Bab 07 "Keturunan Bayi Rubah Yang Comel (7)"

22 3 0
                                    

Bolehkah sesiapa memberitahunya mengapa bayi yang dilahirkannya adalah musang tidak berbulu?  Tambahan pula, bagaimana musang yang baru dilahirkan boleh menarik pakaiannya dan menangis memanggil mama?

   Satu perkara untuk melahirkan musang, tetapi boleh bercakap juga?  Tidak mungkin seseorang cuba mengambil kesempatan terhadap  kekurangan pendidikannya sekarang?

“Siapa awak?" Selepas berusaha keras untuk bercakap, Bai Yan akhirnya mengeluarkan kata-kata ini dari mulutnya.

   “Mama, baby lapar." Sangat comel dan bersih pada pandangannya, bayi musang itu memandangnya dengan penuh kasihan untuk memenangi ibunya.

    Pada asalnya Bai Yan masih tertekan kerana dia melahirkan seekor musang, tetapi terhadap wajah comel semacam itu, malah hatinya menjadi cair.

Baby lapar, susu.”

   Perlahan-lahan merangkak naik dari bawah, anak musang itu dengan santai membuka bahagian dada Bai Yan dan mula menyusu dengan selesa.

Euuurr~!

   Sendawa, bayi musang itu menamatkan sesi dengan ini dan menutup mata kecilnya yang comel untuk tidur. Nampaknya, kanak-kanak itu tidak segan silu untuk tidur siang dalam pelukan ibunya.

   Melihat anak kecil itu tertidur dengan begitu tenang di dadanya, hati Bai Yan menjadi tersentuh. "Awak adalah anak saya yang saya bawa selama sepuluh bulan seorang diri. Tidak kira siapa pun awak, saya akan melindungi awak seumur hidup sebagai anak saya.”

******

“Guru Negeri, Guru Negeri!”

~ Nota: pinyin untuk gelaran ialah Guoshi, ia bermaksud guru negeri.  Secara peribadi, saya tidak tahu terlalu banyak tentang siaran ini, tetapi dalam drama biasanya mereka menjadi tumpuan raja apabila terdapat beberapa perkara keagamaan atau tahyul berlaku.

   Di dalam sebuah istana yang mewah, seorang gadis dengan cepat berlari ke arah seorang lelaki yang sedang merenung bintang-bintang, wajahnya penuh keterujaan:

“Tadi adakah semua haiwan berlutut menyembah? Jika haiwan di alam iblis kita pun terjejas, adakah itu bermakna saya mempunyai anak saudara sekarang?”

   Memandang gadis muda itu dengan senyuman, lelaki yang bergelar Guru Negeri itu menjawab: “Puteri, tempat saya menghantar raja ialah negeri di mana permaisuri kita akan muncul.  Saya tidak memberitahu raja sebelum ini, tetapi nampaknya saudara anda telah menemui permaisurinya sendiri.  Mengenai kekecohan ini, saya menganggap raja seterusnya dari alam iblis kita kini dilahirkan ke dunia ini."

   Semuanya kerana satu ramalan, mendakwa dia tidak akan mempunyai anak kecuali daripada wanita yang ditakdirkan kepadanya. Raja tidak pernah berkahwin atau mengambil gundik selama bertahun-tahun.  Tetapi walaupun menunggu lama, orang yang ditakdirkan itu tidak pernah datang.

   Kemudian keadaan akhirnya mula bergerak tidak lama dahulu apabila bintang mula menunjukkan tanda-tanda perubahan.  Sebagai Guru Negeri, lelaki di sini sememangnya akan mengambil tahu tentang pergerakan itu. Dengan menggunakan bintang sebagai panduan, dia akhirnya berjaya mengira lokasi sebenar kedatangan permaisuri, dengan itu alasan untuk dia melemparkan raja keluar.

   “Ini terlalu hebat!  Saudara diraja saya akhirnya dapat mengucapkan selamat tinggal kepada kehidupannya yang lama sebagai seorang bujang.”  Melompat ke atas dan ke bawah dengan teruja, gadis itu memegang lengan lelaki itu seperti anak manja, "Guru Negeri, hantar saya ke dunia luar juga, saya mahu melihat anak saudara saya yang comel."

"Puteri, saya hanya berjaya menghantar raja kerana saya mengambil kesempatan daripada keadaan meterai yang lemah.  Jika anda mahu keluar juga maka saya perlu mencari masa yang sesuai dahulu.”Lelaki itu tersenyum tanpa daya, matanya penuh dengan emosi yang menyayangi.

   Menjelir lidahnya secara main-main: "Baiklah, apabila kamu mendapat peluang, kamu mesti membenarkan saya pergi mencari saudara diraja saya dan anak saudara kesayangan saya."

   Mungkin kerana kelahiran anak saudaranya, puteri kecil itu tidak mengekori lelaki itu seperti biasanya; sebaliknya, dia berpatah balik ke arah asalnya.

    Malangnya bagi puteri itu, dia tidak keluar jauh sebelum laluannya dihalang oleh sosok yang menarik.

“Apa yang awak buat?”Dia bertanya, tidak berpuas hati dengan gangguan itu.

   "Puteri, adakah raja benar-benar pergi mencari wanita itu?" Pemilik suara yang menggoda itu adalah seorang wanita cantik seperti bunga mawar.

“Dia isteri takdir abang diraja saya!  Jika saudara diraja saya tidak pergi mencarinya, maka adakah dia sepatutnya mencari kamu?" Puteri dengan marah menyatakan ini, mukanya geram dan gelap.

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now