Bab 16 "Saya Cik Besar Rumah Bai (2)"

14 2 0
                                    

"Baik. Awak boleh mengalahkan mereka, pukul mereka sehingga mereka mati!"  Bai Yan mencucuk keningnya, nampaknya terlupa pelajarannya sebentar tadi. 

   "Jika kamu membunuh mereka pada akhirnya awak mempunyai mama di sini untuk menyokong kamu, dan awak masih mempunyai grandshifus awak kembali ke Tanah Suci untuk bergantung!"

Siapa yang berani membuli anak Bai Yannya?

   Kelipan cahaya memenuhi mata budak itu kerana dia lega mendengar kata-kata itu.

    Dalam fahamannya, dia hanya dilarang untuk bertemu dengan ahli keluarga Bai. Mamanya tidak pernah  berkata dia tidak boleh mengambil inisiatif untuk membuat masalah untuk mereka.

   Jika saya tidak memberi penjahat itu rasa POWAS saya, maka saya bukan Ba ​​Xiachen!

“Mama, saya akan ada di rumah tunggu awak balik. Mama jangan lupakan saya hanya kerana jumpa Pakcik."  Bai Xiachen menarik lengan baju mamanya, wajahnya sedih.

    Raut mukanya mengelap. Bai Yan berfikir, adakah ingatan saya terlalu teruk sehingga saya akan melupakan anak saya sendiri?

    "Mama, ingatan awak secara universal diiktiraf sebagai buruk."  Hanya dengan pandangan sekilas, dia sudah dapat mengagak apa yang ada dalam fikiran ibunya, "Mama boleh melupakan papa saya jadi tidak mustahil mama tiba-tiba akan melupakan saya juga."

    Kepala anaknya diketuk kuat, Bai Yan tidak mengendahkan komen terakhir. "Jangan menghabiskan banyak masa awak bermain-main tentang hal kecil ini. Little Rice, awak perhatikan dia.”

    Ini bukan kali pertama dia meninggalkan anaknya sendirian sebelum ini. Ketika mereka tinggal di Tanah Suci, Bai Yan secara berkala pergi sendiri untuk memupuk kuasa dan pengaruhnya sendiri di dunia.  Walau bagaimanapun, kali ini berbeza dari masa lalu, mereka berada di sini.  Terdapat perbezaan yang jelas antara keduanya jadi sudah tentu Bai Yan akan bimbang.

    Di matanya, dia lebih suka mempercayai seekor harimau putih daripada mempercayai anaknya sendiri untuk berkelakuan.

    Sambil membuat bunyi yang mendayu-dayu untuk mengesahkan pesanan, Little Rice kemudian menepuk dadanya yang berbulu itu untuk membuat isyarat yakin.

   Dengan segalanya ditetapkan, Bai Yan pergi sendiri, meninggalkan dua anak kecil itu sendirian di rumah agam itu.

“Little rice.”Secebis kerinduan memenuhi pandangan Bai Xiachen ketika dia melihat punggung ibunya yang hilang.

    "Pakcik akan menyukai saya apabila saya setampan ini bukan? Saya katakan, bagaimana jika saya membawa pakcik beberapa hadiah, adakah itu lebih baik?  Jika ada, saya boleh berkongsi separuh daripada snek pil Dan yang dibuat oleh mama kepada kita.”

    Dia tidak tahu tentang nilai berharga makanan ringan yang dimilikinya, tetapi Bai Xiachen tahu datuknya akan sering bergaduh sesama mereka hanya untuk mendapatkan sebiji jika boleh.

   Sambil memutarkan mata harimaunya, Little Rice melompat keluar dari lengan budak itu dan mencari tempat yang hangat untuk dirinya berjemur di bawah sinar matahari.

******

Selepas bertahun-tahun, rumah Bai tempat dia melarikan diri kekal sama.

    Berdiri di sana, kenangan dari masa lalu kemudian membanjiri dia seperti gelombang. "Enam tahun, dan akhirnya saya kembali ke sini lagi..." Bai Yan merungut.

    Apa sahaja yang mereka berhutang kepada saya, saya akan membuat mereka membayar balik kepada saya sepenuhnya dan banyak lagi!

“Siapa awak?”  Pengawal yang berdiri di depan pintu pada mulanya menunjukkan kehairanan, kemudian menggantikannya dengan penghinaan: "Ini adalah Rumah Bai, bukan sesiapa sahaja boleh masuk, terutamanya wanita kotor seperti kamu!"

   Apa yang selalu dikatakan orang, ah ya, anjing memandang rendah orang lain!

   Kata-kata semacam itu sesuai untuk pengawal sombong di sini.

  Tidak.. tunggu, menggelar lelaki ini sebagai anjing adalah satu penghinaan terhadap haiwan seperti itu yang diketahui setia.

   "Saya adalah cik pertama keluarga Bai." Nadanya sedikit dingin, "awak cakap, adakah saya layak untuk masuk?"

Cik pertama di Rumah Bai?  Maksudnya perempuan berbaju putih ini adalah gadis yang sama yang mengandung kemudian kahwin lari dengan lelaki lain?

   "Kamu fikir saya akan percaya? Hanya percaya awak mengatakan bahawa kamu adalah cik pertama Rumah Bai?" Pengawal itu cepat-cepat menyusun semula dirinya dan mula ketawa mengejek, "Jika kamu tidak dapat mengemukakan bukti, maka pergilah!"

MUSANG BERHARGA YANG COMEL : DOKTOR ILAHI IBU MEMBALIKAN SYURGA!Where stories live. Discover now