Bab 10 "Keturunan Bayi Rubah Yang Comel (10)"

16 2 0
                                    

Bai Xiachen melambaikan tangan kecilnya yang comel dengan kegembiraan: "Little rice, ikut saya untuk mengemas barang-barang kita."

    Nama yang dipanggil Little Rice itu adalah seekor anak harimau putih yang sedang berjemur di sebelah pintu. Mendengar panggilan itu, dia dengan malas mendongak untuk menghantar pandangan kepada budak kecil itu. 

    "Saya harimau putih, tolong jangan anggap saya sebagai kucing?"

   Bai Xiachen serta-merta menjadi murung. Sambil menikam penumbuk kecilnya ke pinggulnya, dia menarik mukanya dan berkata,

“Sekarang, itu yang kamu salah Little rice. Sebagai anak kucing, awak bukan sahaja enggan menerima identiti kamu, malah awak tidak boleh berkata meow?”

   Jika harimau putih kecil itu adalah manusia, sudah pasti wajahnya yang berkerut akan menjadi jelas untuk dilihat oleh semua orang.

   Untuk menganggap dia sebagai keturunan bangsa harimau putih yang berprestij akan dikurangkan menjadi kucing.  Dan yang lebih memalukan ialah fakta bahawa nenek moyang kecil ini akan memberinya makan ikan kecil kering.

Oh saya mahu makan daging, apa yang perlu dilakukan?

“Little rice, cepat dan sebut 'meow'. Jika kamu berkata 'meow' maka awak mendapat daging." Tidak pasti dari mana kanak-kanak lelaki itu berjaya mendapatkan seketul daging panggang, tetapi dia melakukan kerja yang baik untuk menjuntainya di hadapan harimau yang terliur.

   Terhadap aroma wangi itu, integriti Little Rice sebagai harimau putih hancur serta-merta, "meow..."

   Lihat, sekarang itu lebih baik." Bai Xiachen menyerahkan daging panggang dan menepuk lembut kepala harimau itu, "ikut saya dan awak pasti akan mendapat daging!"

   Dengan terdesak menganggukkan kepala harimaunya, Little Rice tidak peduli betapa kecilnya prinsip yang dia ada, selama dia mendapat bekalan daging hariannya.

    Senang hati melihat interaksi antara dua insan kecil itu, Bai Yan hanya memikirkan perkara ini sambil berbaring dengan selesa di atas sofa. Saya tidak akan membiarkan sesiapa memusnahkan gambar hangat ini dalam hidup saya. Jika ada yang berani datang mengambil anak saya, mereka akan membayar mahal walaupun saya terpaksa meruntuhkan dunia!

    "Mari sekarang, kita akan pergi untuk mengucapkan selamat tinggal kepada grandshifus kamu."

******

Halaman rumah yang dihiasi bunga pic itu terletak di tengah-tengah pulau di mana lautan merah jambu menutupi landskap. Ketenangan dan kedamaian memberi bukti kepada kewujudan syurga ini.

    Itu sudah tentu indah jika seseorang dapat mengabaikan letupan kuat yang berlaku sebentar tadi...

    "Seseorang pasti dalam masalah lagi..." Bai Xiachen menggumam selepas perasan ekspresi gelap ibunya.

    Di dalam kawasan berhutan, selain daripada bunga pic yang sedia ada di kawasan ini, terdapat juga pelbagai herba yang ditanam di sini oleh Bai Yan selama ini. Melihat hasil kerjanya hancur dalam sekelip mata, dia hanya boleh merasakan pendarahan dalam hatinya untuk menggambarkan perasaannya sekarang ini.

    Tiba-tiba, Bai Yan mengangkat pandangannya ke arah tiga lelaki tua yang tidak berdaya di hadapan. 

    "Siapakah yang gagal semasa berlatih alkimia dan meletupkan taman kebun saya?"

    Bai Xiachen sempat menyampuk. "Tiga grandshifus saya, kejujuran akan memberi kamu kelonggaran, dan penentangan hanya akan memberi awak lebih banyak hukuman. Lebih baik kamu semua berpura-pura  sekarang.”

    "Murid saya, perkara ini tiada kaitan dengan saya dan shifu kedua awak." 

    Orang yang dikenali sebagai Shifu Pertama Zheng Qi dengan jujur ​​menyatakan ini, mukanya nampaknya pedih dengan kenyataan,

   "Saya dan shifu kedua awak hanya datang selepas mendengar letupan tersebut. Dan siapa sangka, Old Three di sini terlalu berani! Pertama, dia mencuri resipi pil Dan kamu, kemudian dia mencubanya tanpa kebenaran!  Sekarang dia juga merosakkan taman herba awak. Kita tidak boleh membiarkan dia!”

    Orang yang dikenali sebagai Shifu Kedua, Ren Yi menyelaraskan keterangannya dengan sempurna.

“Betul murid saya yang berharga, kita di sini untuk menangkap penjenayah itu. Kamu kini bebas untuk melupuskan Old Three, kami tidak akan terlibat tidak kira bagaimana awak memarahi dan memukulnya.”

    "kamu... kamu..." Shifu Ketiga Qiu Shu Rong merah padam mukanya. Nampaknya dia merasa cukup dikhianati oleh dua orang yang tidak tahu malu yang dipanggilnya saudara, "Lepas ini jangan katakan kamu mengenali saya!"

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now