"Pimpin jalan," Bai Yan mengangguk pada nenek tua itu. Dibawah kepimpinan wanita tua itu, dia melangkah masuk untuk pertama kali dalam enam tahun.
******
Berbeza dengan kehidupan mewah Rumah Bai, kediaman Rumah Lan mempunyai rasa yang indah di mata sesiapa yang memandangnya. Perabot yang damai dan tidak mencolok di mata.
Dia tidak perlu berjalan jauh sebelum melihat orang yang menunggunya. Berambut putih, wanita tua ini mempunyai tongkat dan memerlukan bantuan orang lain untuk membantunya berjalan.
"Anak saya, awak Bai Yan?" Air mata keluar dari mata wanita tua itu ketika dia berlari dengan gerakan yang mengejutkan, "Sayang, awak telah menderita." Tangan wanita tua itu menggeletar ketika dia membelai lembut wajah Bai Yan.
Apa yang diperlukan hanyalah perkataan "penderitaan" untuk membuat hati Bai Yan mati rasa dengan kehangatan. "Nenek, saya di sini untuk berjumpa dengan kamu."
"Baguslah awak kembali, baguslah awak kembali." Suara wanita tua itu bergetar tanpa henti ketika dia mengulangi kata-katanya, "memandangkan kamu sudah kembali, kamu mesti tinggal di sini selama beberapa hari. Nenek Sun, tolong sediakan bilik untuk Bai Yan.”
“Ya.” Nenek tua itu dengan hormat membengkokkan pinggangnya sebagai pengakuan, "tetapi, Puan, saya percaya Cik Bai di sini mungkin terpaksa tinggal lama."
Terpaku seketika, puan tua itu segera bertukar tajam dalam pandangannya. "Apa yang berlaku?"
Cucu perempuannya ialah ahli Rumah Bai. Untuk meminta Nenek Sun menyatakan dia mungkin perlu tinggal lama di sini, tidak perlu banyak untuk meneka kerana sesuatu pasti telah berlaku di keluarga sana.
“Puan, tadi ketika saya pergi menjemput dia di sini, Tuan Bai mendakwa sejak cik besar mengahwini dan menjadi isterinya, maka Rumah Lan bukan lagi sebahagian daripada keluarganya. Jika cik muda di sini berkeras mahu datang, Tuan Bai menyatakan Cik Bai akan dihalau dari rumah itu!”
Cik Besar yang disebut oleh Nenek Sun sudah tentu ialah Lan Yue. Walaupun selepas bertahun berlalu, nenek tua itu tidak dapat mengubah cara panggilannya terhadap wanita yang sudah tiada itu.
"Bai Zheng Xiang!" Berang, puan tua itu menikam tanah dengan tongkatnya, “kalau tidak kerana sokongan rumah kita ketika itu, dia tidak akan dapat mencapai apa yang dia ada hari ini. Sekarang sayapnya sudah besar, dia kata Rumah Lan kita orang luar?"
Selepas mengeluarkan kenyataan itu, Puan Tua Lan meraih tangan Bai Yan dan dengan penuh kasih sayang berkata. "Sayang, selagi saya masih hidup maka Rumah Lan akan menyelamatkan kamu daripada orang-orang itu. Nenek tidak akan membiarkan kamu kelaparan!”
“Nenek… Saya akan tinggal di sini selama beberapa hari, tetapi saya tidak akan kekal tinggal di sini.” Melihat orang tua itu ingin berkata lebih lanjut, Bai Yan tergesa-gesa untuk menambah, "jangan risau, saya mempunyai tempat tinggal sendiri di bandar. Jika saya benar-benar memerlukan bantuan maka saya akan datang mencari nenek.”
Sambil menepuk belakang tangan cucu perempuannya, puan tua itu menghembuskan nafas perlahan. "Baiklah, perangai awak sama seperti datuk kamu, kedua-duanya degil dan tidak mengalah. Nenek tidak akan memaksa awak. Jika awak ada masa pastikan kamu datang melihat tulang-tulang tua ini dari masa ke semasa.”
Bai Yan yang dulu selalu sangat keliru dalam pendekatannya terhadap saudara-mara ini, tetapi selepas mengalami kata-kata prihatin wanita tua itu hari ini, dia benar-benar faham sekarang jenis cinta dan perhatian yang telah terlepas dari Bai Yan sebelumnya.
“Saya dengar datuk sakit. Adakah dia lebih baik sekarang?” Bai Yan mengerutkan dahinya dan bertanya selepas memikirkannya.
"Masih yang sama." Mata Puan Lan yang tua redup mendengar pertanyaan itu. "Biar saya bawa kamu kepadanya. Sebenarnya sayangku, datuk awak sering memikirkan kamu, takut kamu mungkin menderita di luar semasa kamu pergi."
Hanya kerana Tuan Lan mempunyai perangai yang sangat degil, itu tidak bermakna dia tidak mengambil berat tentang Lan Yue dan anak-anaknya. Sebenarnya, dalam enam tahun yang lalu tidak ada hari yang berlalu di mana datuk tua tidak memikirkan Bai Yan. Seperti hari ini, apabila berita gadis itu telah pulang, orang tua itu segera menghantar seseorang untuk menjemput gadis itu.
YOU ARE READING
MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!
Fantasy~ This is not my own story~ ALL CREDITS BELONG TO THE OWNER💜💜 > Terjemahan ini adalah dari saya sendiri 🤗 Dia adalah keturunan keluarga Aristokrat Cina Purba. Baru sahaja berhijrah ke dalam tubuh wanita muda yang penuh dengan afrodisiak, dia ti...