya ramalkan sepatutnya dua hari dari sekarang, mengapa saya akan bersalin sekarang?" Dia mengetap gigi dan bersandar pada dinding berbatu.

Tempat ini tidak mempunyai sebarang alatan, apatah lagi air panas…

  "Nasib baik saya membuat beberapa pil ubat lebih awal daripada masanya."

  Dia menghembus nafas perlahan dan memasukkan salah satu pil ke dalam mulutnya. Perlahan tetapi pasti, tenaga yang hilang tadi beransur pulih...

“CheChe." Tidak pasti bila, tetapi sekumpulan Musang Api telah berkumpul di sekelilingnya sementara perhatiannya menjadi sibuk.

   Terhadap penceroboh yang tidak diingini, Bai Yan sangat gementar kerana dia takut mereka mungkin melakukan sesuatu pada saat genting ini. Walau bagaimanapun, ketakutannya menjadi sia-sia kerana musang api ini bertindak seperti pengawal yang berdedikasi dan menjaganya di tengah-tengah formasi mereka.

   Binatang Iblis? Dia termenung selepas melihat kumpulan ini.

   Di tanah ini, terdapat kedua-dua haiwan biasa dan binatang iblis, yang seterusnya adalah jenis yang lebih kuat lagi.

   Mereka boleh dijinakkan seperti semua haiwan di luar sana, tetapi kebanyakannya dilakukan dengan kontraksi paksa oleh manusia dan kemudian digunakan untuk pertempuran. Kemudian terdapat kaedah penjinakan yang jarang digunakan oleh pelbagai kuasa di luar sana di alam liar, yang tidak mudah dilihat oleh orang biasa.

   Jadi, tidak hairanlah mengapa Bai Yan tertanya-tanya mengapa musang api ini akan melindunginya.

   Tidak, istilah yang betul sepatutnya melindungi anaknya!

    Mungkin ia disebabkan oleh kesan pil ubat, atau mungkin hanya kanak-kanak yang ingin keluar, tetapi dalam tolakan berat seterusnya, Bai Yan dapat merasakan benda yang menggeliat lembut tergelincir keluar dari bawah.

    Namun…

   Pada saat anaknya datang ke dunia ini, musang api semua berundur serentak seperti mereka menyambut maharaja dengan kaki mereka ditampal ke tanah dalam keadaan melutut.

   Dan di tempat-tempat yang tidak dapat dilihat oleh Bai Yan, semua binatang iblis yang wujud sedang menumpukan kepala mereka ke arahnya. Posisi mereka semua sama, sujud di situ seperti menyembah makhluk.

   Mengikuti penglihatan langit, semua binatang akan berlutut menyembah kerana penguasa telah turun ke atas dunia!

   Tidak kira apa yang berlaku di luar, Bai Yan tidak peduli. Baginya, terdapat lebih banyak perkara yang mendesak di tangan, dan itulah adegan di hadapannya sekarang…

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now