Bab 27

4.4K 53 0
                                    

Romy menghentikan keretanya di hadapan kedai mamak tidak jauh dari bangunan kerjanya itu. Dari jauh lagi, dia dapat melihat Pakcik Rick yang sibuk memasak pesanan-pesanan pelanggan di sana. Pakcik Rick langsung tidak mempunyai perubahan di wajahnya. Cuma hanya kelihatan sedikit kurus dari biasa.

Pantas Romy melangkah keluar dari perut kereta lalu perlahan-lahan melangkah ke arah kedai mamak itu. Sudah 4 tahun dia tidak datang ke sini. Rindu sangat dengan masakan Pakcik Rick.

"Pakcik Rick!" Tegur Romy seraya tersenyum.

Lelaki separuh usia itu berpaling sebelum mulutnya sedikit terlopong.

"Romeo, kan?" Teka Pakcik Rick. Mungkin masih teragak-agak.

"Ya, saya. Romeo, pakcik. Masih ingat saya?" Soal Romeo seraya tertawa kecil. Reaksi Pakcik Rick sungguh lucu sehingga dia ingin ketawa.

"Romeo! Lama tidak jumpa Romeo. Apa khabar sekarang?" Tangan Pakcik Rick terangkat ke atas. Sungguh teruja dapat berjumpa dengan pemuda yang dikenali sebagai pemurah hati itu.

Macam mana tak dianggap sebagai pemurah hati? Selalunya, Romy akan membayar lebih dari harga makanan yang dia dan Hellen pesan. Kadang-kadang, sanggup membungkus makanan kegemaran dia untuknya. Dia, Romy, dan Hellen sudah seperti keluarga. Perkahwinan kecil Romy dan Hellen turut disertai olehnya.

"Baik, pakcik. Pakcik apa khabar?" Soal Romy kembali.

"Baik! Baik! Pakcik baik. Lama sangat pakcik tak jumpa kamu, nak. Hellen apa khabar? Sihat?" Nada Pakcik Rick sungguh teruja. Sanggup dia memberi isyarat kepada pekerjanya untuk mengganti masakannya sekejap hanya semata-mata ingin berbual dengan Romy.

"Hellen?" Soal Romy kembali. Tidak tahu pula nak jawab apa.

"Ha'ah. Hellen. Mana isteri kamu? Tak bawa dia sekalikah tadi?" Pakcik Rick mengintai ke kiri dan ke kanan untuk mencari Hellen.

"Er... Hellen sihat ja, pakcik. Cuma tak sempat nak bawa dia ke sini tadi." Jawab Romy seraya tersengih paksa. Terpaksa dia menipu lelaki tua itu.

"Oh... tak apa. Lain kali bawalah isteri kamu sekali. Pakcik dah rindu sangat dengan kamu berdua. Kalau boleh, bawa anak sekali. Haha! Anak dah berapa, Romeo?" Ujar Pakcik Rick seraya menyoal soalan yang boleh mengecutkan perut Romy.

"Hah? Anak?" Romy menelan air liur. Terkeluh pula lidahnya ingin menjawab soalan lelaki tua itu.

"Ha'ah. Anak. Kamu berdua dah ada anakkah?" Soal Pakcik Rick sempoi.

"Ada. Seorang. Lelaki." Tak semena-mena, Romy menjawab soalan itu secara spontan apabila teringatkan budak lelaki yang dia jumpa di pantai petang semalam. Entah mengapa dia sungguh tertarik dengan budak lelaki yang dikatakan kembarnya oleh penjual belon itu. Dah jatuh sayang kat budak tu kah apa kau ni, Romy?

"Oh! Seorang. Haha! Ada rezeki, tambahlah lagi." Sakat Pakcik Rick seraya tertawa. Romy hanya tersengih-sengih sambil menggaru belakang lehernya dengan tangan kanan. Pandai-pandai ja nak menipu orang. Kalau terkantoi nanti, pandai-pandailah kau nak jawab, ya...

"Oh, ya! Romeo nak apa? Nak pesankah? Mi goreng? Nasi goreng?" Soal Pakcik Rick yang baru teringat ingin menanya tujuan lelaki itu ke kedai makan kecilnya.

"Saya nak Nasi Goreng Sambal satu, pakcik. Bungkuskan." Balas Romy pula.

"Oh! Saya tahu. Ni mesti untuk isteri kamu ni, kan? Sekejap, ya? Romeo duduk dulu. Biar pakcik pergi masak sekarang." Arah Pakcik Rick lalu berjalan ke dapur semula. Romy pula hanya akur lalu mengambil tempat duduk yang kosong di bahagian hadapan.

"Hm... Nasi Goreng Sambal..." sebut Romy perlahan.

Ya. Nasi Goreng Sambal. Nasi goreng yang sangat disukai Hellen. Masih lagi dia teringat kenangan mereka di sini. Asal menjejak kaki ke sini, Pasti Hellen akan memesan Nasi Goreng Sambal yang Pakcik Rick masak. Katanya, Nasi Goreng Sambal kat sini sungguh sedap. Kalau boleh, hari-hari dia nak datang makan kat sini.

"Hello, ex-wife!" (Complete) ✔️Where stories live. Discover now