“Seperti yang diharapkan dari anak sial tanpa didikan ibu... Anak aku pakcik kau juga, apa salahnya berkorban sedikit untuk dia? Bagi orang seperti kau yang tidak suci dan tidak bersih, kau sepatutnya berasa sangat gembira secara diam-diam kerana masih ada orang sudi memilih kau!”
Memandangkan wanita tua itu masih tidak berpuas hati dengan tegurannya, dia tidak menyedari suhu sekeliling Bai Yan telah menurun beberapa darjah:
“Tetapi, kau dan ibu kau yang licik nampaknya mempunyai kelakuan yang sama suka memberontak. Seluruh diri kau dipenuhi dengan bau busuk yang kuat. Pertama, kau merampas putera kedua, dan sekarang kau terlibat dengan perkara yang tidak bermoral! Selain itu, kau juga sangat tidak berhati perut terhadap saudara kau sendiri! Tunggu sehingga ayah kau kembali, aku akan segera menyuruh dia memukul kau sampai mati!”
Mengangkat sudut mulutnya, Bai Yan memerhatikan wanita tua itu meracau dengan kata-kata teguran yang tajam. Matanya dingin seperti ais dan dipenuhi dengan niat membunuh yang kelihatan meletus pada bila-bila masa sahaja.
"Ibu, jangan cakap lagi." Yu Rong berpura-pura memujuk sebelum kembali kepada Bai Yan, "anak saya, sebagai saudara, setiap orang harus saling membantu. Sekarang bapa saudara kamu memerlukan pertolongan kau, bagaimana kau tidak boleh membantu? Lagipun ayah kamu tak suka orang yang dingin dan tidak berhati perut."
Dulu, perkara yang paling dipedulikan oleh Bai Yan yang asli ialah pendapat bapanya Bai Zhen Xiang. Disebabkan itu, Bai Yan sentiasa bersetuju dengan apa sahaja apabila Yu Rong menggunakan kelemahan ini terhadapnya.Ambil perlakuan kasar di dalam Rumah Bai sebagai contoh. Tidak ada satu pun perkataan yang dibocorkan kepada orang ramai mengenainya atas sebab ini. Tetapi itu hanya terpakai kepada Bai Yan yang asli. Dia sekarang bukan lagi orang yang sama…
“Sebagai keluarga, mesti saling bantu-membantu, perumpamaan yang dikatakan itu memang betul! Lagipun, keluarga Yu adalah saudara-mara kamu, Yu Rong, ia tiada kaitan dengan saya! Kamu boleh biarkan Bai Ruo atau Bai Zhi dinikahkan, pasti mereka tidak mahu menjadi seorang yang dingin dan tidak berhati perut."
Mengherot wajahnya, Yu Rong hampir tidak percaya dengan apa yang didengarinya selepas menggunakan cara percakapannya yang manis dan memujuk. Aku juga telah mengeluarkan nama bapanya tetapi ia masih tidak berfungsi?!
"Kurang ajar!”Puan tua Yu dengan tajam menjeling ke arahnya, "Zhi aku baru berumur dua belas tahun. Kau benar-benar membiarkan budak dua belas tahun berkahwin dengan seorang lelaki berusia enam puluh tahun sebagai gundik? Bagaimana kau boleh mencadangkan perkara yang berniat jahat itu? Kau benar-benar tiada bezanya dengan ibu kamu yang berbisa itu!”
Di mata puan tua itu, Lan Yue adalah orang yang paling jahat di dunia kerana jika tidak kerana wanita itu, anak perempuannya tidak akan menjadi gundik selama bertahun.
Sebagai tindak balas, Bai Yan tiba-tiba mempunyai keinginan untuk ketawa pada masa ini. Jadi mengahwinkan Bai Zhi yang berusia dua belas tahun sebagai gundik di anggap berniat jahat? Lalu bagaimana dengan saya? Saya juga baru berusia tujuh belas tahun ini. Jadi kes saya sepatutnya?
"Bagi Ruo…." Puan Yu mendengus dingin, "Bahagian mana kau dapat bersaing dengan cucu aku Ruo? Dalam beberapa hari lagi dia akan berkahwin dengan putera kedua sebagai gundik diraja. Perempuan mengandung dan belum berkahwin seperti kau berani mencadangkan Ruo aku berkahwin dengan lelaki tua sebagai gundik? Seseorang yang mementingkan diri seperti kau yang akan membiarkan adik-adiknya dinikahkan sebagai gundik, apakah kelayakan yang kamu ada untuk bertindak seperti cik muda yang mulia dalam keluarga Bai?”
Keupayaan Puan Yu tua untuk memutar belitkan keadaan sentiasa sangat kuat, sebanyak ini yang Bai Yan tahu daripada pengalaman lalu yang diwarisi daripada tuan badan asli. Jika tidak, mengapa Bai Zhen Xiang percaya ibu mertua berbanding darah dagingnya sendiri?
"Saya akan menegaskan sekali lagi. Saya, Bai Yan, sama sekali tidak akan dinikahkan sebagai gundik!” Pandangannya serupa dengan bilah tajam, dingin dan berbahaya ketika dia mengerling ke arah dua orang di hadapannya.
Keadaan tiba-tiba menjadi sesak. Yu Rong mendapati sukar untuk bernafas di dalam bilik seolah-olah seluruh tempat telah dimampatkan oleh tekanan yang berat.
Bilakah anak nakal busuk ini menjadi begitu mengagumkan dan berkuasa? Tidak! Ini mesti imaginasi saya sendiri. Bai Yan hanyalah sampah yang tidak berguna, tidak lebih!
Mengubah nada suaranya, Yu Rong menahan ibunya daripada terus memarahi gadis itu. Manakala dia sendiri berjalan dengan tenang.
“Bai Yan, malam ini keluarga Qian akan menghantar orang mereka untuk kamu. Walaupun kau tidak mahu, itu tidak penting, kau masih perlu menjadi gundik ketua keluarga Qian!" Dia mendongakkan kepalanya seperti orang yang tinggi dan gagah perkasa, sama sekali kehilangan penyamaran lemah lembut palsu yang dia pakai sebelum ini.
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasy~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...