مرت الأيام بسرعة حتي أتى اليوم الموعود..أنه يوم الجمعة موعد اللقاء...
استيقظت "ملك" ووالدتها من الصباح الباكر لتنظيف البيت وصنع الطعام ، بعد الانتهاء من التنظيف قررت "ملك" الذهاب لشراء ثياب جديدة حتي تظهر في ابهى صورة لديها، بينما هي تطلع على الثياب في أحد المحلات وقعت عيناها على فستان بلون السماء يحتوي على نقش ورود خفيفة يبدو طفولي قليلاً لكن لا بأس به ، لقد أعجبها فقررت شرائه وانتهى الأمر.
بعد وصولها للمنزل وقبل صعودها غرفتها استوقفتها والدتها "وفاء" تناديها بنبرة مترددة جادة قائلة:
"ملك تعالي نتكلم شوية.."
استجابت "ملك" لطلبها وأردفت بتساؤل وهي تقف أمامها بعدما ظنت أنها ستعطيها بعض النصائح عن كيف تتصرف برقي في المساء فابتسمت داخليًا قائلة:
"إيه يا ست الكل أؤمري"
تنهدت "وفاء" بعمق لتفتتح حديثها بقولها:
"إيه رايك نكلم حد من إعمامك يجي يقابل معانا الناس؟ "
سرعان ما اختفت بسمتها فور أن وقع على مسمعها ما قيل للتو لتردف بإستنكار وقهر.:
"بس أنا مليش أب علشان يكون ليا إعمام ، هتكلميهم على أساس إيه! "
نهرتها "وفاء" بلوم قائلة:
"ملك متتكلميش كده ، مهما حصل هيفضل أبوكِ واسمك مرتبط باسمه"
نظرت لها "ملك" بأعين خاوية ، ثم صاحت بملامح جامدة.:
"متكلمش كده إزاي هو أنا بقول حاجة غلط! مش ده اللي سابنا وأنا عيلة لسه معرفش يعني إيه أب ، حرمني منه من قبل ما أعرف أنطق كلمة بابا حتي ، عاوزانا نكلم إخواته عشان يحرجونا قدام الناس؟ ، حضرتك فاكرة ناس زي دول هينصفونا ولا هيقولوا كلمة كويسة في حقنا!.."
بكت "وفاء" بقهر ثم قالت بقلة حيلة:
"أمال هنقابل الناس لوحدنا يا ملك...هيقولوا ملناش حد.."
صاحت "ملك" بضيق بعدما فشلت في التحكم بأعصابها.:
"صغيرين إحنا ولا إيه مش فاهمة؟ لو حضرتك مش موافقة تقابليهم يبقي بلاش منها خالص وهكلم عمر الوقتي وأنهي الموضوع نهائي ، إنما أنا مليش حد غيرك لا أب ولا إعمام ، ولو حصل وحد منهم جيه هنا أنا هسيب البيت وأمشي."
أنت تقرأ
اناتولي (مكتملة)
Romanceمن أصدق عِبارات الحُب،عندما تُحب إنساناً ولا تعرف لماذا أحببته." قد تبدو لك البداية سلسلة لكن ما خُفيَ كان أعظم ماهو الحب برأئيك..؟ "عندما تشعر أن أنفاسك ثقلت حينما يمر طيف محبوبك في ذاكرتك وخفقات القلب أصبحت تُقرع مثل الطبول مخترقة عظميات صد...