Sayang sekali…
Sebentar tadi tiada seorang pun yang menyedari pemandangan di hadapan restoran itu, sudah tentu, ini bermakna tidak mungkin ada saksi yang dapat membuktikan Bai Zhi tidak bersalah.
"Yang Mulia, tuanku mesti tidak percaya kata-katanya. Dia memfitnah saya!” Bai Zhi tergesa-gesa menjelaskan dirinya kepada putera mahkota.
“Saya tidak cakap bukan-bukan!” Bai Xiachen mungkin kelihatan kotor dan miskin sekarang, tetapi itu tidak menghalang penampilannya yang berair daripada memenangi hati pejalan kaki di sana. "Jika kamu tidak menolak saya, maka Little Rice tidak akan mengcakar kamu."
“Meow...” Sambil mengetuk kepalanya dengan bangga, Little Rice menunjukkan kuku bayinya di udara sebagai satu bentuk ancaman.
Pada ketika ini bilangan tetamu yang berkumpul di luar restoran semakin bertambah, jari-jari mereka yang menuduh membuatkan Bai Zhi rasa teraniaya hingga mahu menangis.
"Bai Zhi, saya terlalu kecewa dengan awak!" Suara Nangong Yi menjadi lebih dingin, "Budak kecil ini tidak berdendam dengan kamu jadi mengapa dia perlu mengenakan kamu? Selain itu, dia hanya seorang kanak-kanak kecil tidak lebih daripada lima atau enam tahun. Bagaimana kamu boleh mendakwa kanak-kanak kecil seperti itu seorang yang licik?”
Menjadi putih pucat. Bai Zhi mengetap bibirnya dengan erat sambil menggigil mendengar kata-kata teguran itu.
“Kamu anak-anak perempuan Rumah Bai benar-benar lebih rendah daripada Bai Ruo. Pertama ialah Bai Yan yang kahwin lari dengan seorang lelaki, dan kemudian kamu pulak tidak melepaskan anak kecil!”
Disebabkan lelaki itu hanya tertumpu terhadap perbuatannya memarahi gadis itu, Nangong Yi tidak menyedari perubahan mendadak pada wajah kanak-kanak kecil itu. Tidak lagi sebak atau menyedihkan, cetusan kemarahan memenuhi mata bayi itu selama seminit.
Nasib baik, Bai Xiachen masih ingat tujuannya hari ini. Sambil menundukkan kepalanya, dia berjaya menyembunyikan emosi sebenar dengan memberikan gambaran bahawa dia menangis kepada orang ramai.
"Yang Mulia, tuanku mesti izinkan saya menjelaskan dahulu..." Bai Zhi dengan segera mahu memegang lengan lelaki itu, hanya untuk dilemparkan tanpa belas kasihan dengan sapuan.
"Cukup!" Nangong Yi menengking, "Tuan Bai pada mulanya ingin meminta saya untuk membantu awak menjadi Puteri Berdaulat, dengan mendakwa awak bijak dan berakal. Tetapi siapa sangka kamu akan membongkok sangat rendah untuk memalukan kanak-kanak seperti itu! Ayah tidak akan membenarkan orang seperti kamu di taman istana untuk menimbulkan masalah!”
Selepas berkata ini, putera mahkota tidak lagi memandang ke arah Bai Zhi. Semasa menuruni anak tangga, mukanya berkerut jelas melihat budak lelaki kotor itu.
Kanak-kanak itu memang patut dibenci kerana sangat kotor. Tidak hairanlah Bai Zhi akan berkelakuan begitu. Hanya sebagai kerabat diraja itu mesti mengekalkan imej kita di khalayak ramai. Jika saya membenarkan gadis seperti itu masuk ke dalam keluarga, sudah pasti ia akan merosakkan reputasi kami dan menimbulkan kemarahan ayahnda.
Kemudian pada masa ini Nangong Yi mengingati anaknya sendiri dengan Bai Ruo. Dari mukanya yang berkerut tidak senang, wajahnya kembali ke wajah bangga dan gembira.
Seperti yang dijangka, tidak ada anak di dunia ini yang boleh dibandingkan dengan anak saya sendiri! Pengemis kecil ini sangat kotor dan penuh kebencian, betapa dunia berbeza.
Memandang pemergian belakang di hadapannya itu, Bai Zhi hanya mempunyai dua perkataan muncul di kepalanya. "Sudah tamat!"
Ini semua salah pengemis kecil ini!
Mungkin ia disebabkan kemarahan yang meluru ke kepalanya, tetapi ekspresi Bai Zhi menjadi menakutkan: "Saya akan mencekik awak!"
Melihat gadis yang kehilangan makanan bergegas menghampirinya, kilatan kelicikan tercetus di mata Bai Xiachen ketika dia sengaja jatuh ke sebelah, menyebabkan tangan Bai Zhi terlepas selebar rambut.
Penonton sudah tentu menganggap ini adalah budak lelaki yang bertuah dan tidak terlalu memikirkannya.
“Meow!”
Little Rice kini benar-benar marah. Dia sedar sepenuhnya tentang keupayaan tuan kecilnya dan seseorang seperti Bai Zhi tidak mungkin menyakitinya. Namun, itu tidak bermakna dia akan membenarkan sesiapa pun untuk membahayakan Bai Xiachen di hadapan harimaunya!
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasía~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...