Bab 31 "Pertemuan Pertama Yang Tidak Sangat Baik (3)"

10 1 0
                                    

Mata Di Cang melonjak dengan kemarahan. Sambil menekan tangannya pada pokok di belakang Bai Yan, dia dengan tegas menyudutkan wanita itu ke atas pokok itu.

    “Adakah kita mengenali antara satu sama lain?” Soalannya ini dibuat melalui usaha dan kawalan yang melampau.

    Deria bau musang adalah sangat sensitif, oleh itu dia dapat memberitahu bau wanita ini mempunyai banyak persamaan dengan orang yang merogol dirinya.

    Bai Yan berkedip dan berkedip dalam kekeliruan. "Saya seorang yang diketahui mempunyai ingatan fotografi. Jika saya pernah melihat awak sebelum ini maka mustahil untuk saya lupakan. Saya takut saya tidak mengenali awak…”

     "Adakah sekarang?” Pada masa itu, Di Cang sengaja merendahkan suaranya menjadi bisikan, "perlukah saya mengingatkan awak tentang kejadian enam tahun lalu di Jalan Kuno?"

     Enam tahun lalu, Jalan Purba?

     Terkejut, Bai Yan teringat pada masa yang sama apabila dia kebetulan mengambil lelaki itu malam itu...

     Mengingati hal ini, hatinya serta-merta mengeluarkan bunyi yang tenggelam di dalam. Mendongakkan kepalanya untuk bertemu dengan pandangan yang dahagakan darah itu, tidak kira bagaimana dia memikirkannya, sepasang mata ini kelihatan betul-betul seperti apa yang ada dalam ingatannya.

     “Ini…” Mula panik di dalam hatinya, dia tidak berani menunjukkannya di hadapan orang itu, “awak salah orang. Enam tahun lalu saya tidak pernah berada di dekat Jalan Kuno.”

    Mencubit dagu Bai Yan dengan erat, tangan besar lelaki itu yang kuat memaksanya menghadapnya. "Sama ada awak atau tidak, kita akan tahu sebaik sahaja kita mencuba di atas katil. Saya masih ingat rasa itu dengan jelas sekali!”

    Akan tahu selepas mencuba di atas katil?

Cuba di atas katil?!!

    Tiga perkataan terakhir ini menyebabkan darah Bai Yan memancut sehingga ke kepalanya, membuatkan dia hilang ketenangan sepenuhnya. Dalam satu hentakan yang berat, dia menyerang kaki lelaki itu dan dengan marah menjerit. "Kau sialan!"

     Sambil merengus rendah mendengar pukulan itu, tangannya yang sedang memenjarakan Bai Yan melonggarkan dirinya dengan merenung, lantas membolehkannya melepaskan diri dari genggamannya…

   "Tuanku." Seorang pengawal tiba-tiba turun dari langit pada masa ini.  Butiran peluh jelas kelihatan di dahi pendatang itu kerana dia tidak pernah menyangka akan ada makhluk yang cukup berani untuk memukul tuannya.

    "Adakah tuan memerlukan orang bawahan ini untuk membawa wanita itu kembali?" Dia tergesa-gesa mengesat peluh sejuk itu, takut penampilannya menyinggung perasaan lelaki itu.

     “Tidak.” Pandangan Di Cang jatuh ke arah utama tempat wanita itu melarikan diri, “pergi siasat latar belakang dan identitinya. Saya ingin tahu sama ada dia pernah berada di tempat itu enam tahun lalu.”

    “Ya Yang Mulia.” Sambil membungkuk hormat, pengawal memberi hormat untuk menunjukkan dia memahami perintah itu.

    “Oh ya, Yang Mulia…” Pengawal itu dengan malu-malu menundukkan kepalanya, “puteri enggan meninggalkan estet sekarang dan membuat kecoh yang dia ingin berjumpa dengan kamu.”

     Sambil mengerutkan dahinya, suara Di Cang menjadi dingin. "Bukankah saya katakan untuk membuangnya?"

     “Tetapi…”

     Tidak kira apa, itu adalah puteri kerajaan. Walaupun mereka mendapat lebih banyak keberanian, mereka, sebagai pelayan, tidak akan pernah berani melakukan perkara sedemikian sehingga melemparkan seorang puteri keluar dari pintu!

     Sambil menyapu pandangan dinginnya ke arah lelaki itu, Di Cang merengus tidak senang. "Pergi ke ruangan penalti untuk menerima hukuman kamu!"

     Suara lelaki kejam itu menyebabkan pengawal itu hilang keseimbangan.  Bergegar dari pinggang ke bawah, hanya kengerian yang boleh ditemui di wajah pengawal pada ketika ini.

    Ruangan penalti? Tempat seperti itu biasanya bermaksud lokasi untuk tindakan disiplin kecil, tetapi di estet Yang Teramat Mulia, ia adalah tempat di mana seseorang mungkin tidak dapat kembali hidup-hidup. Walaupun mereka melakukannya, sudah pasti mangsa yang terselamat akan lumpuh di suatu tempat!

     "Ya, orang bawahan ini  dengan rela hati menerima hukuman itu!”  Terketar-ketar di bibirnya, pengawal itu memaksa kata-kata ini keluar dengan semua sarafnya bergetar.

     Di hadapan Yang Teramat Mulia, tidak ada sedikit pun pengemis yang akan menjamin belas kasihan. Malah, ia hanya akan menjadikan hukuman lebih berat.

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now