“Ibu.” Pada ketika itu, wanita yang berdiri di sebelah wanita tua itu bersuara, senyumannya lembut dan baik. "Bai Yan baru sahaja pulang jadi sebaiknya saya pergi menyediakan bilik. Saya takut para pelayan tidak akan melakukan kerja dengan baik."
"Baiklah Ruolan, perkara ini akan menyusahkan awak." Wanita tua itu menoleh lagi, “Bai Yan, ini makcik kamu. Nenek yakin kamu masih belum mengenalinya kerana awak tidak melawat kami selama bertahun-tahun. Kamu juga mempunyai tiga sepupu lain jadi saya akan memperkenalkan mereka apabila mereka datang.”
Memahami perkara ini, Bai Yan segera menoleh ke arah Dong Ruolan untuk bertemu dengan sambutan mesra wanita itu.
“Bai Yan, pasti datuk kamu hilang sabar sekarang. Mula-mula biar nenek bawa awak menghadap dia.” Wanita tua itu sekali lagi menepuk tangannya untuk meyakinkan gadis itu.
Tanpa berkata apa-apa lagi, Bai Yan membenarkan tubuh neneknya yang menggeletar menariknya bersama di bawah bimbingan seorang pembantu rumah…
Pada masa ini di dalam, seorang lelaki tua yang uzur kini bersandar pada dinding di belakang katil, pandangannya menjeling ke sisi di mana seorang lelaki kacak kini berdiri.
"Apa, awak mahu melihat gadis busuk itu juga? Kalau ya, mengapa kamu tidak bergegas ke sana lagi? Tulang tua saya di sini tidak memerlukan awak untuk menjaga saya, humph!”
Lelaki itu menjadi agak malu dengan jeritan itu. “Saya bapa saudaranya, dan dia anak saudara saya. Sekarang anak saudara saya telah kembali setelah sekian lama menghilang, memang patut saya pergi menemuinya. Lagipun, siapa yang terus mengintip di ambang pintu selepas Nenek Sun berlepas?”
“HAA! Macam la saya akan mengambil berat tentang gadis yang meletup itu. Adakah kamu lupa bahawa budak itu tidak pernah datang melawat rumah kita atau melihat saya selama ini? Dan kemudian dia pergi mengandung sebelum berkahwin! OK, baiklah, walaupun Rumah Bai tidak menginginkannya dia boleh datang kepada kita. Tidak juga Rumah Lan kita terlalu miskin sehingga tidak dapat menjaga sepasang anak yatim. Tetapi adakah kamu lihat apa yang dia lakukan? Dia pergi tanpa berkata apa-apa kepada kita!” Semakin dia bercakap semakin teruja sehinggakan muka tuanya mula merah padam.
Kerana cemas, lelaki di sebelah bergegas untuk menenangkan belakang datuk tua itu dengan tangannya.
“Ohhh apalah kesalahan yang saya lakukan di kehidupan lampau saya sehingga kedua anak perempuan dan cucu perempuan melakukan ini kepada saya. Saya akan berada di dalam kubur saat ini kerana tindakan mereka berdua."
"Ayah, kamu perlu bertenang." Kerana bimbang dia mungkin benar-benar kehilangannya, Lan Yu (bapa saudara) cuba untuk menghiburkan orang tuanya, “kakak juga pernah ditipu ketika itu, sebab itu dia sesat. Walaupun Bai Yan dan saya juga tidak mempunyai banyak hubungan, tetapi saya cukup tahu tentang keperibadiannya sehingga saya yakin dia pasti telah dijebak oleh mereka yang berhati busuk!"
"Kamu hanya cuba membuat alasan untuknya." Orang tua itu mendengus berat, matanya secara tidak sengaja beralih ke ambang pintu lagi. "Bukankah Nenek Sun berada di Rumah Bai untuk beberapa waktu sekarang, kenapa gadis busuk itu belum ada di sini? Anakku, pergi dan periksa. Pastikan orang itu tidak membuli keluarga Rumah Lan kita!"
Membunyikan lidahnya, Lan Yu mula risau dengan Bai Yan kerana tidak semua orang boleh bersabar dengan sikap ayahnya yang tidak konsisten ini di sini.
Saya harap Bai Yan tidak akan gentar dengan perangai degil itu…
Pada saat itu juga, telinga Lan Yu berjaya menangkap suara gembira ibunya yang bercakap dari luar. "Ayah, Ibu dan Bai Yan ada di sini." Kegembiraan memenuhi mata lelaki itu ketika dia berkata ini.
Walaupun wajah Tuan Tua Lan masih sama, tenang dengan sikap pemarah, jari-jari yang menggigil itu dengan mudah meluahkan emosi sebenar beliau. Mengalihkan pandangannya dari ambang pintu, dia dengan dingin merengus: "Jadi bagaimana jika mereka datang, adakah awak perlu begitu teruja?"
'Teruskan berlakon..' Lan Yu dalam hati memikirkan perkara ini tentang bapanya.
Tidak lagi menghiraukan orang tua yang tidak konsisten di belakangnya, Lan Yu meninggalkan tepi katil menuju ke pintu untuk menerima anak saudara dan ibunya hanya untuk dihalang oleh pembantu rumah yang menolak pintu di mukanya.
"Tuan, puan tua dan Cik Bai ada di sini." Pembantu rumah itu dengan penuh hormat mengumumkan perkara ini semasa masuk, sama sekali tidak menyedari hakikat bahawa dia hampir menghempas pintu ke muka tuan muda.
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasía~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...