"Juga.” Tuan Tua Lan kemudian menoleh ke arah anaknya, ekspresinya serius, “segera pergi anjurkan jamuan alu-aluan untuk malam ini. Saya mahu cucu perempuan keluarga Lan saya kembali dengan penuh gemilang! Humph, Bai Zheng Xiang yang tidak berhati perut itu mungkin cukup buta untuk melepaskan mutiara, tetapi itu tidak berlaku untuk rumah saya. Kami tidak akan melakukan kesilapan itu!”
"Ya ayah, saya akan pergi melaksanakannya dengan segera." Suara Lan Yu juga membawa banyak kemarahan. Jika dia tahu orang itu adalah musuh yang tidak berhati perut, dia akan melakukan segala yang terdaya pada masa itu untuk menghalang kakaknya Lan Yue daripada berkahwin dengan Rumah Bai. Kini kerana kesilapannya, anak saudaranya terpaksa menderita.
“Sayang, auntie awak sepatutnya sediakan bilik awak sekarang. Biar nenek bawa awak berehat sebentar. Beberapa tahun ini pasti pahit untuk awak.” Puan Lan yang tua itu menghembuskan nafasnya meratapi. Tidak sukar untuk wanita tua itu membayangkan kesakitan dan penderitaan yang pasti dilalui gadis itu selama bertahun-tahun berdasarkan fakta bahawa Yu Rong hampir berjaya menjualnya.
Tetapi serius, cucu perempuannya ini terlalu degil. Jika dia datang kepada mereka lebih awal selepas dianiaya, perkara tidak akan berlaku seperti ini. Seperti kata pepatah lama, kapal yang rosak masih mempunyai baki paku. Rumah Lan mereka mungkin tidak semegah dahulu, tetapi masih terdapat pelbagai cara yang boleh mereka gunakan.
"Nenek, saya masih mempunyai beberapa urusan yang perlu saya selesaikan di luar."
Kini Bai Yan teringatkan anaknya Bai Xiachen. Hari sudah larut dan dia telah berjauhan dengan anak kecil itu selama hampir setengah hari sekarang, membuatkan dia bimbang jika budak lelaki itu menyesuaikan diri dengan persekitaran baharu dengan baik. Sebaik-baiknya dia kembali untuk memeriksa, jika tidak dia tidak akan tenang.
"Baiklah, jika kamu ada sesuatu untuk dilakukan nenek tidak akan menghalang awak. Namun, jangan lupa untuk kembali makan bersama kami.” Puan Lan tua bercakap dengan penuh perhatian dan kasih sayang di matanya.
Kedua-dua orang tua di sini tahu, melainkan jika Bai Yan ingin mengutarakan topik itu, mereka tidak boleh bercakap tentang "bayi" ketika ini. Jika tidak, ia mungkin membawa kenangan buruk. Ia sudah menjadi nasib yang besar bahawa gadis itu telah berjaya bertahan dalam keadaan yang sukar. oleh itu, mereka hanya boleh menganggap bayi itu sudah tiada.
Sememangnya, Bai Yan tidak akan membawa topik itu sama ada jika mereka tidak bertanya. Dia mungkin ibu kepada budak lelaki itu tetapi itu tidak bermakna dia boleh memutuskan perkara itu sahaja. Dia perlu terlebih dahulu bertanya pendapat budak lelaki itu sama ada dia ingin bertemu keluarga Lan atau tidak.
Oleh itu, selepas meninggalkan rumah agam dan mengucapkan selamat tinggal, Bai Yan terus menuju ke jalan yang sibuk tidak jauh.
******
Terdapat ramai orang di sini dan banyak celoteh yang berlaku, tetapi lebih daripada itu, ada seorang lelaki tertentu berjalan melalui jalan utama ini. Dia memakai jubah burgundy, dan penampilannya tidak dapat dibandingkan dengan ketampanan iblisnya. Ini menjadi diperbesarkan dengan perhatian yang dia raih dari beberapa wanita yang berdiri di tepi jalan. Walaupun dia tidak sengaja menarik perhatian kepada dirinya sendiri, penampilan yang menawan itu tidak memberi ruang untuk diabaikan.
Lelaki ini dikenali sebagai satu-satunya Putera Berdaulat di kerajaan Liu Huo, Di Cang, kewujudan yang menyebabkan kaum wanita menjadi gila dengan kehadirannya semata-mata. Seperti rama-rama yang ditarik ke arah nyalaan api, wanita-wanita itu tetap masih ingin mencuba mendekatinya walaupun dengan reputasi yang kejam dan garang yang dimiliki lelaki ini.
Tiba-tiba…
Di Cang berhenti mengikut jejaknya kerana bau samar-samar yang menyelinap melalui hidungnya. Ia mengingatkannya pada malam itu di bawah cahaya bulan di mana tubuhnya terjerat dengan seorang wanita tertentu…
“Berhenti!”
Bai Yan juga mendengar arahan yang menjerit itu, tetapi tidak pernah dalam fikirannya dia menjangka pihak lain akan mengarahkannya kepadanya. Tanpa menghiraukannya, dia terus pergi.
Tetapi tidak lama kemudian, dia dihalang …
Ini adalah lelaki kacak seperti dewa, cukup untuk menjatuhkan dunia. Bai Yan boleh mengatakan dengan pasti dia tidak pernah bertemu, mengikut ingatannya yang boleh dilihat, lelaki seperti itu. Untuk mengatakan wajah itu tiada tandingan dan tiada lawannya bukanlah keterlaluan.
"Oh cantik, ada sesuatu yang awak perlukan untuk menghalang saya?" Bai Yan menggosok perlahan dagunya dengan cara yang provokatif, kelakuan yang biasanya hanya ditemui daripada lelaki berilmu yang bersedia untuk memikat seorang gadis.
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasia~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...