"He... Hellen?"
"Romy? Romy dah bangun? Sekejap, Romy. Mama panggil doktor..." ujar Rowenna seraya bangun dari tempat duduknya.
"Ma..." panggil Romy seraya menggenggam lembut pergelangan tangan Rowenna. Terbantut langkah Rowenna dibuatnya.
"Ya, Romy? Mama kat sini." Balas Rowenna lembut sambil mengusap-usap rambut anak tunggal lelakinya itu.
"He... Hellen mana, ma?" Soal Romy yang masih dalam keadaan lemah.
Rowenna terdiam sambil diam-diam mengetap giginya geram. Kenapa perempuan sial itu juga yang anaknya cari dulu? Dah kena bomohkah apa Romy ni? Buat sakit hati ja!
"Hellen takda, Romy. Hellen dah tinggalkan Romy." Ujar Rowenna sambil memandang tepat ke anak mata anaknya untuk mendapatkan kepercayaan Romy.
"Maksud mama apa? Hellen dah balik rumahkah?" Romy mengerut dahinya sedikit.
"Tidak, Romy. Hellen dah tinggalkan Romy. Hellen dah pergi. Dia kata dia dah tak sanggup hidup susah dengan Romy. Tambah-tambah lagi kaki Romy dah... hm... cacat macam ni." Balas Rowenna sambil berpura-pura sedih. Cuba nak memperdayakan Romy.
"Apa mama cakap ni?"
"Doktor kata, kaki Romy masih dalam rawatan. Romy baru habis operasi kaki malam semal..."
"Romy tak kesah pasal kaki Romy. Romy cuma nak tanya, mana Hellen?" Pintas Romy pantas. Nadanya sudah seperti tidak berpuas hati dengan ibunya.
"Hellen tak ada, Romy. Hellen... Hellen dah pergi tinggalkan Romy. Dia dah tak nak hidup bersama dengan Ro..."
"Boleh tak mama jangan merepek? Jangan nak hasut Romy macam-macam, boleh tak? Kenapa nak tipu Romy macam ni? Hellen bukan perempuan macam tu. Dia sayangkan Romy macam Romy sayangkan dia. Dia takkan sanggup tinggalkan Romy." Pintas Romy lagi bersama emosi yang sudah mula naik. Bangun-bangun ja dari mimpi, terus dapat cerita tipu dari ibunya sendiri. Lagi pun, untuk apa dia nak percaya? Rowenna sentiasa mencari alasan untuk memisahkan dia dengan isteri tercinta.
"Kenapa Romy tak percaya kat mama? Dia dah tinggalkan Romy! Mama tak tipu!" Suara Rowenna mula naik seoktah. Geram dengan anak tunggal lelakinya yang sangat keras kepala. Degil sangat!
"Romy tak percaya! Romy nak jumpa Hellen! Sekarang! Romy nak telefon dia! Romy nak jumpa isteri Romy!" Romy cuba untuk bangun dari baringannya. Sakit yang terasa di seluruh tubuh badan tidak dipedulikan lagi.
"Romy... jangan macam ni, Romy. Romy tu masih sakit. Tolong dengar cakap mama, boleh tak?" Pujuk Rowenna seraya menahan lembut badan anaknya agar dia kembali berbaring di atas katil pesakit itu.
"Jangan sentuh Romy, ma! Mama penipu! Romy nak balik rumah Romy! Romy nak jumpa Hellen!" Romy mula menaikkan suaranya sambil cuba menepis tangan Rowenna.
"Doktor! Doktor!" Panggil Rowenna sambil memeluk tubuh Romy.
Mana mungkin dia nak biarkan anaknya pergi dalam keadaan macam ni. Tambah-tambah pula Hellen belum lagi dihalau dari rumah sewa itu. Tak pasal-pasal gagal pula semua plan nya nanti.
Beberapa saat berlalu, Doktor Philip datang bersama beberapa orang jururawat di belakang.
"Anak saya meracau, doktor! Tolong tenangkan dia!"
"Lepaskan aku! Aku nak jumpa isteri aku!" Romy cuba turun dari katil itu tetapi tubuhnya ditahan oleh jururawat-jururawat tadi.
"Please, Romy! Jangan macam ni!" Tegur Rowenna bersama wajahnya yang pura-pura sedih.
Perlahan-lahan tubuh Romy terbaring longlai di atas katil itu semula setelah sebuah suntikkan dicucuk di lengan kirinya. Matanya dipejam celik sebelum dia kembali terlelap di situ bersama air mata di tubir mata.
Rowenna menghembus nafas lega. Akhirnya Romy kembali tertidur. Panik pula rasa hatinya tadi. Boleh tahan kuat juga Romy ni. Hanya dengan suntikkan ubat tadi, barulah Romy boleh dikalahkan.
"Terima kasih, doktor." Ucap Rowenna lembut bersama riak wajahnya yang sayu. Masih lagi meneruskan lakonannya tadi.
"Sama-sama, puan. Kalau pesakit dah bangun, tekan ja butang kat dinding tu. Saya akan datang semula. Jangan bagi tekanan apa-apa kat pesakit." Balas Doktor Philip seraya memberikan pesanan kepada wanita itu.
"Baik, doktor. Terima kasih." Angguk Rowenna sekali.
"Sama-sama." Balas Doktor Philip sebelum melangkah keluar dari bilik itu bersama jururawat-jururawat tadi.
Rowenna kembali berpaling ke arah wajah anak lelakinya itu setelah doktor dan para jururawat tadi sudah keluar dari situ. Rowenna menarik nafas lalu dihembus kasar sebelum tangannya mengeluarkan telefon bimbit dari poket seluar kanan. Sebuah nombor telefon ditekan sebelum telefon dilekap di telinga.
"Hello, puan?" Jawab lelaki itu.
"Bryan. Aku ada tugas untuk kau."
"Ya, puan?"
"Aku nak kau..."
×××××
YOU ARE READING
"Hello, ex-wife!" (Complete) ✔️
RomanceWarning! 🔞 "Hello, ex-wife!" Setelah 4 tahun menghilangkan diri, akhirnya Tuhan mempertemukan Hellen Hovey dengan bekas suaminya, Romeo Zouch. Nak lari, tetapi dia telah terikat dengan kontrak kerja dan diugut untuk membayar wang yang sangat banyak...